Strategická expanzia. Prečo Miloslavov?
Biedronka sa rozhodla začať svoju expanziu v menších obciach, kde vidí potenciál pre rast. „Zatiaľ je potvrdené otvorenie predajne v Miloslavove, ďalšie lokality nebudeme zatiaľ konkretizovať,“ uviedol Maciej Lukowski, zodpovedný za expanziu reťazca na Slovensko. Na Slovensku sa postupne otvoria tri tipy predajní Biedronka. Líšiť sa budú najmä veľkosťou.
Moderná predajňa, pestrý sortiment
Priestor predajne Biedronky si možno mnohí spájali s paletovým predajom v štýle diskontov, no realita je iná. Obchod pripomína koncept známeho modro-žltého reťazca s chladničkami, vitrínami a pultovým predajom. Takto vyzerali predajne, ktoré sme videli v poľkom Krakowe, rovnaký koncept dodrží Biedronka aj u nás.
Sortiment zahŕňa širokú ponuku čerstvých potravín, ovocia, zeleniny, balených šalátov či hotových jedál. Medzi najväčšie lákadlá patrí portugalská káva, talianske cestoviny, grécke syry a široká ponuka vegánskych produktov. Nechýbajú ani mäsové a rybie produkty.
Okrem potravín nájdete v predajni aj drogériu a dokonca knihy, napríklad Orwellovu Zvieraciu farmu. Mnoho produktov nesie označenie privátnej značky Biedronka, podobne ako je to u konkurencie.
Podpora slovenských dodávateľov
Hoci je Biedronka poľský reťazec, do svojho portfólia zahrnie aj slovenské produkty. Spotrebitelia sa môžu tešiť na tradičné pirohy a šúľance pod značkou Naše dobroty, mlieko Mliečna dolina či paradajky Z našej zeme. Z celkových 3 400 produktov bude 50 % čerstvých potravín pochádzať od slovenských dodávateľov. Dlhodobým cieľom reťazca je dosiahnuť podiel slovenských produktov na pultoch celkovo 40 % slovenských produktov.
Budú ceny ako v Poľsku?
„Nie,“ odpovedá Maciej Lukowski jednoznačne. Dôvodom sú rozdielne podmienky trhu, úroveň DPH a náklady na prevádzku. Napriek tomu chce Biedronka konkurovať agresívnymi zľavami a akciami, ktoré sú pre tento reťazec charakteristické.
Príchod Biedronky na slovenský trh rozprúdil debatu o možných dopadoch na cenovú hladinu potravín. „Cena potravín nevzniká iba v obchode. Ovplyvňujú ju ceny energií, efektivita poľnohospodárskej produkcie, ako aj daňové a odvodové zaťaženie v konkrétnej krajine. Obchod dokáže cenový vývoj ovplyvniť iba svojou maržou,“ vysvetlil ešte v auguste minulého roka Adrián Ďurček zo Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.
Podľa analytika maloobchodu Ľubomíra Drahovského bude Biedronka silnou konkurenciou pre diskontné reťazce. „Na Slovensku dominuje Lidl. Ak sa Biedronka rozšíri do regiónov, môže konkurovať aj Coop Jednote,“ tvrdí Drahovský.
Ako funguje distribúcia?
Biedronka nám poskytla možnosť nahliadnuť do jej distribčučného centra v Krakove. Zamestnanci v ňom pripravujú, balia a distribuujú tovar do jednotlivých predajní. Sortiment je rozdelený do sekcií: suché potraviny, trvanlivé produkty, chladiace a mraziace priestory. Podobné centrum bude aj vo Voderadoch. Logistické centrum bude slúžiť ako distribučný uzol pre slovenské predajne.
Silné zázemie nadnárodnej skupiny
Biedronka je súčasťou prestížnej skupiny Jerónimo Martins Group, ktorej história siaha až do roku 1792. Spoločnosť pôsobí v šiestich krajinách vrátane Portugalska, Poľska, Kolumbie či Maroka. Po vstupe do Česka prichádza aj na Slovensko.
Biedronka si kladie za cieľ osloviť slovenských zákazníkov atraktívnymi cenami a kvalitným sortimentom. Ako sa jej to podarí, ukáže až najbližšie obdobie.