Chcete vrátiť vianočný darček? Tu sú rady, ako na to

Nie každý nežalaný darček môžete bezdôvodne vrátiť, zákon v tomto prípade nestojí na strane spotrebiteľa. Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný. Pozor však, platí to len v prípade nákupu v kamenných predajniach.

, 29.12.2022 08:00
žena s vianočnými ozdobami Foto: ,
Ilustračná foto.
debata (1)

Žiadny právny predpis nepriznáva spotrebiteľovi nárok na bezdôvodné vrátenie tovaru zakúpeného v takzvanom kamennom obchode – prevádzkarni. Ak predávajúci takúto možnosť, prípadne možnosť výmeny tovaru za iný tovar spotrebiteľovi ponúka, činí tak nad rámec svojich povinností.

Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný, upozorňuje Slovenská obchodná inšpekcia. Pokiaľ predávajúci poskytuje akúkoľvek lehotu na vrátenie tovaru, je to nad rámec zákona.

Predávajúci, v rámci svojich obchodných podmienok, môže takúto lehotu spotrebiteľovi poskytnúť, pričom verejným prísľubom v rámci obchodnej a marketingovej praktiky určuje dĺžku tejto lehoty aj podmienky vrátenia tovaru, teda napríklad, či spotrebiteľovi vráti zaplatenú čiastku, či mu poskytne iný tovar v rovnakej hodnote podľa výberu spotrebiteľa, prípadne či mu ponúkne nákupný kredit – poukážku v danej výške pre budúci nákup a podobne.

Odlišná je však situácia v prípade nákupu tovaru napríklad z e-shopu. Zákonný nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu vzniká totiž vtedy, keď spotrebiteľ zakúpil tovar prostredníctvom zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho.

Spotrebiteľ je v takomto prípade povinný uplatniť si právo na odstúpenie od zmluvy v lehote 14 dní odo dňa prevzatia tovaru. Pokiaľ si však e-shop nesplnil zákonné povinnosti, tovar môže zákazník vrátiť bez udania dôvodu až do uplynutia 12 mesiacov a 14 dní, odkedy mu tovar doručili.

Má teda 12 mesiacov navyše. Rovnako môže žiadať aj o vrátenie peňazí. Medzi zákonné povinnosti patrí napríklad to, že zákazník musí zo stránky e-shopu vyčítať, aká firma prevádzkuje e-shop, na koho sa môže obrátiť v prípade reklamácie alebo kedy a za akých podmienok má právo vrátiť objednaný tovar.

Dôležité je vedieť, kedy má e-shop vrátiť peniaze a koľko, kto hradí dopravu, ktorou vracia zákazník tovar. E-shop má lehotu 14 dní na to, aby vrátil peniaze. Je povinný vrátiť nielen cenu za tovar, ale aj náklady na dopravu, dodanie a poštovné.

Náklady na dopravu a poštovné vrátiť obchod nemusí, ak si u neho bežne môžete vyzdvihnúť tovar osobne. V súvislosti s vrátením ceny je ešte dôležité uviesť, že ak e-shop podľa zákona nepoučil zákazníka o jeho právach (konkrétne o práve odstúpiť od zmluvy) a on mu vracia opotrebovaný tovar, aj tak má právo na vrátenie celej ceny, ktorú za tovar zaplatil.

Po odstúpení od zmluvy je zákazník povinný vrátiť tovar e-shopu. Kým tovar nebude vrátený, dovtedy obchod nemusí vrátiť peniaze. Štrnásťdňová lehota na vrátenie peňazí sa e-shopu predlžuje až do momentu vrátenia tovaru.

Ak si e-shop splnil svoje zákonné povinnosti, hradí si náklady na vrátenie tovaru (dopravu) zákazník. Ak si však e-shop nesplnil svoje zákonné povinnosti, musí náklady na vrátenie tovaru dodatočne uhradiť.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #vianočný darček #vrátenie tovaru
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy