Kedy musí cestovná kancelária vrátiť peniaze za zájazd

Objednali ste si dovolenku ešte pred vypuknutím pandémie koronavírusu a nechcete odcestovať? Cestovná kancelária peniaze vráti len vybraným klientom.

22.06.2020 08:00
dovolenka, leto, rodina, more Foto:
Cestovná kancelária je povinná dohodnúť sa s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu najneskôr do 31. augusta 2021.
debata

Hranice sa postupne otvárajú, dovolenková sezóna nie je úplne stratená. Úrady však neodporúčajú cestovať do všetkých krajín, zatiaľ možno cestovať bez obmedzení len do niekoľkých. Čo však robiť v prípade, ak máte rezervovanú dovolenku do krajiny, kde sa ešte odísť nedá, alebo jednoducho dovolenkovať nechcete vôbec?

Práva a povinnosti cestovných kancelárií tradične upravuje takzvaný zákon o zájazdoch a službách. Koncom mája parlament schválil novelu, ktorá rieši situáciu v súvislosti s výskytom ochorenia COVID-19. Podľa tejto legislatívy môže cestovná kancelária klientovi, ktorý nechce cestovať na objednaný zájazd, ponúknuť zmenu zmluvy alebo náhradný zájazd, ak cestujúci nesúhlasí so zmenou zmluvy.

Video
Ide o právo: cestovné kancelárie, zájazdy a vaše práva, ak necestujete - s Katarínou Kasalovou z advokátskej kancelárie MPH - publikované 19. 6.

Podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Richard Sulík konštatoval, že ide zhruba o stotisíc zaplatených záloh za zájazdy, možno o 150– až 170-tisíc osôb. "Mnoho z nich bude mať strach ísť do niektorej destinácie, my im vlastne umožňujeme to posunúť o rok bez veľkých storno poplatkov. Tie sú mnohokrát väčšie ako samotná zaplatená záloha. Toto je dobrý ústretový krok pre ľudí, že im dáme možnosť si svoj zájazd odsunúť,” povedal.

Aké sú však vaše práva, ak nesúhlasíte so zmenou zmluvy, s náhradným zájazdom a chcete vrátiť peniaze? Novela stanovuje, že náhradný zájazd môžu odmietnuť len určité skupiny klientov, ktorí uzavreli zmluvu o zájazde.

Náhradný zájazd podľa aktuálneho znenia zákona môžu odmietnuť písomne do 14 dní od doručenia oznámenia nezamestnaní, samostatne zárobkovo činné osoby a jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným s priznaným finančným príspevkom štátu na udržanie zamestnanosti, osamelí rodičia s priznaným nárokom na pandemické ošetrovné a tehotné ženy.

Právo odmietnuť náhradný zájazd alebo zmeniť zmluvu majú aj dôchodcovia vo veku od 65 rokov. Ak klient z takejto skupiny cestujúci odmietne náhradný zájazd, cestovná kancelária je povinná vrátiť mu všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, bez zaplatenia odstupného bezodkladne, ale najneskôr do 14 dní od doručenia odmietnutia náhradného zájazdu.

Ak nepatríte do vybranej skupiny, mali by ste vedieť, že cestovná kancelária je povinná dohodnúť sa s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu najneskôr do 31. augusta 2021. Ak sa cestovná kancelária s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu nedohodne do 31. augusta 2021, platí, že odstúpila od zmluvy o zájazde a je povinná cestujúcemu vrátiť všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, a to bezodkladne, najneskôr však do 14. septembra 2021.

Ak cestujúci alebo cestovná kancelária v čase od 12. marca 2020 do účinnosti zákona od zmluvy o zájazde odstúpili a cestovná kancelária na základe odstúpenia od zmluvy nevrátila cestujúcemu všetky platby, ktoré na základe zmluvy o zájazde prijala, postupuje sa podľa časti novely, že cestovná kancelária môže navrhnúť zmenu zmluvy o zájazde alebo náhradný zájazd. To isté má platiť pre prípad, ak cestujúci v uvedenom čase odstúpil od zmluvy o zájazde a k vysporiadaniu odstupného neprišlo.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cestovanie #cestovné kancelárie #vrátenie peňazí