Týždeň dovolenky nad zákonný rámec
Prieskum prezradil, že viac ako 25 dní dovolenky malo vo svojom ostatnom zamestnaní či dostáva v tom terajšom 13 % respondentov. „V našej praxi dosiaľ bolo najvýraznejšou dovolenkovou ponukou 6 týždňov,“ konkretizuje Jitka Součková,marketing manžer CZ&SK spoločnosti Grafton. „Flexibilita sa ukazuje byť jedným z kľúčových benefitov. Patrí k nej nielen posunutý začiatok a koniec pracovnej doby, ale práve aj dovolenka nad zákonný rámec. Je dôležitá pre rodičov malých detí, ale aj pre mladých ľudí, ktorí vo zvýšenej miere túžia mimo práce cestovať a objavovať nové krajiny,“ vysvetľuje Součková.
Priemerná hodnota stravných lístkov predstavuje 3,87 eura
Zamestnanci nevyhľadávajú napríklad vianočné večierky či darčeky od zamestnávateľa. „Na spodných priečkach hitparády sa umiestnili aj stravné lístky alebo možnosť využívať služobný telefón či notebook aj na osobné účely. Nie je to však tým, že by tieto benefity zamestnanci nepožadovali. Naopak, berú ich už ako bežný štandard, a preto by ich zamestnávatelia určite nemali vyhadzovať z balíčka benefitov,“ upozorňuje Garaj. Priemerná hodnota stravných lístkov u opýtaných bola v ostatnom zamestnaní 3,87 eura (vo výrobnej sfére 3,53 eura). Vôbec ich nedostávalo 12 % ľudí, zatiaľ čo 2 % ich mali v hodnote nad 5 eur. „Vzhľadom na rastúcu konkurenciu na trhu práce je čoraz dôležitejšie, aby firmy dokázali kandidátov patrične motivovať. Aj keď finančné ohodnotenie zostáva tým najpodstatnejším aspektom, vhodná kombinácia nefinančných benefitov môže rozhodnutie kandidáta výrazne ovplyvniť,“ konštatuje Garaj.
Kancelárie priateľské k zvieratám nebodujú
V číselnom vyjadrení až 71 % uchádzačov o prácu chce benefit v podobe 13. a 14. platu, firmy ho doprajú len 28 %. Druhým najväčším nepomerom medzi požadovanými a poskytovanými benefitmi je dovolenka viac ako 5 týždňov: v tomto prípade sú „roztvorené nožnice“ na úrovniach 46 % a 13 %.
Kandidáti majú spomedzi benefitov najmenší záujem o kanceláriu priateľskú k zvieratám (vo výrobnej sfére o firemnú škôlku), hradené očkovanie, zľavu na firemné výrobky či služby, zľavu u obchodných partnerov a relokačný balíček. K benefitom, ktoré nie sú lákadlami s úmernou odozvou alebo ich adepti považujú za automatické, patria aj občerstvenie na pracovisku, spoločné stravovanie, parkovacie miesto, bonus pri odporučení zamestnanca, firemné akcie či zvozový autobus.
„Zaujímavou novinkou pri výrobných pozíciách je rastúci záujem o benefity súvisiace so zdravotným voľnom alebo preplácaním prvých dní práceneschopnosti a v popredí stále sú aj rôzne vzdelávacie kurzy a školenia,“ dodáva Miroslav Garaj. Predchádzajúci prieskum Graftonu ukázal, že nadpolovičná väčšina respondentov – 53,6 % – nemá vo svojom zamestnaní žiadne benefity vyčísliteľné finančne. Tisíc eur či viac k štandardnému príjmu si vo forme rôznych benefitov môže prirátať 1,15 % pracovníkov. Najčastejšou žiadanou hodnotou mesačných benefitov je rozpätie od 100 do 149 eur, uviedlo ju 28,5 % opýtaných.