Mešká vám lietadlo? Nárok máte na tieto veci, ale aj na odškodnenie do výšky 600 eur

Pri očakávanom meškaní minimálne dve hodiny a viac oproti plánovanému času odletu, v závislosti od rôznej dĺžky oneskorenia a vzdialenosti letov, má letecký dopravca ponúknuť cestujúcim pomoc.

05.07.2024 06:00
lietadlo Foto:
Ilustračné foto.
debata

V hlavnej letnej sezóne je viac nielen áut na cestách, ale aj lietadiel vo vzduchu. Pri preťaženej leteckej doprave v tomto období pre nárast charterových letov s dovolenkármi sa zvyšuje pravdepodobnosť ich meškania. Cestujúci majú nárok na odškodnenie v prípade, ak oneskorenie letu nespôsobila tzv. vyššia moc, napríklad nepriaznivé počasie. Teda, ak ho zavinila samotná letecká spoločnosť.

Pri očakávanom väčšom meškaní minimálne dve hodiny oproti plánovanému času odletu, v závislosti od rôznej dĺžky oneskorenia a vzdialenosti letov, má letecký dopravca ponúknuť cestujúcim pomoc. A to v podobe jedla a občerstvenia zodpovedajúceho času čakania. „Môže byť poskytnuté vo forme stravných poukážok na kúpu občerstvenia v prevádzkach na letisku. Okrem toho sa cestujúcemu bezplatne ponúknu dva telefónne hovory, telexy alebo faxové správy, či e-maily,“ uviedla hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika v Bratislave Veronika Demovičová.

Meškanie letu

Týka sa to prípadov predpokladaného meškania letov 2 hodiny a viac pri letoch do vzdialenosti 1 500 kilometrov, 3 hodiny a viac pri všetkých letoch v rámci európskeho spoločenstva nad 1 500 kilometrov a všetkých ostatných letov od 1 500 do 3 500 kilometrov, alebo 4 hodiny a viac v prípade letov, ktoré nespadajú do vyššie uvedených možností. „Na meškanie letu sú cestujúci upozornení hlásením z letiskového rozhlasu, aj informáciou na informačných tabuliach, či na webovej stránke letiska. Zároveň sú informovaní aj o dôvode meškania,“ priblížila Veronika Demovičová. Práva cestujúcich v leteckej doprave pri meškaní letu upravuje európska legislatíva, konkrétne nariadenie Európskeho parlamentu a Rady z roku 2004.

Reklamácia dovolenky
Video
Zdroj: TV PRAVDA

Zrušenie letu

Ak letecký dopravca odôvodnene očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne oznámenom čase odletu, majú cestujúci nárok na hotelové ubytovanie, keď je nutný pobyt jednu noc alebo viac nocí, ako aj na prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania. „Keď let mešká aspoň 5 hodín, má cestujúci nárok vybrať si z troch možností,“ vysvetlila hovorkyňa bratislavského letiska. Jednou z možností je úhrada úplných nákladov na letenku v cene, za ktorú bola kúpená, resp. za časť nevykonanej alebo vykonanej cesty, ak let už naďalej neslúži účelu. V takom prípade dostane cestujúci kompenzáciu do 7 dní v hotovosti, prípadne elektronickým bankovým prevodom. Ďalšími možnosťami sú odlet pri najbližšej príležitosti, alebo v neskoršom dátume a presmerovanie do cieľovej destinácie alternatívnou trasou.

Podľa portálu meskanieletu.sk právo na kompenzáciu vzniká, ak letecká spoločnosť vôbec neoznámila zrušenie letu do 14 dní pred dátumom plánovaného odletu. „Cestujúci má nárok na kompenzáciu v prípade, ak do cieľovej destinácie dorazil s meškaním dlhším ako 3 hodiny po plánovanom čase príletu,“ informuje portál. Právo na kompenzáciu podľa uvedeného zdroja vzniká aj v prípade, keď vinou leteckej spoločnosti cestujúci zmešká nadväzný let a tým aj prílet do cieľovej destinácie s omeškaním dlhším ako 3 hodiny. Výška finančnej kompenzácie, pripomína portál meskanieletu.sk, sa odvíja od vzdialenosti medzi miestom odletu a príletu. Pri lete do 1 500 kilometrov je odškodné 250 eur, od 1 500 do 3 500 kilometrov je to 450 eur a pri lete nad 3 500 kilometrov ide o sumu 600 eur.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #lietadlo #letecká doprava #odšľkodnenie