Urbáre musia komunikovať so štátom elektronicky

Od septembra minulého roka majú pozemkové spoločenstvá povinnosť komunikovať so štátom elektronicky.

08.04.2022 08:00
pôda, urbáre, hospodár Foto:
Ilustračné foto.
debata

Štát spúšťa ďalšiu etapu aktivácie elektronických schránok právnických osôb, zapísaných v inom ako v Obchodnom registri SR. Tretia fáza elektronickej komunikácie so štátom sa týka aj pozemkových spoločenstiev, ktoré tak majú od 1. septembra 2021 aktivované schránky.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) vyzvalo štatutárov pozemkových spoločenstiev, aby situáciu nepodcenili a počítali s tým, že do schránky im budú od spomínaného dátumu doručované dôležité dokumenty. Elektronické schránky slúžia na elektronickú komunikáciu s orgánmi verejnej moci.

Elektronické schránky majú zriadené pre všetky existujúce pozemkové spoločenstvá zapísané v registri pozemkových spoločenstiev a budú aktivované najneskôr do desať dní od ich zriadenia. Odo dňa aktivácie budú orgány verejnej moci zasielať všetky dokumenty len elektronicky.

spravodlivosť, váhy, písanie, právnik Čítajte viac Kedy nemôžete pôdu rozdeliť na menšie parcely?

Do elektronickej schránky zriadenej na slovensko.sk sa dostane iba ten štatutár pozemkového spoločenstva, ktorý má v príslušnom zdrojovom registri správne uvedené údaje v podobe IČO organizácie, mena, priezviska, dátumu narodenia a adresy bydliska štatutára.

Na prístup do elektronickej schránky je potrebné mať občiansky preukaz s elektronickým čipom, bezpečnostný osobný kód (BOK) a príslušné certifikáty. Štatutárom sú k dispozícii na ktoromkoľvek oddelení dokladov na Slovensku. V súčasnosti tieto oddelenia fungujú päť dní v týždni. Potrebná je aj čítačka občianskych preukazov. Aktiváciu elektronickej schránky na doručovanie, NASES zrealizuje automaticky, bez toho, aby sa štatutár do svojej e-schránky prihlásil.

Do takto aktivovaných elektronických schránok sú zo strany úradov doručované úradné rozhodnutia. Štatutári alebo nimi poverené osoby už nemusia chodiť so „žltým lístkom“ na poštu, ale rozhodnutia im štát doručí do úradných e-schránok zriadených na slovensko.sk. Rovnako platí, že tieto organizácie nemusia úradné podania realizovať listinne na pošte, ale majú možnosť tak robiť prostredníctvom svojej elektronickej schránky. Elektronicky doručené rozhodnutie má rovnaký právny účinok ako listinná forma.

Štatutári, ktorí nebudú pracovať s e-schránkou, môžu prístup k nej zabezpečiť prostredníctvom delegovania oprávnenia na prístup a disponovanie s e-schránkou inej osobe. Potrebné informácie o elektronických schránkach a prístupe k nim nájdu na webstránke statutar.sk. Informácie sú dostupné aj na slovensko.sk.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #urbáre