Pôvodný odlet o 16:05 sa najprv posunul na 19:30, no nakoniec sa let vôbec neuskutočnil. Približne dvesto slovenských cestujúcich čakalo na letisku, potom sa dozvedeli, že sa ich ubytujú v hoteli. Do náhradného ubytovania, hotela Sky Bussines, dorazili až okolo tretej hodiny ráno. Podľa informácii denníka Plus jeden deň sa v hoteloch mali nachádzať šváby, matrace páchnuce močom, špina, pleseň, zatuchnutá voda v jogurtových kelímkoch. Jedlo, ktoré dostali boli údajne zvyšky z večere – studené hranolky, nedopečené rezne, surové mäsové nugetky.
„Je viac pohľadov, ako sa k tomu dá postaviť a či sa niekomu ubytovanie zdalo dôstojné a či nie. Tieto veci zabezpečujú letecké spoločnosti,“ vyjadril sa pre Pravdu prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Roman Berkes. Dodal, že si treba uvedomiť, že v top sezóne je náročné zabezpečiť hotel pre množstvo cestujúcich.
Slováci nakoniec dorazili domov v nedeľu večer po 20. hodine, ale problémy tým neskončili. Nedostali žiadne potvrdenie o meškaní, vraj im ho letecká spoločnosť doručí prostredníctvom cestovnej kancelárie. Berkes však tvrdí, že práve letiská by mali disponovať týmito informáciami. Je pravda, že košické letisko trpí nedostatkom personálu, a preto nemajú priestor ani na zaškolenie, aby informovali cestujúcich o podobných prípadoch.
V akej výške dostanú kompenzáciu?
Čo teda robiť? Berkes radí, že z každého letu si treba odložiť nejaký doklad. Či je to už boardnig pass alebo číslo letu. Cestovné kancelárie v tomto prípade vedia klientovi pomôcť so všetkou potrebnou administratívou, ktorú ale klient musí zaslať leteckej spoločnosti, aby mu kompenzáciu vyplatila. V prípade zmeškaného letu z Turecka ide o kompenzáciu vo výške 400 eur. „Musím povedať, že keď už k niečomu takému dôjde, a nárok je uznaný, tak tieto odškodnenia prebiehajú,“ ubezpečuje Berkes.
Každá letecká spoločnosť má na svojom webe informácie a sekcie, kde cestujúci nájdu potrebné formuláre, ktoré treba vyplniť a jednoducho zaslať. Letecké spoločnosti majú 60 dní na to, aby sa vyjadrili.
Dokonca existujú spoločnosti, ktoré sa špecializujú práve na vymáhanie týchto operácii leteckých spoločností, tie si však účtujú určité % zo sumy. Spolupracuje s nimi aj SACKA.
Tvnoviny.sk informovali o tom, že mnohým dovolenkárom takéto dlhé čakanie skomplikovalo ich nasledujúce plány. Deti mali ísť na druhý deň do tábora, iných čakali v zamestnaní a jedna pani sa nemohla dostať k svojim liekom.
Aj v tomto prípade radí prezident cestovných kancelárii, aby ľudia neboli nezodpovední. „Ak potrebujem dôležité lieky, ktoré si beriem so sebou, tak si ich treba nabaliť dvojnásobne, čiže ak idem na týždeň preč vezmem si dávku na dva týždne. A mám ju stále pri sebe, najlepšie je ju mať v ľadvinke, alebo v taške, ktorú mám na sebe zavesenú, a to nielen lieky, ale aj doklady či cennosti. Často sa stane, že sa kufor stratí a ak má cestujúci lieky len v podpalubí je ťažké sa k ním dostať,“ vysvetľuje.
Meškanie viac ako deň nechce zažiť nikto. Ale aj takéto prípady sa stávajú. Nie je to prvýkrát, čo sa to stálo práve spoločnosti Smartwings. Minulý rok, mali taktiež problém s lietadlom. Podľa slov prezidenta Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a cestovných agentúr Romana Berkesa ide o lacnejšiu spoločnosť. Cestovné kancelárie by privítali aj drahšiu a kvalitnejšiu leteckú spoločnosť ako napríklad Emirates, ale ako hovorí Berkes, kancelárie by to priviedlo do krachu.