Pôsobili ste dlhé roky ako sudkyňa. Vnímali ste aj vtedy, že na Slovensku máme veľa ľudí, ktorí potrebujú právnu pomoc, ale nemajú finančné prostriedky na jej zabezpečenie? Alebo vás po nástupe do funkcie riaditeľky CPP trochu prekvapila realita?
Bola som sudkyňou 32 rokov a začínala som v agende civilnej, ku ktorej sa neskôr pridali veci exekučné a správne. Sudkyňou som sa stala v roku 1992, keď Centrum ešte neexistovalo. Napriek času si pamätám sklamané tváre tých, ktorým bola uložená povinnosť zaplatiť. Môžete súcitiť, keď vidíte a počujete, že chýbala právna pomoc, rada advokáta, na ktorú neboli prostriedky, a tak bola uzavretá nevýhodná zmluva. Alebo niekto bol príliš dôverčivý či neopatrný k obchodnému partnerovi. Ale neznalosť zákona neospravedlňuje a mnohí z nich skončili v rukách exekútora. Stačilo pritom tak málo, aby bol niekto, kto im pomocnú ruku v situácii, v ktorej sa ocitli, podá. A to je presne úloha Centra právnej pomoci. Ak sa pýtate, či ma realita po nástupe do funkcie v CPP prekvapila, tak áno. ,
Prekvapilo ma množstvo žiadateľov o právnu pomoc v civilnej agende, ale tiež v agende oddlženia, laicky nazývanej „osobný bankrot“. Pre ilustráciu uvediem štatistiku za rok 2023. V danom roku sa so svojím dopytom osobne, telefonicky či e-mailom na CPP obrátilo v civilnej agende 22 031 klientov. V agende osobného bankrotu to bolo až 98 798 klientov. Samozrejme, niektorým klientom postačí základná právna rada, získajú základnú informáciu a po zhodnotení šance na úspech v súdnom konaní alebo po informácii, že nespĺňajú zákonom stanovené podmienky na bezplatnú právnu pomoc, ktoré sú mimochodom tri a musia byť splnené kumulatívne, t.j. súčasne, formulovanú žiadosť o právnu pomoc prostredníctvom CPP ani nepodajú. Údaje o dopytoch teraz doplním číslami o prijatých žiadostiach a o priznaných nárokoch na právnu pomoc (r. 2023). Civilná agenda: 3 980 žiadostí, z toho priznaná právna pomoc v 3 115 prípadoch. Agenda osobného bankrotu: 9 735 žiadostí, z toho priznaná právna pomoc v 9 645 prípadoch. Po pandemickom období, keď bol istý útlm v oboch agendách, čo súviselo s pandemickými opatreniami, sa od r. 2022 mierne zvyšuje dopyt v civilnej agende, najčastejšie vo veciach rodinných, ako sú rozvody a úprava práv a povinností k maloletým.
Čítajte viac Darovacia zmluva je platná po podpise, obdarovaný ale stále nie je vlastník domu. Čo treba urobiť?+40 otázok a odpovedí o darovaní majetkuStretávali ste sa ako sudkyňa s prípadmi, ktoré riešilo Centrum právnej pomoci? V akej oblasti?
Áno, CPP bolo jedným z mojich účastníkov konania od svojho vzniku, keďže v roku 2006 som sa stala sudkyňou správneho kolégia KS v Bratislave. Do agendy správneho súdnictva patrilo, a dodnes tak tomu je, aj preskúmavanie zákonnosti rozhodnutia CPP, ktoré má postavenie správneho orgánu, presnejšie orgánu verejnej správy. Aj tu som zo žalôb vnímala nespokojnosť žiadateľa o právnu pomoc, ktorému nárok nebol priznaný. Žalobcovia sa domáhali na súde zrušenia alebo zmeny rozhodnutia CPP najmä o nepriznaní nároku na právnu pomoc práve z dôvodu, že sú vo finančnej tiesni, potrebujú právnu pomoc a nevedia si ju zabezpečiť ináč. Už vtedy som vnímala Centrum ako akúsi „štátnu advokátsku kanceláriu“.
Vidíte ešte priestor, aby sa dostal k bezplatnej právnej pomoci širší okruh ľudí?
Určite áno. A práve tým dnes Centrum žije. Už pri príprave projektu rozvoja Centra, ktorý som ako uchádzačka výberového konania o pozíciu riaditeľa CPP musela predložiť, som si sama kládla otázku, ako je možné, že od prijatia zákona v roku 2005 sa hranica 1,4-násobku sumy životného minima, pokiaľ ide o bezplatnú právnu pomoc, nezmenila. V roku 2012 došlo čiastočne k náprave stavu tým, že sa zaviedla finančná spoluúčasť žiadateľa (max. 40 eur), ktorého príjem (prepočet na jednu plnoletú fyzickú osobu) presahuje 1,4-násobok sumy životného minima, ale neprevyšuje 1,6-násobok. Do jeho príjmu sa započítava aj príjem plnoletej osoby žijúcej so žiadateľom v spoločnej domácnosti, najčastejšie je to manželka.
Našou snahou je priblížiť bezplatnú právnu pomoc väčšiemu okruhu nízkopríjmového obyvateľstva.
Teší ma, že dnes, päť mesiacov od nástupu do funkcie riaditeľky Centra, za súčinnosti nášho zriaďovateľa pracujeme na naplnení jednej z mojich vízií. Konkrétne na novele zákona o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi, a práve jednou zo základných zmien, ktoré navrhujeme, je zvýšenie hranice stavu materiálnej núdze v právnej pomoci bez finančnej účasti, aj s finančnou účasťou žiadateľa. Našou snahou je priblížiť bezplatnú právnu pomoc väčšiemu okruhu nízkopríjmového obyvateľstva.
Centrum právnej pomoci už ľudia vnímajú, ponúka pomerne širokú škálu pomoci a výrazne pomohlo ľuďom oddlžiť sa prostredníctvom osobných bankrotov. V čom vidíte ešte rezervy?
V každom prípade by som bola rada, aby sa spoločenské vnímanie a náhľad na Centrum právnej pomoci ako inštitúciu, na právnikov a ostatných zamestnancov Centra zvýšil. Ako som už uviedla, CPP je jedinečná a v našom európskom regióne jediná inštitúcia, ktorá poskytuje v zásade bezplatnú právnu pomoc nízkopríjmovej skupine obyvateľstva. Čo mi v CPP chýbalo, bolo odovzdávanie vedomostí a skúseností. Uvedomovala som si túto skutočnosť o to viac, že som počas funkcie sudcu pôsobila 12 rokov na akademickej pôde a videla som záujem študentov o „živé“ právo a prípady. Inak povedané, chýbalo mi prepojenie teoretickej prípravy študentov práva s praktickými skúsenosťami a vedomosťami, ktoré naša inštitúcia vie ponúknuť. Preto medzi prvými zo svojich vízií, ktoré som začala po príchode do Centra realizovať, boli stáže študentov práva. Túto víziu sa mi podarilo zrealizovať a po predchádzajúcej komunikácii s akademickými funkcionármi právnických fakúlt na Slovensku máme k dnešnému dňu uzavreté memorandá a dohody o spolupráci so všetkými právnickými fakultami a od júna máme na ústredí a v dvoch kanceláriách Centra prvých stážistov. Recipročne školy umožnia zamestnancom Centra zúčastniť sa odborných prednášok a konferencií organizovaných na pôde univerzít.
Môžete súcitiť, keď vídite a počujete, že chýbala právna pomoc, rada advokáta, na ktorú neboli prostriedky, a tak bola uzavretá nevýhodná zmluva.
Osobne cítim spokojnosť a teší ma, že máme dva ďalšie nové projekty, na ktorých pracujeme. Ide o spoluprácu s Úradom komisára pre osoby so zdravotným postihnutím a Jednotou dôchodcov Slovenska. V oboch prípadoch sme v procese rokovaní a príprav memoranda o spolupráci. Radi by sme i touto cestou prispeli a pomohli tým najzraniteľnejším, ktorými sú bezpochyby zdravotne postihnuté osoby a seniori. Ako riaditeľka Centra vítam záujem a ochotu kolegov naprieč našimi územnými kanceláriami organizovať napríklad návštevy seniorov v zariadeniach či denných stacionároch spojené s cennými radami v témach, ktoré ich zaujímajú. Asi najviac darovanie, dedičské veci, sociálne zabezpečenie, ale aj ochrana pred šmejdmi. Centrum má zámer tiež zabezpečiť a distribuovať informačné letáky pre osoby slabozraké a nevidiace a mieni svoju webovú stránku upraviť tak, aby sa o dianí v Centre a možnosti právnej pomoci dozvedeli s pomocou čítačky.
Čítajte viac Predmanželská zmluva sa na Slovensku uzavrieť nedá. Ako ochrániť svoj majetok v prípade rozvodu?S akými najčastejšími požiadavkami o pomoc sa na CPP obracajú klienti? Respektíve s akou agendou viete klientom pomôcť poskytnutím bezplatnej právnej pomoci?
Najviac sa klienti na CPP obracajú so žiadosťou o právnu pomoc v agende osobného bankrotu a v civilnej agende. Rozsah civilnej agendy asi pokrýva všetky pozitívne odvetvia práva. Samozrejme, hlavne sa klienti dožadujú právnej pomoci v konaní pred všeobecnými súdmi v občianskoprávnych, rodinných, pracovných a obchodných veciach.
Viete pomôcť klientom aj v prípade, že ide o cezhraničnú agendu? Aké najčastejšie prípady z tejto agendy centrum rieši?
Áno. Do pôsobnosti Centra patrí aj právna pomoc v cezhraničnej agende, samozrejme, pri splnení podmienok, ktoré zákon presne stanovuje. V rámci nej sa najčastejšie na nás obracajú klienti s dopytom v rodinnej agende, pracovnoprávnej, obchodnej, ale aj iné.
Ktoré z kancelárií sú na Slovensku najviac vyťažené? Spôsobila pandémia Covid-19 do určitej miery útlm a muselo CPP pristúpiť k zatváraniu niektorých konzultačných pracovísk?
Čo sa týka vyťaženosti kancelárií, vieme s istotou uviesť kanceláriu v Bratislave, kde v počte žiadostí, konkrétne za rok 2023, bolo 610 žiadostí vo veci osobného bankrotu a 137 žiadostí súvisiacich s civilnou agendou. Ďalej je to kancelária v Košiciach, ktorá prijala viac než 500 žiadostí týkajúcich sa osobného bankrotu a viac ako 150 žiadostí o právnu pomoc v civilnej agende. Môžeme sem zaradiť aj kanceláriu v Prešove, Svidníku alebo v Nitre, ktoré za takýmito vysokými číslami nezaostávajú. Počas pandémie Covid 19 CPP pracovalo naďalej, ale pri rešpektovaní štátom nastavených pandemických opatrení.
Plánujete otvorenie aj ďalších konzultačných pracovísk?
Nevylučujem, že ešte v tomto roku dôjde k organizačným zmenám Centra právnej pomoci. Mám istú predstavu o členení a s tým súvisiacim zreorganizovaním ústredia CPP, kde mi chýba napr. právnik – analytik, ktorý by sledoval zmeny právnych predpisov týkajúce sa pôsobnosti CPP, vypracovával metodické usmernenia, ale aj viedol Zbierku súdnych rozhodnutí a rozhodnutí Centra. Tým by ústredie bolo kanceláriám nápomocné v rozhodovacom procese a v zjednocovaní rozhodovacej praxe. To mi v Centre určite chýba. A áno, je možné, že sa zmeny dotknú aj niektorých konzultačných pracovísk. V máji som začala s návštevami jednotlivých kancelárií, spoznávam osobne kolegov, zisťujem, v akých podmienkach pracujú a prijímajú klientov. Zároveň získavam informácie o efektivite práce jednotlivých kancelárií a využívaní už existujúcich konzultačných pracovísk. Mám v rukách štatistiky za uplynulé roky a za prvý polrok 2024. A toto bude určite téma mojej porady s vedúcimi územných kancelárií. Ak sa ukáže, že v niektorom regióne je optimálne a žiada sa zriadiť nové konzultačné stredisko, alebo naopak, existujúce je vhodné zrušiť, prípadne preložiť do iného mesta, som otvorená takémuto dialógu a aj prijatiu rozhodnutia.