Prenajímate byt? Do nákladov si môžete dať aj úroky z hypotéky

Mnohí ľudia si svoj príjem zlepšujú prenájmom bytu, domu alebo aspoň jednej izby. Aj takýto príjem je potrebné zdaniť. Prenajímatelia si však môžu zo svojho príjmu odrátať výdavky vrátane kúpnej ceny samotnej nehnuteľnosti.

04.08.2015 10:11
hypotéka, prenájom, dane, daňové, nájom Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Čo všetko si môžu prenajímatelia dať do nákladov, závisí od toho, či majú daný byt zaradený v obchodnom majetku, alebo nie. Do obchodného majetku pritom môžu svoj byt zaradiť aj ľudia, ktorí nepodnikajú. Urobia to tak, že o danej nehnuteľnosti budú účtovať ako o obchodnom majetku. „Postup pri zaradení majetku do obchodného majetku závisí od spôsobu preukazovania daňových výdavkov daňovníka,“ povedala hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková. Prenajímatelia majú na výber medzi daňovou evidenciou, jednoduchým alebo podvojným účtovníctvom. Pre väčšinu z nich je najjednoduchšie svoje výdavky a príjmy zaznamenávať v daňovej evidencii.

Ak prenajímateľ vedie zjednodušenú daňovú evidenciu, je povinný viesť okrem iného aj evidenciu o hmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku, ktorý využíva v súvislosti s dosahovanými príjmami. „Ak sa daňovník rozhodne uviesť majetok v daňovej evidencii, potom sa už tento majetok stáva jeho obchodným majetkom a môže si uplatňovať v daňových výdavkoch výdavky súvisiace s využívaním tohto majetku podľa zákona o dani z príjmov,“ hovorí Macíková. Daňová evidencia pritom nemá žiadnu predpísanú formu a je preto len na prenajímateľovi, ako si bude príjmy a výdavky zapisovať.

Daňová poradkyňa a členka Slovenskej komory daňových poradcov Iveta Jobová tvrdí, že najjednoduchšie je, ak si prenajímateľ zakúpi účtovné tlačivo Inventárna karta dlhodobého hmotného majetku. Do tohto tlačivo potom uvedie cenu nehnuteľnosti, dátum a spôsob jej obstarania a dátum zaradenia do obchodného majetku. Dôležité je uviesť aj odpisovú skupinu. Od roku 2015 patria nehnuteľnosti do šiestej odpisovej skupiny a odpisujú sa 40 rokov. To znamená, že cenu nehnuteľnosti vydelíme 480 mesiacmi a získame tak mesačný odpis. Do nákladov si potom dáme odpis za príslušný počet mesiacov, počas ktorých sme mali nehnuteľnosť zaradenú v obchodnom majetku.

Ak niekto bude mať byt zaradený v obchodnom majetku celý rok, dá si do nákladov odpis za 12 mesiacov. Výška odpisu sa počíta priamo v karte dlhodobého majetku. „V prípade, že si niekto kartu nezakúpi, tieto všetky údaje si môže zapísať aj do obyčajného zápisníka,“ vraví Jobová.

Ľudia, ktorí využijú tento postup, si môžu do nákladov dávať vo forme odpisov samotnú cenu nehnuteľnosti. Napríklad ak niekto kúpil byt za 100-tisíc eur, jeho ročný odpis bude 2¤500 eur. Túto sumu si môže dávať do nákladov počas 40 rokov. Ak prenajímateľ kúpil byt na hypotéku, môže si dať do nákladov aj zaplatené úroky. Daňovým výdavkom sú v tomto prípade aj všetky náklady na rekonštrukciu, poistenie budovy či príspevok do fondu opráv.

Ak niekto nezaradí byt do obchodného majetku, nemôže si tieto výdavky uplatniť. V takom prípade si môže prenajímateľ dať do nákladov najmä elektrinu, náklady na kúrenie či vodné a stočné. Všetky tieto výdavky si však môžu odpočítať aj ľudia, ktorí majú byt v obchodnom majetku.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #prenájom