V období mimoriadnej situácie na Slovensku si občan, ktorý ukončil pracovný pomeru na Slovensku alebo v zahraničí, ktorý nie je dočasne práce neschopný (riadne lekárom vypísaný na), môže podať žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v mieste trvalého pobytu poštou alebo emailom.
Osobný kontakt na úrade práce sa odporúča len v nevyhnutných prípadoch.
Žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie si môže podať iba človek, ktorý má ukončený pracovný pomer a nie je na péenke.
V prípade, že si podá žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie a je na péenke, úrad vydá občanovi rozhodnutie o nezaradení do evidencie podľa ust. § 34 ods. 14 písm. c) zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.
„Upozorňujeme, že v žiadosti o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie občan prehlasuje že je/nie je práceneschopný,“ píše sa v správe Ústredia práce.
„O zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie môže občan požiadať až po skončení zamestnania, po skončení péenky, atď. Ak si podá žiadosť o zaradenie do 7 kalendárnych dní po skončení zamestnania alebo po ukončení péenky, je po splnení zákonných podmienok zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie nasledujúcim dňom po skončení zamestnania, péenky, atď. Ak si podá žiadosť po skončení zamestnania alebo péenky, atď. neskôr, je po splnení zákonných podmienok zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie dňom podania žiadosti,“ uvádza sa v správe.
Aký je postup pri podaní žiadosti:
- občan si stiahne tlačivo žiadosti o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie https://www.upsvr.gov.sk/…nanosti.html?…
- vyplní si žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie
- na https://www.upsvr.gov.sk/ je zobrazená mapa Slovenska; klikom na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, kde má občan trvalý pobyt, sa občan dostane na web stránku príslušného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny
- po rozkliknutí stránky konkrétneho úradu občan v ľavej modrej časti nájde položku „Kontakty“ a tam si podľa rozdelenia vyberie meno príslušného zamestnanca oddelenia služieb pre občana a jeho emailovú adresu
- ak si neviete priradiť príslušného zamestnanca na oddelení služieb pre občana, žiadosť môžete zaslať aj na vedúceho oddelenia služieb pre občana, resp. na vedúceho úseku príslušného pracoviska
- na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny spolu so žiadosťou o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie emailom zasielate aj doklad o skončení pracovného pomeru (sken alebo fotokópiu) a doklad o najvyššie dosiahnutom stupni vzdelania (sken alebo fotokópiu)
- za deň podania žiadosti o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie sa považuje deň zaslania žiadosti emailom; ak si občan podá žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie do 7 kalendárnych dní po skončení zamestnania, je po splnení zákonných podmienok zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie nasledujúcim dňom po skončení zamestnania. Ak si občan podá žiadosť po skončení zamestnania neskôr, je po splnení zákonných podmienok zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie dňom podania žiadosti
- zamestnanec oddelenia služieb pre občana úradu práce skontroluje doručenú žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie a v prípade potreby bude občana kontaktovať telefonicky alebo emailom
- v súvislosti so zvýšeným množstvom e-mailovej komunikácie na úradoch práce môže nastať situácia, že váš e-mail nebude úspešne doručený. Upozorňujeme vás, že maximálna veľkosť e-mailu spolu s prílohami je 10 MB. Ak dostanete e-mail o neúspešnom doručení (skontrolujte si vždy aj nevyžiadanú poštu), kontaktujte úrad práce telefonicky
- ak občan splní zákonné podmienky, zamestnanec vystaví oznámenie o zaradení občana do evidencie uchádzačov o zamestnanie a toto oznámenie doručí občanovi emailom.
Aké doklady treba predložiť pri podaní žiadosti?
Súčasťou žiadosti o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie sú okrem predloženia občianskeho preukazu tieto doklady:
- kópia potvrdenia o zamestnaní alebo dokladu o spôsobe skončenia pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu, ak spôsob skončenia pracovnoprávneho vzťahu alebo obdobného pracovného vzťahu nie je uvedený v potvrdení o zamestnaní alebo ak sa potvrdenie o zamestnaní nevydáva
- čestné vyhlásenie, že nevykonávate zárobkovú činnosť na základe právneho vzťahu podľa osobitného predpisu
- kópia dohody alebo zmluvy, na základe ktorej vykonávate zárobkovú činnosť podľa §6 ods.2 zákona č. 5/2014 o službách zamestnanosti v z.n.p.
- potvrdenie o ukončení školy
- čestné vyhlásenie o skončení osobnej celodennej starostlivosti o blízku osobu
- doklad o skončení dočasnej pracovnej neschopnosti
- potvrdenie o prepustení z väzby a potvrdenie o prepustení z výkonu trestu odňatia slobody,
- právoplatné rozhodnutie o nepriznaní predčasného starobného dôchodku
- rodný list, ak ste mladistvý občan a nemáte spôsobilosť na právne úkony a ste zastúpený zákonným zástupcom
Uchádzač o zamestnanie na účely sprostredkovania zamestnania predkladá tieto doklady:
- rozhodnutie alebo oznámenie o poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť alebo posudok útvaru sociálneho zabezpečenia vydaný podľa osobitného predpisu, ak máte uvedený doklad už vydaný
- rozhodnutie alebo oznámenie Sociálnej poisťovne o invalidite alebo percentuálnej miere poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť alebo posudok útvaru sociálneho zabezpečenia vydaný podľa osobitného predpisu
- právoplatné rozhodnutie súdu vo veci neplatnosti rozviazania pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu
- kópiu dokladu o dosiahnutom stupni vzdelania
- kópie dokladov o nadobudnutých zručnostiach a oprávneniach.
Všetky informácie k službám zamestnanosti (vrátane kontaktov na úrade) a k sociálnej oblasti počas krízového režimu na úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny sú zverejnené na: https://www.upsvr.gov.sk/…h-sprav.html?…
Zdroj: Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny