Štát vyškrtá vlaky na 25 tratiach

Cestovný poriadok štátneho železničného dopravcu príde začiatkom marca tohto roku o vlaky na 25 tratiach na Slovensku. Železničiari tak spresnili po Vianociach ohlásené zoškrtanie piatich percent spojov.

10.01.2011 12:29
vlak, stanica Foto:
Železničná spoločnosť má na rozhodovanie o tom, ktoré spoje zruší, čas iba do 6. marca, keď začne platiť zmenený grafikon.
debata

Rušenie liniek má byť jedným z ozdravných krokov, ktorý má Železničnú spoločnosť vytiahnuť z červených čísel. Štát pritom podniku pridal v tomto roku 55 miliónov eur navyše.

„Zatiaľ pracujeme s verziou 25 vybraných úsekov tratí, na ktorých by sme chceli rušiť spoje. Ide o trate v rôznych regiónoch od Záhoria cez Ponitrie, Spiš, okolie Košíc až po Zamagurie či Gemer,“ vymenoval Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Zoznam podľa jeho slov uzavretý nie je, preto vraj nie sú ešte známe ani konkrétne spoje, ktoré sa zrušia.

„Z tohto dôvodu sa doposiaľ ani nerokovalo s predstaviteľmi samospráv v jednotlivých regiónoch,“ dodal Buzinkay. Presne ktoré vlaky z cestovného poriadku zmiznú, tak stále nie je jasné. „Zatiaľ s nami nikto nerokoval. Keď sa tak stane, budeme robiť, čo je potrebné. Napríklad hľadať aj náhradu v podobne autobusovej dopravy,“ povedal Stanislav Katrinec, hovorca Nitrianskeho samosprávneho kraja. Železničná spoločnosť má na rozhodovanie o tom, ktoré spoje zruší, čas iba do 6. marca, keď začne platiť zmenený grafi kon. Dovtedy musia vyjsť aj vytlačené poriadky. Podľa informácií Pravdy musia byť uzavreté ešte v januári, aby sa stihli odoslať včas do tlače. Času aj na rokovanie so starostami či primátormi tak osobnému dopravcovi veľa neostáva.

Na ohlásených 25 tratiach, kde sa majú rušiť spoje, sa podľa Železničnej spoločnosti prejazdilo 2,4 milióna vlakokilometrov. „Stálo nás to 20,1 milióna eur, ale tržby boli len niečo vyše milióna eur. Prinieslo nám to stratu 19 miliónov,“ spresnil Buzinkay.

Rušenie vlakov by sa malo dotknúť približne troch percent cestujúcich. Predstavuje to asi 1,3 milióna pasažierov, keďže spoločnosť v tomto roku prepravila spolu asi 45 miliónov ľudí.

Škrtanie vlakov nie je jediným krokom, ktorý štát v Železničnej spoločnosti chystá. Firma by mala na jar predstaviť ozdravný program. Jeho súčasťou má byť aj prepúšťanie zamestnancov a v priebehu budúceho roka nie je vylúčené ani zvyšovanie cien cestovného.

Osobný dopravca za minulý rok plánuje stratu približne 78 miliónov eur. V tomto roku už chce firma hospodáriť vyrovnane. Pomôcť jej má k tomu aj zvýšenie štátnej dotácie zo 150 miliónov na 205 miliónov eur. Odkiaľ štát železničiarom peniaze navyše pošle, ešte nie je vyriešené. Dlhodobo to však situáciu v zadlženej spoločnosti nevyrieši, len ju vytiahne z červených čísel. Osobnému dopravcovi ubúda tiež počet cestujúcich, ale tržby sa mierne dvíhajú. Ľudia totiž čoraz viac cestujú skôr na dlhšie vzdialenosti.

debata chyba