Sociálna poisťovňa: Odvody, odpracované roky... Údaje o sebe nájdete aj v mobile

Dizajnovo prehľadnejší, užívateľsky prívetivejší, rýchly na orientáciu či overovanie informácií. Taký je nový Elektronický účet poistenca, ktorým Sociálna poisťovňa pokračuje v elektronizácii služieb a zlepšení komunikácie s poistencami.

, 03.05.2022 13:43
žena, počítač Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)
VIDEO: Ako vyzerá nový Elektronický účet poistenca? Pozrite si video.

„Elektronický účet poistenca vychádza z pôvodnej aplikácie Individuálny účet poistenca, ktorý prešiel výraznou modernizáciou. Poistenec si v ňom môže jednoducho overiť informácie z oblasti svojho sociálneho poistenia. Predstavuje prvý krok, v ktorom užívateľ získa údaje o svojom sociálnom poistení a ktorý bude postupne rozvíjaný na prostredie pre vzájomnú komunikáciu klienta so Sociálnou poisťovňou,“ predstavil novinku generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Ilko. „Nový dizajn je prehľadnejší, ľahšie sa s ním pracuje a ľudia majú jednoduchší prístup k svojim údajom, ktoré navyše môžu sledovať aj v mobile. Výpisy z individuálneho účtu poistenca fungovali, ale ľudia ich nevyužívali, pretože boli značne neprehľadné,“ uviedol Ilko.

Hlavné dôvody, prečo si aktivovať prístup do Elektronického účtu poistenca

  • úspora času – nižší počet osobných návštev pobočiek za účelom získania podkladov o sociálnom poistení
  • okamžitý prístup k informáciám a možnosť ich tlače, ktoré by predtým získal prostredníctvom korešpondencie so Sociálnou poisťovňou
  • online prehľad o sociálnom poistení a možnosť tlače požadovaných prehľadov
  • možnosť spätnej väzby prostredníctvom kontaktných formulárov, napr. v prípade reklamácií

„Pandémia covidu nám ukázala, aká dôležitá je komunikácia s klientami. Mnohé veci sme museli komunikovať elektronicky. Ukázalo nám to možnosti, ako túto inšitúticu rozvíjať. Začalo to elektronickými formulármi, tehotenským príspevkom, príde e-péenka, je tu elektronický účet poistenca,“ upozornil štátny tajomník rezortu práce a bývalý šéf Sociálnej poisťovne Juraj Káčer. „Momentálne využíva informácie z Individuálneho účtu poistenca len približne 80-tisíc ľudí. Očakávame, že vďaka tejto novinke ich bude násobne viac,“ dodal Káčer.

dôchodcovia, penzisti, pes Čítajte aj Dôchodkový vek od januára? Odvinie sa od strednej dĺžky života. Kto pôjde do penzie neskôr?

Ako sa k svojim údajom dostanete? Cesta k prístupu do Elektronického účtu poistenca je jednoduchá: pre poistencov je potrebná jedna osobná návšteva pracoviska Sociálnej poisťovne. Pre úsporu času je možné vytlačiť si a vyplniť tlačivo v predstihu doma. Prístup do Elektronického účtu poistenca má následne klient k dispozícii kedykoľvek cez heslo a mobilnú aplikáciu alebo prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu. Ak máte elektronický občiansky preukaz, môžete o prístup požiadať elektronicky.

Prečo je dôležité mať prehľad o svojom sociálnom poistení? Počet dní poistenia a vymeriavacie základy, teda odpracované roky a mzda, z ktorých bolo platené poistné, priamo ovplyvňuje to, či klient získa nárok a zároveň v akej výške sa mu vyráta suma dávok napríklad nemocenské, materské, ošetrovné, dávka v nezamestnanosti, starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok a pod. Sociálna poisťovňa tieto dáta poskytuje v záujme zvýšenia informovanosti poistencov o údajoch rozhodujúcich pre nárok na dávku sociálneho poistenia a pre určenie jej sumy.

Benefity pre poistenca:

  • prehľad dôb poistenia, možnosť preveriť si jednotlivé obdobia poistenia (nemocenské, dôchodkové, v nezamestnanosti) a ich evidenciu v systémoch Sociálnej poisťovne
  • informácie pre nárok na dávky a tiež podklady pre výpočet výšky dávky sociálneho poistenia (napr. nemocenské, materské, ošetrovné, dávka v nezamestnanosti, starobný/ predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok)
  • kontrolu a spätnú kontrolu údajov, napr. zamestnanec si vie overiť, či zaňho zamestnávateľ odvádza odvody na sociálne poistenie
  • kontrolu evidencie životných období, počas ktorých poistenec neplatí poistné na sociálne poistenie, napr. materské, OČR

Na rozdiel od pôvodného účtu, ktorý v základnej forme zobrazoval zmeny stavu individuálneho účtu a poistencov štátu (údaje o obdobiach poistenia, vymeriavacích základoch a osobných mzdových bodoch), po novom si vo svojom účte nájdete aj informácie o účasti v II. pilieri – informáciu o uzatvorenej zmluve o starobnom dôchodkovom sporení a o jej zapísaní v registri zmlúv o starobnom dôchodkovom sporení, prehľad poistení či prehľad období, kedy sa poistné neplatí a kedy je poistenie prerušené spolu s dôvodom prerušenia. Poistenec získa prehľad období, počas ktorých nebol povinný platiť poistné alebo mal sociálne poistenie prerušené.

senior, dôchodca, penzista Čítajte aj Revolučné zmeny v penziách: O koľko mesiacov sa posunie vek odchodu do penzie a kto pôjde do penzie po 40 rokoch?

A už o mesiac si v ňom poistenec nájde aj očakávanú funkciu – elektronickú péenku. Juraj Káčer uviedol, že snáď nastane aj doba, kedy sa elektronizácia Sociálnej poisťovne posunie tak ďaleko, že ľudia budú online žiadať aj o dôchodok.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Sociálna poisťovňa #elektronický účet
Flowers