Koronavírus: Pošta bude zásielky len oznamovať, nie doručovať

S cieľom chrániť zdravie zamestnancov pošty aj obyvateľov, Slovenská pošta upravuje doručovanie niektorých zásielok

19.03.2020 18:28
pošta / poštárka / schránka / Foto:
Ilustračné foto.
debata (11)

Slovenská pošta upravuje doručovanie úradných zásielok, poistených listov, doporučených listov „Do vlastných rúk“, „Doručenkou/e­Doručenkou“, „Dobierkou“, ale aj zásielok zaťažených inými poplatkami (napr. zásielky colného konania). Pozastavuje ich doručenie na adresu doručovateľom, bude ich len oznamovať. Tieto zásielky budú uložené na pobočkách pôšt a zákazník dostane do schránky oznámenie o uložení zásielky (tzv. žltý lístok). Pri službe elektronické oznamovanie zásielok zas elektronickú notifikáciu zaslanú na e-mail alebo SMS.

Vydávanie vyššie uvedených druhov zásielok bude zabezpečené pri priehradke na poštách, pričom úložná lehota týchto, tak zvaným oznámeným zásielkam je automaticky predĺžená o ďalších 14 dní, bez vyberania poplatku za službu. Odberná lehota ostáva nezmenná, teda sa nepredlžuje, pre zásielky so skrátenou odbernou lehotou (s označením „Uložiť…dní) a zásielky so službou „Neukladať“.

Ostatné doporučené zásielky bude Slovenská pošta doručovať vhadzovaním do domovej listovej schránky. Pričom za deň doručenia sa bude považovať deň vhodenia takejto zásielky do schránky alebo uloženia zásielky v poštovom priečinku. V prípade, že sa zásielka nedá kvôli veľkosti vhodiť do poštovej schránky, bude uložená na pobočke pošty. Doručovateľ nechá oznámenie o uložení zásielky na pošte.

Doručovanie obyčajných listových zásielok pokračuje ako doposiaľ. Zásielku doručovateľ vhodí do poštovej schránky. V prípade, že sa zásielka nedá kvôli veľkosti vhodiť do schránky, bude uložená na pobočke pošty. Doručovateľ nechá oznámenie o uložení zásielky zákazníkovi v schránke.

Ďalším z opatrení je celoplošné víkendové zatvorenie všetkých pobočiek Slovenskej pošty. Týmto sa rozširuje víkendové ochranné opatrenie komplexne na celú pobočkovú sieť, keďže minulý víkend boli zatvorené pobočky Slovenskej pošty len v nákupných centrách.

Zastavenie poskytovania komerčných služieb

Od stredy 18. marca 2020 až do odvolania bol zastavený predaj produktov a poskytovanie vybraných služieb Poštovej banky, Poštovej poisťovne, Tiposu, telekomunikačného operátora 4ka, spoločnosti Ticketportal, pozastaví aj predaj produktov ponúkaných v PostShopoch.

Slovenská pošta vyzvala svojich zákazníkov o presun resp. pozastavenie objednávok distribúcie letákov. Od utorka 17. marca 2020 je podaj a distribúcia letákov plošne zastavená. Zamestnanci pošty až do odvolania neprijímajú objednávky distribúcie letákov a zároveň ich ani nedoručujú.

Pobočky pôšt musia byť v čase núdzového stavu otvorené. Neprijímajú ale zásielky, ktoré chcú zákazníci doručiť do rizikových oblastí Talianska. Obmedzenia v medzinárodnej leteckej doprave pretrvávajú, nakoľko letecké spoločnosti predĺžili embargo týkajúce sa Číny, Macaa a Hongkongu predbežne do 28. marca 2020. K Číne a Taliansku pribudlo v týchto dňoch aj Mongolsko Kuvajt, Džibutsko a Líbia, do ktorých nie je možné zásielky doručiť. Preto Slovenská pošta neprijíma od zákazníkov zásielky s doručením do týchto krajín.

Slovenská pošta vypláca sociálne dávky

Do 27. marca pošta vypláca sociálne dávky obyvateľom obcí a miest do vlastných rúk na pobočkách alebo priamo na adresu.

S cieľom chrániť zamestnancov a obyvateľov miest a obcí pošta prijala prísnejšie ochranné opatrenia a vyzýva obyvateľov, aby ich pri preberaní sociálnych dávok zodpovedne a dôsledne dodržiavali:

  • Počet zákazníkov v priestoroch pobočiek aj naďalej monitoruje a reguluje tak, aby minimalizovala riziko šírenia nákazy. Obsadenosť pobočiek sledujú namieste poverení zamestnanci a pracovníci bezpečnosti, ktorí zodpovedajú za plynulý chod prevádzky a udržiavajú limit počtu zákazníkov v priestoroch pobočky. Zákazníci sa stretnú s tým, že v prípade vysokej vyťaženosti pobočky, ich požiadajú zodpovední pracovníci na čakanie mimo uzatvoreného priestoru pobočky, napr. pred budovou pošty. Zákazníkom dôrazne odporúčame, aby všeobecné ochranné opatrenia dodržiavali aj pri čakaní pred pobočkou. Zákazníci si môžu stiahnuť elektronický vyvolávací lístok aj z Mobilnej aplikácie Slovenskej pošty.
  • Zákazníci môžu prísť na pobočky pôšt kedykoľvek v priebehu 10-tich dní v čase otváracích hodín, nie je nevyhnutné prísť okamžite v prvý deň výplaty sociálnych dávok. Otváracie hodiny na jednotlivých pobočkách individuálne prispôsobíme podľa vývoja situácie.
  • Nakoľko očakáva zvýšenú návštevnosť pobočiek z dôvodu vyplácania sociálnych dávok, odporúča ostatným zákazníkom, aby zvážili návštevu pobočky pošty v inom termíne.
  • Do priestorov pobočky sú vpustení iba tí zákazníci, ktorí budú mať na tvári ochranné rúško alebo inú ochranu tváre (napríklad šál, šatku).
  • Do pozornosti dáva zákazníkom aj možnosť prísť v rukaviciach, ktoré ochránia zákazníka a zamestnanca pred priamy kontaktom.
  • Zákazníci si tiež môžu priniesť svoje pero na potvrdenie prevzatia hotovosti vlastnoručným podpisom.
  • Zákazníkov, ktorí sú v karanténe dôrazne žiada, aby nechodili na pobočky pôšt, rešpektovali podmienky karantény a na svojej schránke alebo na zvončeku čitateľne túto skutočnosť uviedli a upozornili tak na to doručovateľa.
  • Zákazníkom, ktorí sa nachádzajú v karanténe, Slovenská pošta nebude sociálne dávky vyplácať priamo do vlastných rúk. Zákazník môže počkať na prebratie sociálnej dávky do času, kedy ukončí karanténu resp. kým sa situácia upokojí.
  • Na vyplácanie sociálnych dávok a dodržiavanie ochranných opatrení dohliadajú zamestnanci Slovenskej pošty v spolupráci so zamestnancami bezpečnosti a polície

Preventívne ochranné opatrenia

Aj naďalej platia už zavedené ochranné opatrenia s cieľom ochrániť zdravie a bezpečnosť zamestnancov ako aj zákazníkov na pobočkách a v teréne:

  • Po dohode so spoločnosťou SPP – distribúcia, a.s., bude odpočet stavu meradla plynu realizovaný bez kontaktu s odberateľom.
  • Zákazníkom odporúčame vyhnúť sa návšteve pobočiek a ak je to možné, vybaviť potrebné záležitosti formou online služieb Slovenskej pošty, cez mobilnú aplikáciu Slovenskej pošty alebo počkať na upokojenie situácie. Ak musia pobočku navštíviť, žiadame ich dodržiavať primeraný odstup nielen od ďalších čakajúcich zákazníkov, ale aj od našich zamestnancov, kde žiadame vybaviť vec rýchlo bez zdržania.
  • Priestory pobočiek sú pravidelne častejšie čistené, dezinfikované a vetrané. Osobitne sú dezinfikované priestory pobočiek, v ktorých blízkosti bol výskyt koronavírusu potvrdený.
  • Všetky pracoviská Slovenskej pošty, kde sú otvorené priestory a zamestnanec je so zákazníkom v priamom kontakte, ako aj doručovatelia a kuriéri sú prioritne vybavované respirátormi, dezinfekčnými prostriedkami a ochrannými rukavicami.
  • Pri manipulácii so zásielkami platia rovnaké pravidlá a postupy ochrany zdravia ako doteraz. Ide najmä o používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov, oblečenia, obuvi či rukavíc ako aj použitie ochranných rúšok na tvár a dezinfekčných prostriedkov.

Kde nájdu zákazníci aktuálne informácie o prevádzke pôšt

  • V prípade, že si situácia vyžiada obmedzenie otváracích hodín pobočiek, zatvorenie pobočiek, či iných prevádzkových priestorov Slovenskej pošty, alebo pozastavenie doručovania v určitých lokalitách, bude pošta verejnosť okamžite informovať.
  • Informácie poskytne zákazníkom prostredníctvom internetovej stránky na www.posta.sk, cez facebookový profil Slovenskej pošty, ako aj informačnými letákmi priamo na pobočkách. Tiež môžu klienti o konzultáciu, či informácie o situácii na konkrétnej pobočke požiadať telefonicky (infolinka 0850 122 413), alebo písomne naše Zákaznícke centrum (zakaznickyservis@slposta.sk).

Zdroj: Eva Rovenská, hovorkyňa Slovenskej pošty

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská pošta #zásielka #zákazník #koronavírus #Covid-19