Príbuzných po smrti blízkeho čakajú rôzne povinnosti

Po smrti blízkeho človeka čakajú pozostalých povinnosti voči rôznym úradom a inštitúciám. Vyriešiť treba doklady, auto, dane, účet, zdravotný preukaz, ale napríklad aj odber plynu, elektriny či zmluvu s mobilným operátorom.

22.06.2017 09:53
smrť, vdova, smutok, pohreb Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

V prípade, ak zosnulý príbuzný poberal dávky od Sociálnej poisťovne, pozostalí ju nemusia informovať o jeho úmrtí. Úmrtie každej fyzickej osoby jej nahlasuje príslušná matrika. Keďže tak robí v mesačných intervaloch, vo vlastnom záujme môžu pozostalí o úmrtí informovať aj sami – vždy príslušnej organizačnej zložke Sociálnej poisťovne, v ktorej boli fyzické osoby registrované alebo ktorá im vyplácala dávku.

Čo sa týka zdravotného preukazu príbuzní ho vracať do poisťovne nemusia. „V súlade s aktuálne platnou legislatívou nemajú pozostalí po zosnulom voči zdravotnej poisťovni žiadne oznamovacie povinnosti. Oznámenie o úmrtí poistenca je zasielané zdravotnej poisťovni vo forme elektronickej dávky z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Od 1. 1. 2017 už nemajú poistenci povinnosť vrátiť preukaz poistenca," hovorí Viktória Vasilenková zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne.

Úmrtie odberateľa domácnosti je možné oznámiť písomným spôsobom – e-mailom alebo listom na poštovú adresu alebo osobne. Kým ešte neprebehlo dedičské konania, môže oznámiť úmrtie odberateľa ktorýkoľvek z pozostalých, ktorý disponuje oznámením o úmrtí. Vo väčšine prípadov oznámenie uskutočňujú príbuzní v priamom rade. Výnimočne oznámenie o úmrtí môže poslať príslušná obec, na ktorej území mal zosnulý trvalý pobyt.

Daňové povinnosti sa týkajú aj zosnulých osôb. „Ak zomrie fyzická osoba, daňové priznanie k dani z príjmov za príslušnú časť roka je povinný za ňu podať dedič, a to v prípade, ak vznikla povinnosť toto priznanie podať," hovorí Patrícia Macíková z Finančnej správy.

Vyriešiť treba napríklad aj zmluvy s mobilným operátorom. „Podľa všeobecných obchodných podmienok úmrtím zákazníka zmluva zaniká. V predajni je preto potrebné v prípade úmrtia príbuzného doložiť kópiu úmrtného listu zákazníka, pričom tak môže urobiť ktorýkoľvek z pozostalých. Ku dňu úmrtia následne zrušíme telefónne čísla a všetky služby spojené s ich využívaním. So zrušením zmluvy po smrti klienta nie sú spojené žiadne administračné poplatky," hovorí Tereza Molnár z O2 Slovakia. „V prípade, že bol zákazník vo viazanosti, v prípade úmrtia nevymáhame zmluvnú pokutu ani nevyžadujeme vrátenie dotovaného zariadenia, rovnako je to aj v prípade zariadenia na splátky," informuje Ivica Hricová z Orange Slovensko. „Pozostalí, pokiaľ prijmú dedičstvo, majú povinnosť uhradiť prípadné dlhy pozostalého. Zmluva medzi našou spoločnosťou a zákazníkom po jeho smrti zaniká, od pozostalých máme právo požadovať jedine dlhy," dodáva Peter Kimijan zo Slovak Telecomu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #pohreb