Chcete riešiť nespravodlivé rozhodnutie úradov, súdov alebo postup lekárov? Táto inštitúcia je povinná vám pomôcť

Akú agendu rieši verejný ochranca práv? Voči komu môže verejný ochranca práv konať? V akých situáciách vám vie ombudsman pomôcť?

11.09.2024 06:00
právnik, advokát, úraz Foto:
Ilustračné foto.
debata
Užitočná pravda: Úrady nedodržiavajú lehoty, poisťovne nechcú schváliť niektoré lieky. Aké ďalšie problémy ľudí rieši ombudsman?
Video
Zdroj: TV PRAVDA

1. Akú agendu rieši verejný ochranca práv?

Do pôsobnosti verejného ochrancu práv patria oblasti: polícia, väzenstvo, cudzinecká agenda, matrika a evidencia obyvateľstva, školstvo, sociálnoprávna ochrana dieťaťa, sociálne zabezpečenie, zdravotná starostlivosť, katastrálna agenda, stavebné konanie a územné plánovanie, ochrana práv národnostných menšín.

2. Ktoré práva občanov chráni ombudsman?

Práva upravené v druhej hlave Ústavy SR, teda nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia, ochrana súkromného a rodinného života, vlastnícke právo, právo na informácie, volebné právo, právo na prácu, primerané hmotné zabezpečenie v starobe a pri nespôsobilosti na prácu, ochrana zdravia, ochrana životného prostredia a kultúrneho dedičstva, ochrana pred nezákonným postupom, právo na prerokovanie veci verejne bez zbytočných prieťahov, ďalej práva garantované nielen ústavou, ale aj medzinárodnými dohovormi, ako právo na ochranu pred mučením, neľudským a ponižujúcim zaobchádzaním, právo dieťaťa vyjadrovať názory v konaniach, ktoré sa ho týkajú, právo na najlepší záujem dieťaťa či právo na nezávislý spôsob života a začlenenie do spoločnosti.

3. Voči komu môže verejný ochranca práv konať?

Ombudsman má pôsobnosť voči:

  • orgánom štátnej správy – napr. ministerstvá, okresné úrady, polícia,…
  • právnickým a fyzickým osobám, ktoré podľa osobitného zákona rozhodujú o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy, alebo do nich inak zasahujú – napr. Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne,…
  • orgánom územnej samosprávy – napr. obecné zastupiteľstvo/mes­tské zastupiteľstvo, starosta/primátor…

4. Na koho sa jeho pôsobnosť už nevzťahuje?

Verejný ochranca práv nemôže preskúmavať:

  • Národnú radu Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky, vládu Slovenskej republiky,
  • rozhodovacie právomoci vyšetrovateľov Policajného zboru, prokuratúru (s výnimkou dôvodov predpokladajúcich disciplinárne previnenie prokurátora),
  • komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, súdy (s výnimkou prieťahov v súdnom konaní a s výnimkou orgánov riadenia a správy súdov a dôvodov predpokladajúcich disciplinárne previnenie sudcu),
  • veci mobilizačnej a operačnej povahy
sanitka, Čítajte viac Môže vás to stáť pokutu v stovkách eur, ale aj ľudský život. Túto vec na ceste ani pri parkovaní radšej nikdy nerobte

5. V akých situáciách vám vie ombudsman pomôcť?

Na ombudsmana sa môžu ľudia obrátiť v prípadoch:

  • nečinnosti orgánov verejnej správy – tzv. zbytočné prieťahy v konaní
  • pri nesprávnom úradnom postupe orgánov verejnej správy
  • v rozhodovacej činnosti orgánov verejnej správy

