1. Má pacient právo na slobodný výber lekára a poskytovateľa zdravotnej starostlivosti ambulancie alebo nemocnice? Platí, že zariadenie si vybrať môže ale konkrétneho lekára už nie? Existujú výnimky-napríklad možnosť výberu pôrodníka?
Každý občan SR má v zmysle Ústavy SR rovnaký prístup k zdravotnej starostlivosti. Podľa ČL.40 – „Každý má právo na ochranu zdravia. Na základe zdravotného poistenia majú občania právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť a na zdravotnícke pomôcky za podmienok, ktoré ustanoví zákon.“
Podľa zákona č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti (§ 11 ods. 6 ) má každý právo na výber poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Toto sa nevzťahuje na osobu, ktorá je vo väzbe alebo vo výkone trestu odňatia slobody a na žiadateľa o azyl.
Aké sú možnosti pri výbere špecialistu a kedy je možné získať nadštandardné služby? Aké výnimky platia a kedy môžu nemocnice odmietnuť pacienta? Na otázky odpovedalo ministerstvo zdravotníctva.
Nevzťahuje sa ani na osobu, ktorá je príslušníkom ozbrojených síl SR, Policajného zboru, SIS, príslušníkom Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Horskej záchrannej služby, príslušníkom Hasičského a záchranného zboru. U týchto osôb môže pacientovi určiť poskytovateľa služobný orgán alebo služobný úrad.
Zákon priznáva pacientovi právo na výber zdravotníckeho zariadenia, nie na konkrétneho lekára, sestru či ďalší zdravotnícky personál. Takáto služba je považovaná za nadštandardnú službu za úhradu nad rámec zdravotnej starostlivosti, ktorá je poskytovaná bezplatne na základe verejného zdravotného poistenia.
Svoju úlohu v dostupnosti zdravotnej starostlivosti zohrávajú aj zdravotné poisťovne, napr. v pomoci pri vyhľadaní všeobecného lekára alebo lekára – špecialistu alebo samosprávny kraj.
2. Z akých dôvodov môže ambulancia alebo nemocnica odmietnuť pacienta? Môžu odmietnuť pacienta z osobných, kapacitných alebo iných dôvodov?
Podľa zákona č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti (§ 12): Právny vzťah, ktorého predmetom je poskytovanie zdravotnej starostlivosti, vzniká na základe dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ktorú osoba uzatvorí s poskytovateľom, ak tento zákon neustanovuje inak.
Poskytovateľ môže odmietnuť návrh na uzatvorenie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ak
- a) by uzatvorením takejto dohody prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie,
- b) osobný vzťah zdravotníckeho pracovníka k osobe, ktorej sa má zdravotnú starostlivosť poskytovať, alebo k jej zákonnému zástupcovi nezaručuje objektívne hodnotenie jej zdravotného stavu alebo
- c) poskytovaniu zdravotnej starostlivosti bráni osobné presvedčenie zdravotníckeho pracovníka, ktorý má zdravotnú starostlivosť poskytovať (vzťahuje sa na umelé prerušenie tehotenstva, sterilizáciu a asistovanú reprodukciu).
3. Môže lekár alebo zariadenie -špecialisti odmietnuť pacienta, ak nemá výmenný lístok?
Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len zákon č. 576/2004 Z.z.“), upravuje podmienky vydávania a platnosti výmenných lístkov pre pacientov, ktorí potrebujú ošetrenie špecializovaným lekárom.
Výmenný lístok predstavuje formu povolenia na ošetrenie pacienta špecializovaným lekárom a je potrebné ho získať od svojho všeobecného lekára alebo pediatra. Existujú však aj výnimky. Výmenný lístok nepotrebujete v týchto prípadoch:
- na vyšetrenie u psychiatra, klinického psychológa, gynekológa, kožného a očného lekára v prípade predpísania okuliarov,
- na kontrolné vyšetrenia u lekára špecialistu , ak ste boli pozvaný,
- do 24 hodín od vzniku úrazu alebo inej náhlej zmeny zdravotného stavu,
- v prípade dispenzarizácie – pravidelného sledovania zdravotného stavu pacienta
- ak ide o ochranné ambulantné liečenie,
- na poskytnutie špecializovanej ambulantnej starostlivosti v doplnkových ordinačných hodinách alebo v rámci domácej starostlivosti na žiadosť osoby.
Je veľmi dôležité, aby pacient svoj zdravotný stav najprv konzultoval so svojim všeobecným lekárom, ktorý odborne zhodnotí situáciu a následne vie odporučiť vyšetrenie na základe výmenného lístka. Bez výmenného lístka zdravotná poisťovňa neuhradí špecialistovu vyšetrenie.
V prípade, ak výkon nebude platený z verejného zdravotného poistenia, nie je potrebný výmenný lístok.
4. Môže požiadať zdravotnú poisťovňu, aby mu našla zariadenie?
Ako sme už vyššie uviedli, pacient môže kontaktovať aj svoju zdravotnú poisťovňu, aby mu pomohla s hľadaním poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Zdravotné poisťovne majú na svojich webových stránkach zverejnené zoznamy zmluvných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
5. Ako dlho môže pacient čakať na vyšetrenie? Určuje zákon v ktorých prípadoch musí lekár zobrať pacienta hneď a v akých môže čakať aj polroka z kapacitných dôvodov?
Zdravotná starostlivosť má byť poskytovaná správne a včas. Odklad nie je prípustný, ak sú bezprostredne ohrozené život alebo zdravie, pacient náhle pocítil bolesť, hrozí riziko šírenia nákazlivej choroby a pri pôrode. V ostatných prípadoch, ak nejde o neodkladnú zdravotnú starostlivosť (č. 576/2004 Z. z), zdravotný výkon nie je nevyhnutné vykonať hneď.
Môže sa stať, že lekár objedná pacienta na neskorší termín z kapacitných dôvodov alebo vyčerpania limitov na výkony. V takomto prípade pacient buď akceptuje objednanie na neskorší termín alebo sa obráti na svoju zdravotnú poisťovňu, aby mu určila iného špecialistu v danom odbore, ktorý bude súhlasiť vyšetrením pacienta.
Pre určité zákroky vedie zdravotná poisťovňa aj „čakacie listiny“ s uvedením priemernej dĺžky čakania na zákrok. Tie sú zverejnené na webových stránkach zdravotných poisťovní.
6. Môže pacient odmietnuť liečbu?
Podľa § 4 ods. 4 zákona č. 576/2004 Z. z. je informovaný súhlas preukázateľný súhlas s poskytnutím zdravotnej starostlivosti, ktorému predchádzalo poučenie podľa tohto zákona.
Informovaný súhlas sa nevyžaduje v prípade
- a) neodkladnej starostlivosti, ak nemožno včas získať informovaný súhlas, ale ho možno predpokladať,
- b) ochranného liečenia uloženého súdom podľa osobitného predpisu,6)
- c) ústavnej starostlivosti, ak ide o osobu, ktorá
- šíri prenosnú chorobu, ktorá závažným spôsobom ohrozuje jej okolie, alebo
- v dôsledku duševnej choroby, alebo s príznakmi duševnej poruchy ohrozuje seba alebo svoje okolie, alebo ak hrozí vážne zhoršenie jej zdravotného stavu.
Nepodpísaním informovaného súhlasu pacient vyjadruje nesúhlas s poskytnutím zdravotnej starostlivosti, bez tohto súhlasu by nemala byť poskytnutá zdravotná starostlivosť, to neplatí v prípadoch, keď sa informovaný súhlas nevyžaduje.
V prípade detí dáva súhlas zákonný zástupca, ak ho nedá a poskytovateľ zhodnotí, že to poskytnutie zdravotnej starostlivosti je nevyhnutné, môže sa obrátiť na súd a ten rozhodne. Ak by dochádzalo k ohrozeniu života, súhlas nie je povinný.
Pacient môže odmietnuť liečbu aj môže žiadať o prepustenie z ústavnej zdravotnej starostlivosti na vlastnú žiadosť (reverz).
7. Čo môže robiť pacient, ktorý sa domnieva, že pri jeho liečbe neboli dodržané správne postupy? Kde a akým spôsobom sa môže sťažovať?
Podľa ustanovení § 17 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých:
- 1. ak sa osoba domnieva, že sa jej neposkytla zdravotná starostlivosť správne (§ 4 ods. 3), alebo sa domnieva, že iné rozhodnutie ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti alebo služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti je nesprávne, má právo požiadať poskytovateľa o nápravu; žiadosť sa podáva písomne,
- 2. ak sa blízka osoba pacienta domnieva, že zdravotná starostlivosť nebola pacientovi poskytnutá správne (§ 4 ods. 3), má právo písomne požiadať poskytovateľa o nápravu, ak je možná, alebo o vysvetlenie, a to s preukázateľným súhlasom pacienta; súhlas sa nevyžaduje, ak zdravotný stav pacienta neumožňuje takýto súhlas vyjadriť alebo v prípade úmrtia pacienta,
- 3. poskytovateľ je povinný písomne informovať žiadateľa o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôr do 30 dní od podania žiadosti žiadateľom, ak z obsahu žiadosti nevyplýva nutnosť konať bezodkladne alebo v kratšej lehote,
- 4. ak poskytovateľ žiadosti nevyhovie alebo neinformuje žiadateľa o spôsobe vybavenia žiadosti najneskôr do 30 dní od podania žiadosti žiadateľom, osoba má právo
- a) požiadať úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „ÚDZS“) o vykonanie dohľadu podľa osobitného predpisu, ak predmetom žiadosti je správne poskytnutie zdravotnej starostlivosti vrátane prepravy podľa § 14 ods. 1,
- b) obrátiť sa na orgán príslušný na výkon dozoru podľa osobitného predpisu, ak predmetom žiadosti je iné rozhodnutie ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti alebo služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.
V prípade, ak sa občan domnieva, že prístup a správanie zdravotníckych pracovníkov neboli vhodné, môže sa obrátiť na:
- riaditeľstvo daného zdravotníckeho zariadenia
- príslušnú komoru zdravotníckych pracovníkov.
Ak sa pacient domnieva, že mu bolo odmietnuté poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti, môže sa so svojím podnetom obrátiť na MZ SR, ktoré následne vyžiada stanovisko predmetného poskytovateľa, prípadne Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR v prípade, že pacient volal 155 a nebola vyslaná ambulancia ZZS.
Toto stanovisko nemá právne záväzný charakter, nakoľko ministerstvu neprináleží podávať záväzný výklad právnych noriem a to poukazom na čl. 2 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, podľa ktorého štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.