Doručovanie po novom, nie každému sa to páči. Slovensko zaplavujú Z-boxy. Zrušia sa kamenné výdajné miesta?

Stalo sa vám, že ste išli podať balíček do najbližšej kamennej predajne a otočili vás na päte, pretože miesto už službu neposkytovalo? Nie ste jediní. S touto skúsenosťou sa stretáva stále viac ľudí. Slovensko teraz zaplavujú Z-boxy. Ľudia sa sťažujú na vizuálny smog, doručovacie firmy hovoria o budúcnosti.

29.04.2025 06:00
debata (15)
Ako vyzerá doručovanie pošty v praxi? Čo sa všetko odohráva za žltým lístkom?
Video
Zdroj: TV Pravda

„Mala som dve predajne po ceste do práce, najprv som sa zastavila v jednej, povedali mi, že mi balíček už nezoberú, to isté sa stalo aj v druhej. Keďže išlo o zásielku, ktorá sa nedala podať cez box. Musela som cestovať ďalej. Tam – teda v tretej mi už zásielku zobrali a povedali, že už budú len dočasne poskytovať túto službu,” uviedla čitateľka pre denník Pravda. Podobný zážitok mal aj pán Tomáš z Bratislavy, išiel odovzdať balíček a predajňa mu odpovedala, že služby už neposkytuje. „Mal som rád, keď som mohol balíček len podať, nemusel som nič tlačiť a ani si sťahovať aplikácie navyše,” uviedol.

V Česku logistická spoločnosť Zásilkovna uzavrela stovky výdajných miest, informoval o tom portál idnes.cz. Toto opatrenie sa dotklo najmä lokalít, kde sa v okolí nachádzali ďalšie výdajné mieste, alebo tých miest, ktoré neboli dostatočne využívané.

„Na Slovensku tiež dochádza k ukončovaniu spolupráce s niektorými, menej využívanými výdajnými miestami, patrí to však k dlhodobej a kontinuálnej optimalizácii celej našej siete (výdajných miest a Z-BOXOv),” informoval Matúš Baus, manažér výdajných miest a Z-Boxov Packeta.

Pre vysvetlenie česká Zásilkovna a slovenská Packeta patria do spoločnej logistickej skupiny Packeta Group, ale ide o dve samostatné entity, ktoré operujú v odlišných trhových podmienkach. Český a slovenský trh sa líšia nielen konkurenčným prostredím, ale aj zákazníckym správaním a dopytom po logistických službách. Každá z entít preto prispôsobuje svoju stratégiu potrebám trhu v danej krajine.

„V rámci optimalizácie siete sa chceme do konca roka ocitnúť na úrovni zhruba 850 výdajných miest, s ktorými budeme spolupracovať. Výdajné miesta chceme otvárať do konca roka len v exponovaných lokalitách,” vysvetľuje Baus.

To by znamenalo, že Packeta plánuje sa sústrediť iba na tie výdajné miesta, ktoré sa nachádzajú vo frekventovaných oblastiach s vyšším dopytom po službách. Nové výdajné miesta budú otvárané len tam, kde to dáva z hľadiska logistiky a zákazníckeho záujmu najväčší zmysel. Tam, kde spoločnosť eviduje vyšší dopyt, rozširujú kapacity existujúcich Z-BOXov alebo stavajú nové, prípadne otvárajú nové výdajné miesta. Naopak, v lokalitách s nižším záujmom či dostatočnou existujúcou ponukou upravujú kapacity alebo optimalizujú umiestnenie Z-BOXov, a rovnako ukončujú spoluprácu s nedostatočne vyťaženými výdajnými miestami.

Packeta tvrdí, že sa snaží za každé zrušené miesto ponúknuť vhodnú alternatívu. „Najčastejšie ide o najbližší Z-BOX alebo iné partnerské výdajné miesto. Naďalej však poskytujeme aj doručenie na adresu,” hovorí Baus.

Iné spoločnosti rušiť kamenné výdajné, či podacie miesta neplánujú. „V Slovak Parcel Service sa sústreďujeme na rozvoj našej Balíkovo siete – v prípade obchodných prevádzok aj samoobslužných boxov. Žiadne zmeny v tejto súvislosti nerealizujeme,” zdôraznili pre Pravdu. Tak isto situáciu vníma aj DPD. A na otázku, či v najbližšom období plánujú redukciu výdajných a podacích miest v kamenných prevádzkach dopovedali jasne –nie.