6. Kedy, naopak, už verejný ochranca práv nemá kompetenciu konať?

  • pri domáhaní sa náhrady škody spôsobenej nesprávnym úradným postupom alebo nezákonným rozhodnutím
  • pri správe majetku štátu v rámci občianskoprávnych vzťahov
  • v občianskopráv­nych sporoch ako napríklad susedské spory, zmluvné vzťahy, dedičské konania, pôžičky
  • pri diskriminácii vo výberovom konaní
  • vo veciach, ktoré preskúmava alebo už preskúmal súd alebo prokuratúra
  • v konaniach, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov iných štátov
  • v niektorých pracovnoprávnych vzťahoch – pri prepustení z práce, pracovné podmienky, vzťahy medzi zamestnávateľom a zamestnancom
  • v žiadostiach o poskytnutie právnej pomoci alebo právneho poradenstva

7. Agenda súdnictva

Verejný ochranca práv môže preskúmavať podnety súvisiace s orgánmi riadenia a správy súdov a dôvody predpokladajúce disciplinárne previnenie sudcov a rovnako aj nečinnosť súdov a s tým spojené zbytočné prieťahy v konaní. Verejný ochranca práv má právomoc preskúmavať súd len z hľadiska efektívnej a časovej plynulosti jeho konania.

Ombudsman už nemá kompetenciu a dosah na rozhodovaciu činnosť súdov a vykonávanie procesných úkonov, to znamená, že nemôže preskúmavať procesný postup súdu v konaní alebo vecnú správnosť rozhodovania a rovnako nemá právomoc zmeniť alebo dokonca zrušiť rozhodnutie súdu.

Príklad z praxe:

Súdne konanie sa začalo v roku 2004. Podávateľ sa s podnetom vo veci zbytočných prieťahov obrátil na verejného ochrancu práv v roku 2006 aj v roku 2009, pričom vždy bolo zistené porušenie práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov. Preto verejný ochranca práv žiadal predsedu súdu o prijatie vhodných opatrení na odstránenie tohto stavu. Podávateľ následne v roku 2011 podal ústavnú sťažnosť a Ústavný súd SR nálezom potvrdil pretrvávajúce zbytočné prieťahy v konaní. V roku 2014 sa podávateľ obrátil opätovne na verejného ochrancu práv. Po zistení, že predchádzajúce upozornenia a opatrenia neviedli k náprave a v konaní dochádza opakovane k nečinnosti súdu, verejný ochranca práv využil svoje oprávnenie a podal návrh na začatie disciplinárneho konania proti zákonnému sudcovi.

8. Polícia

V agende Policajného zboru dostáva ombudsman pravidelne podnety na preskúmanie. Najčastejšie rieši postup pri obmedzení osobnej slobody, napríklad umiestňovanie osôb do takzvaných „vyhradených priestorov“, ďalej je to postup a rozhodovanie v iných administratívnych konaniach – napríklad v konaní o udelení prechodného alebo trvalého pobytu, v azylovom konaní či v priestupkových konaniach. Preskúmava aj podnety týkajúce sa zbytočných prieťahov v konaní polície, napríklad pri podaní trestného oznámenia a vyšetrovateľ vo veci nekoná.

Čo však už ombudsman nemôže, je preskúmavať rozhodovanie právomoci vyšetrovateľov Policajného zboru, to znamená, že nemôže skúmať, ako a prečo v danej veci rozhodol vyšetrovateľ tak, ako rozhodol.

zákon, paragraf, peniaze, bankovky Čítajte viac Nemáte na právnika? Právnu pomoc zadarmo možno štát poskytne viacerým občanom, tu je návrh ministerstva spravodlivosti

9. Väznice

Od osôb – obvinených a odsúdených, ktoré sú umiestnené v ústavoch na výkon väzby a výkon trestu odňatia slobody, dostáva verejný ochranca práv skoro najviac podnetov. Obvineným a odsúdeným môže pomôcť pri preskúmavaní podmienok – prístup k zdravotnej starostlivosti a jej poskytovanie, stravovanie (typ, kvalita a množstvo stravy), veľkosť a vybavenie cely, zaraďovanie do práce, zaobchádzanie s obvinenými a odsúdenými, napríklad z pohľadu fyzického násilia zo strany príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže.

