Ako sa vyvliecť z falošného prepoistenia?

, 05.01.2020 08:00

Desiatky poistencov dostali do schránok nové preukazy zdravotných poisťovní. Dostali ich bez toho, aby sa prepoistili. Vyše šesťdesiat prípadov najmä z východného Slovenska rieši aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Najviac takýchto prepoistení eviduje štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa. „Prekvapení klienti nás informujú, že hoci prihlášku do inej zdravotnej poisťovne nepodali, prišiel im preukaz poistenca z inej zdravotnej poisťovne,“ tvrdí poisťovňa. Podľa jej hovorkyne Slávky Gáborovej sa podobné správy objavovali už počas prepoisťovacej kampane. „Vraj platení makléri pri poskytovaní finančného poradenstva ponúkali aj prihlášku do zdravotných poisťovní,“ povedala.

Spresnila, že ich klienti, ktorí sa sťažovali na prepoistenie, uviedli, že ich ktosi oslovil na ulici, čosi aj podpísali, ale vôbec si nespomínajú, čo to bolo. Najväčší problém vidí Gáborová v úrovni právneho povedomia. Ľudia často nečítajú, čo podpisujú, prípadne nerozumejú, čo podpisujú a príliš dôverujú tomu, čo im cudzí človek povie.

„Všeobecná zdravotná poisťovňa má dôvodné podozrenie, že minimálne jedna zdravotná poisťovňa porušovala zákon,“ upozorňuje Gáborová. Štátna poisťovňa podľa nej podala podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou poisťovňou, Úrad na ochranu osobných údajov a Inšpektorát práce.

Poisťovne posielali novým klientom preukazy v decembri. Referentka komunikácie Všeobecnej zdravotnej poisťovne Zuzana Šťukovská potvrdila, že evidujú vyše 60 poistencov, ktorí namietajú prepoistenie do inej zdravotnej poisťovne nekalým spôsobom. Doplnila, že zaznamenali aj prípady nekalého prepoistenia celých rodín. Podľa jej slov prepoistenie nastalo do oboch súkromných zdravotných poisťovní.

Poisťovne Dôvera a Union však neevidujú nespokojných klientov či takých, ktorí by sa sťažovali na nekalé prepoistenie.

Problémy s prepoistením rieši aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Podľa jeho hovorkyne Radoslavy Muchovej pred Vianocami evidovali desať podnetov, ktoré sa týkali kampane na zmenu zdravotnej poisťovne. „Tri podnety sú na poisťovňu Dôvera, sedem podnetov na Union. Štyri podnety sa týkali poskytovania klamlivých informácií, dva podnety nezákonného prepoistenia a štyri podnety prijímania prihlášok prostredníctvom makléra. Z desiatich podaní sú ukončené štyri, všetky so záverom neopodstatnené, jeden podnet bol zamietnutý,“ vyrátala Muchová s tým, že takéto podnety sa opakujú každý rok. Podľa nej by zdravotné poisťovne mohli predchádzať tomuto problému prísnejšou vnútornou kontrolou.

Ak poistenec zistí, že bol podvodne prepoistený, prípadne dostal klamlivé a zavádzajúce informácie od zdravotnej poisťovne, môže podať podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Úrad na základe podnetov vykonáva v zdravotných poisťovniach dohľad a situáciu preverí. Kým však poistenec nedostane oficiálne vyrozumenie od úradu, je poistený v poisťovni, z ktorej mu prišiel nový preukaz. V starej poisťovni totiž už nefiguruje ako poistenec, a to aj napriek tomu, že nevedel, že sa prepoistil.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zmena zdravotnej poisťovne #preukaz poistenca
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku