E-kolky začínajú s rozpakmi

Aktuálny prechod z papierových kolkov na elektronické e-kolky mal systém zjednodušiť a umožniť lepšiu komunikáciu medzi štátnou správou a občanmi. Zatiaľ to však prináša aj zmätok a nedorozumenia. Problémy môžu nastať, ak chce niekto pomocou elektronického kolku vybaviť veci na diaľku. Napríklad ak chcel podnikateľ z Bratislavy zmeniť sídlo firmy v Košiciach, mohol poslať poštou žiadosť aj s papierovými kolkami.

13.11.2014 13:50
kolky, pošta Foto:
Systém e-kolkov má úplne nahradiť papierových predchodcov od nového roka.
debata

Pri elektronických kolkoch to takto jednoducho nejde. Preto je pri e-kolkoch možné si na poštách zakúpiť Potvrdenie pre evidenciu poplatku a pomocou neho uhradiť niektoré veci aj na diaľku. Potvrdenie obsahuje číslo e-kolku, čiarkový kód a sumu. Problémom však je, že existujú napríklad niektoré oddelenia polície, ktoré takéto potvrdenia stále neakceptujú. Na mieste si je možné e-kolok zakúpiť v elektronickom kiosku a od budúceho roka to má fungovať aj cez mobil, čo má zjednodušiť celý systém platenia.

Službu Potvrdenia pre evidenciu poplatku Slovenská pošta zaviedla len pred týždňom. Pomocou nej si môžete zakúpiť elektronický kolok na vybraných oddeleniach pošty. Prípad z Bratislavy však poukazuje na to, že nie všetky oddelenia štátnej správy sú pripravené takéto potvrdenia akceptovať. Denník Pravda si to overil priamo na jednej z pôšt. „Mala som tu klienta, ktorý sa rozčuľoval, že si zakúpil takýto kolok a na oddelení polície mu ho nechceli prijať,“ povedala pracovníčka pošty. Priznala, že takýchto prípadov sa stalo viac.

Slovenská pošta tiež pripustila, že takéto prípady sa mohli stať. Podľa riaditeľa sekcie elektronických služieb Slovenskej pošty Petra Kažíka je ich však minimum. „Vzniklo to pravdepodobne tak, že polícia má s tým trošku problém, mali výhrady k zmluve. Riešime to aj s ministerstvom financií. Verím, že tento týždeň to vyriešime a zmluvu podpíšu,“ hovorí Peter Kažík. „Klienti, ktorým neboli prijaté potvrdenia o evidencii poplatku, by mali prísť späť na poštu, kde sa im to zrefunduje, vrátime im peniaze,“ dodáva.

Zástupcovia polície, naopak, tvrdia, že takýto prípad by sa stať nemal, keďže všetky policajné oddelenia boli poučené o novom systéme. „Všetci príslušníci, ktorí prichádzajú do styku s kolkami alebo evidenciami poplatkov, boli poučení,“ reaguje rezort vnútra s tým, že opätovne pristúpia k poučeniu dotknutého pracoviska. Uzatvorenie zmluvy na to podľa rezortu vnútra nemá vplyv.

Systém e-kolkov má úplne nahradiť papierových predchodcov od nového roka. Postupne ich v kioskoch nájdete na každom príslušnom úrade. Zmenou oproti pôvodnému systému takisto je, že kolky na občianske či vodičské preukazy môžete z dôvodu bezpečnosti použiť iba na tom mieste, kde ich kúpite. Systém použitia Potvrdenia pre evidenciu poplatku má slúžiť pre výnimočné prípady, keď môžete zaplatiť žiadosť na diaľku. Papierové kolky na tieto zmeny môžete používať len do konca roka. V predaji budú len do konca novembra.

Cieľom zmeny predaja kolkov je podľa zástupcov rezortu financií zlepšenie elektronickej komunikácie štátnej správy s občanmi. Správne a súdne poplatky sú aj dôležitým zdrojom financií pre štátnu kasu. Napríklad v roku 2011 sa vybralo spolu 155 miliónov eur. Z toho 87 miliónov eur sa vybralo prostredníctvom systému kolkových známok. Nový systém má pomôcť aj pri šetrení. Rezort financií odhaduje, že ročná prevádzka systému papierových kolkov vyšla na 8,9 milióna eur. Zavedením elektronických kolkov chcú ušetriť milión eur. Podľa údajov Slovenskej pošty, ktorá systém prevádzkuje, sa v októbri cez e-kolky realizovalo už 91,5 tis. úhrad v celkovej sume vyše 3,2 mil. eur, kým v septembri to bolo 77-tis. úhrad v sume viac ako 2,5 mil. eur. Papierové kolky bude pošta odkupovať do konca budúceho roka. Pri odkúpení nepoškodených kolkov zaplatia ľudia manipulačný poplatok vo výške 5 % z nominálnej hodnoty kolkovej známky.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kolky #elektronické kolky