Príklad z praxe:

Na verejného ochrancu práv sa obrátil podávateľ namietajúci neprimerané použitie fyzickej sily zo strany príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže v ústave na výkon trestu odňatia slobody pri jeho presune z vychádzkového dvora do cely, v dôsledku ktorého utrpel podávateľ podnetu viaceré zranenia.

Preskúmaním tohto podnetu verejný ochranca práv zistil, že došlo k porušeniu podávateľových práv a vyhodnotil použitie fyzickej sily zo strany príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže ako neprimerané. Svoje závery, spolu s navrhnutými opatreniami, oznámil verejný ochranca práv ústavu na výkon trestu odňatia slobody, ktorý navrhované opatrenia prijal.

10. Okresné úrady

Ombudsman môže preskúmavať podnety súvisiace napríklad so zápisom vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností, posudzovania vplyvov na životné prostredie, vydávania živnostenského oprávnenia, navrátenia vlastníckeho práva v reštitučných konaniach, vydávania osvedčení o evidencii vozidla, umiestňovania stavieb a v podnetoch ohľadom starostlivosti o životné prostredie.

11. Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny

Ďalšia početná skupina podnetov súvisí s agendou úradov práce, sociálnych vecí a rodiny. Občania sa domáhajú preskúmania prípadov súvisiacich s pomocou v hmotnej núdzi, evidenciou uchádzačov o zamestnanie, s príspevkami na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia (napr. príspevok na kúpu auta, príspevok na prepravu, príspevok na opatrovanie a ďalšie), s rodinnými dávkami, a so sociálnoprávnou ochranou detí a mládeže, napríklad postup kolízneho opatrovníka.

Príklad z praxe:

  1. Podávateľ namietal odňatie ochranného príspevku vyplácaného k dávke v hmotnej núdzi. Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny ho riadne nepoučil o potrebe doložiť posudok o trvaní nepriaznivého stavu pred uplynutím trojmesačnej lehoty. Podľa zistení verejného ochrancu práv úrad pochybil a príspevok mu odňať nemal.
  2. Podávateľ namietal nepriznanie príspevkov pre ťažko zdravotne postihnutú osobu – pre svoje dieťa s autizmom. Verejný ochranca práv zistil zásadné neodôvodnené rozdiely v lekárskych posudkoch, na základe čoho požiadal úrad o riadne vysporiadanie sa s dôkazmi a odôvodnenie rozhodnutí. Úrad následne rozhodnutia prehodnotil a príspevky priznal.

12. Samosprávy

Obce, mestá alebo samosprávne kraje sa tiež stávajú porušiteľmi ľudských práv. Najčastejšie dostáva ombudsman podnety týkajúce sa poskytovania sociálnych služieb ako opatrovateľská služba alebo osobná asistencia alebo veci súvisiace s matrikou a evidenciou obyvateľstva, či stavebná agenda a ochrana životného prostredia.

Čo však verejný ochranca práv nemôže preskúmavať, sú majetkovoprávne vzťahy ako nájom, kúpa a predaj nehnuteľností týchto samospráv.

zákon, paragraf, peniaze, bankovky Čítajte viac Dedičia pozor, dedičské právo je u nás zastaralé a takto rodiny prichádzajú o majetok

13. Agenda Sociálnej poisťovne

Rozsah agendy Sociálnej poisťovne je veľmi široký. Na verejného ochrancu práv sa môžu obyvatelia Slovenska obrátiť ohľadom podozrení z porušenia práv pri dávkach sociálneho poistenia – dôchodkové, nemocenské, úrazové dávky, dávka v nezamestnanosti, dávka garančného poistenia alebo v otázkach poistného, penále, či pokuty a rovnako v súvislosti so vznikom, zánikom a trvaním sociálneho poistenia. Ombudsman však nerieši sťažnosti na zamestnancov Sociálnej poisťovne a otázky výlučne medicínskeho charakteru.

