Ide o dôležité úkony, ktoré musí urobiť poistenec sám. Výnimka je prípustná iba vtedy, ak poistenec nie je zo zdravotných dôvodov schopný sám v príslušnej pobočke spísať žiadosť o dôchodok. Na zastúpenie v tejto situácii je preto potrebné potvrdenie ošetrujúceho lekára o nepriaznivom stave žiadateľa.
Rovnako prísny postup Sociálna poisťovňa dodržiava aj vtedy, ak si poberateľ už priznaného dôchodku – opäť zo zdravotných dôvodov – nemôže dôchodok preberať na pošte sám a zároveň si neželá jeho poukazovanie na účet v banke. Riešením je ustanovenie osobitného príjemcu.
V takomto prípade je nevyhnutnosťou osobná návšteva pobočky Sociálnej poisťovne (odporúča sa rezervácia termínu on-line) a predloženie lekárskeho potvrdenia o nepriaznivom zdravotnom stave poberateľa dôchodku. Keďže ide o výrazný zásah do jeho práv, Sociálna poisťovňa musí mať jednoznačne preukázané, že s vyplácaním dôchodku inej osobe súhlasí (že takéto vyhlásenie urobil slobodne a zrozumiteľne) a že osobitný príjemca pozná, aké zákonné povinnosti má plniť voči Sociálnej poisťovni.
Potvrdenie musí obsahovať identifikačné údaje poberateľa dôchodku a informáciu, že si dôchodok vzhľadom na nepriaznivý zdravotný stav nemôže preberať sám. Ak sa poberateľ dôchodku nemôže alebo nevie podpísať, prípadne nemôže navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne, je potrebné, aby lekár v potvrdení uviedol aj túto skutočnosť.
Zdroj: Sociálna poisťovňa