Zaplavia Slovensko Z-boxy

Na slovenských sídliskách a v mestách rýchlo pribúdajú samoobslužné boxy na vyzdvihovanie zásielok. Niektorí ľudia hovoria o vizuálnom smogu, doručovacie spoločnosti však vidia v tomto spôsobe budúcnosť doručovania.

„Budúcnosť doručovania vidíme v doručovaní mimo domova, ale v doručovaní do výdajných miest rovnako ako do boxov," tvrdí spoločnosť Packeta. Podľa nej má doručovanie do výdajných miest výhodu najmä pri väčších zásielkach a umožňuje flexibilnejšie riešiť kapacitné nároky.

Packeta aktuálne zvláda vydať denne 350-tisíc zásielok a do konca roka chce kapacitu zvýšiť až na 410-tisíc. Výrazné investície plánuje práve do rozširovania siete Z-BOXov – ich počet sa má zvýšiť zo súčasných 158-tisíc schránok na 210-tisíc. “Približne 20-tisíc schránok z plánovanej kapacity plánujeme získať prostredníctvom úpravy (rozdelenia) existujúcich schránok na veľkosť XS. Už teraz je kapacita našich Z-BOXov 9-krát väčšia ako má najbližšia konkurencia na trhu,” uviedol Baus.

Záujem o doručovanie do Z-BOXov medzi zákazníkmi prudko rastie. „Doručovanie mimo domova aktuálne preferuje až 70 % zákazníkov. Keby im v tom nebránili externé okolnosti, ako nevhodné rozmery zásielok či citlivosť na teplotu, percento by bolo ešte vyššie," dodáva manažér výdajných miest a Z-Boxov Baus. Odkedy firma rozšírila sieť boxov, počet zásielok do nich vzrástol medziročne o viac než 100 %.

Podobný trend sleduje aj DPD, ktoré vníma samoobslužné boxy ako strategickú prioritu. „Zákazníci si čoraz častejšie vyberajú doručenie do boxov – predovšetkým kvôli dostupnosti 24/7, rýchlosti vyzdvihnutia a pohodliu," hovorí Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD Slovensko.

DPD plánuje v priebehu tohto roka pridať viac ako 500 nových odberných miest a boxov. Okrem komfortu pre zákazníkov považuje boxy aj za ekologickejšie riešenie, keďže znižujú počet neúspešných pokusov o doručenie a tým aj uhlíkovú stopu.

Aj prieskumy potvrdzujú rastúci záujem o flexibilné spôsoby doručovania. „Podľa prieskumu DPD E-shopper Barometer si až 51 % pravidelných online nakupujúcich necháva aspoň občas doručiť balík do výdajného miesta a 31 % využíva samoobslužné boxy," dodáva Pavuk.

Slovak Parcel Service, ktorá prevádzkuje Balíkovo boxy, eviduje ešte výraznejší nárast. „V porovnaní rokov 2024 a 2022 sa záujem o prebratie zásielok vo výdajných boxoch zvýšil takmer päťnásobne," uvádza firma.

Aj SPS sa chce na rastúci dopyt pripraviť – do konca roku 2025 plánuje rozšíriť sieť Balíkovo boxov zo súčasných 700 až na 2 000. „Balíkovo boxy sú dnes najlacnejším doručením na Slovensku, čo je pre spotrebiteľov dôležitý parameter," tvrdí spoločnosť.

Budúcnosť je mimo domova, ale kam až?

Hoci doručovacie spoločnosti hovoria o vyššej efektivite a ekológii, mnohí obyvatelia miest majú na masívnu expanziu boxov odlišný názor. Na sociálnych sieťach aj v diskusiách sa čoraz častejšie objavujú sťažnosti na vizuálny smog a zahusťovanie verejného priestoru.

Firmy si však stoja za tým, že samoobslužné boxy sú nevyhnutnou odpoveďou na rastúci objem online objednávok. „Samoobslužné Z-BOXy sú podľa nás produktom dneška aj budúcnosti," konštatuje Packeta.

Podobne aj DPD predpokladá, že doručovanie prostredníctvom automatizovaných boxov bude naďalej rásť. „Spojenie pohodlia pre zákazníka a logistickej efektivity robí zo samoobslužných boxov atraktívnu voľbu do budúcnosti," uzatvára Peter Pavuk.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 15 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #zásielka #pošta #doručovanie balíkov #balík