Príklad z praxe:

Podávateľ namietal výšku dôchodku. Uviedol, že Sociálna poisťovňa mu pri jeho výpočte nezapočítala dobu štúdia. Po preskúmaní podnetu verejný ochranca práv zistil, že Sociálna poisťovňa nepostupovala správne. Svoje závery jej oznámil a navrhol opätovne rozhodnúť o nároku podávateľa na dôchodok. Sociálna poisťovňa navrhnuté opatrenia prijala, dôchodok podávateľovi zvýšila a rozdiel za predchádzajúce obdobie doplatila.

14. Agenda zdravotných poisťovní

Verejný ochranca práv môže konať aj v podnetoch týkajúcich sa zdravotného poistenia, najmä v prípadoch úhrady poistného na zdravotné poistenie, pri vzniku a zániku verejného zdravotného poistenia (prihláška, odhláška) alebo pri úhrade zdravotnej starostlivosti poskytnutej v SR aj v zahraničí. Čo však už nepatrí do jeho kompetencií, je preskúmavať exekučné vymáhanie nedoplatkov na zdravotnom poistení a v otázkach výlučne medicínskeho charakteru na zdravotnom poistení.

15. Agenda škôl

Ombudsman môže preskúmavať rozhodovanie o právnych pomeroch v oblasti vzdelávania (napríklad o prijatí alebo neprijatí žiaka/študenta na vzdelávanie, vylúčení zo štúdia a ďalšie), takisto spôsob a postup školy pri riešení konfliktov z hľadiska základných práv, otázky segregácie žiakov národnostných menšín, resp. zo sociálne znevýhodneného prostredia. Verejnému ochrancovi práv už neprináleží riešiť vzťahy medzi pedagógmi a žiakmi/študentmi a vzťahy vnútri kolektívu žiakov/študentov, napríklad v súvislosti so šikanovaním.

Príklad z praxe:

Podnetom podávateľ namietal nesprávny postup školy pri riešení konfliktu, ku ktorému došlo počas prestávky medzi dvoma žiakmi a ktorý mal vážne následky. Podávateľ sa so sťažnosťami obrátil postupne na riaditeľa základnej školy, školské inšpekčné centrum a mestský úrad – odbor školstva a mládeže. Namietal, že tieto orgány sa riadne vecou nezaoberali a v zisťovaní boli povrchné. Škola rodičov žiakov o incidente neinformovala. Ani riaditeľ školy, ani školská inšpekcia žiadne nedostatky v postupe školy či pedagógov nezistili.

Podľa zistení verejného ochrancu práv však škola pri riešení konfliktu medzi žiakmi nepostupovala správne. Použitie autoritatívneho postupu voči žiakovi a jeho dvojnásobné potrestanie za ten istý skutok nebolo možné považovať za správny výchovný postup, ako ho škola hodnotila. Verejný ochranca práv skonštatoval, že postupom školy pri riešení konfliktu medzi žiakmi boli porušené práva maloletého podľa Dohovoru o právach dieťaťa.

Základnej škole bolo navrhnuté, aby zabezpečila pre svojich pedagogických zamestnancov nácvik zručností potrebných na konštruktívne riešenie konfliktov. Riaditeľ základnej školy však prijatie opatrení neoznámil, a preto sa verejný ochranca práv obrátil na zriaďovateľa školy so žiadosťou o prijatie opatrení a zváženie odvolania riaditeľa školy z funkcie. Zriaďovateľ školy oznámil, že pedagogickí zamestnanci sa zúčastnili tréningu zameraného na predchádzanie konfliktom a na ich zvládanie a riaditeľ školy absolvuje vzdelávanie na tému ľudských práv.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #verejný ochranca práv #právna poradňa #práva a povinnosti