Po nahlásení straty či krádeže občianskeho alebo vodičského preukazu na polícii strácajú automaticky platnosť aj ich digitálne verzie v aplikáciách eDoklady a eIdentita. TASR o tom informoval hovorca Ministerstva vnútra (MV) SR Matej Neumann.
V súvislosti s blížiacou sa dovolenkovou sezónou zároveň pripomenul, že v prípade straty existuje možnosť zablokovať fyzický občiansky preukaz z akéhokoľvek miesta na svete.
Na portáli Slovensko.sk je služba prevádzkovaná ministerstvom vnútra pod názvom Modifikácia kontaktných údajov v informačnom systéme agendy občianskych preukazov, ozrejmil hovorca. Ako dodal, slúži najmä na úpravu kontaktných údajov držiteľmi dokladov. Okrem toho však služba modifikácia kontaktných údajov umožňuje zadať takzvaný diskrétny údaj potrebný pri svojpomocnej elektronickej blokácii strateného či odcudzeného občianskeho preukazu, priblížil.
Vysvetlil, že je to krátke heslo, ktoré sa uloží do systému. V prípade straty či krádeže občianskeho preukazu potom použijete príbuznú elektronickú službu nahlásenie straty alebo odcudzenia občianskeho preukazu s čipom, podotkol Neumann. K danej službe sa netreba prihlasovať, pretože občan so strateným dokladom sa nemá s čím prihlásiť. Služba si od vás vyžiada vaše meno, priezvisko, rodné číslo a predovšetkým diskrétny údaj, priblížil. Ako podotkol, v takomto prípade je občan povinný si do 30 dní požiadať o nový občiansky preukaz.
Ako získať digitálny doklad
Na používanie digitálnych dokladov je potrebné:
- mať občiansky preukaz s čipom vydaný po roku 2022,
- vlastniť mobilný telefón s technológiou NFC (tá sa využíva napr. pri bezkontaktných platbách),
- stiahnuť si z App Store alebo Google Play dve aplikácie: eIdentita a eDoklady.
V aplikácii eIdentita sa overuje totožnosť používateľa – načítaním údajov z občianskeho preukazu pomocou NFC. Overenie sa následne potvrdzuje heslom, odtlačkom prsta alebo rozpoznaním tváre. Po overení vytvorí systém prístupový kľúč, ktorý sa následne využíva v aplikácii eDoklady.
Do aplikácie eDoklady si potom používateľ nahrá svoje doklady – opäť cez NFC. Výsledkom je unikátny QR kód, ktorým sa dá preukázať napríklad pri policajnej kontrole.

Kde môžete digitálne doklady používať?
Digitálne doklady sú zatiaľ akceptované:
- pri policajnej kontrole (poriadková, dopravná a železničná polícia),
- na vybraných pobočkách Slovenskej pošty,
- pri prihlasovaní sa do štátnych elektronických služieb na portáli slovensko.sk.
Ministerstvo vnútra už rokuje aj s bankami, poisťovňami, železničnou spoločnosťou či hotelovým sektorom, aby sa digitálne doklady postupne stali uznávaným spôsobom identifikácie aj v bežnom živote.
Nahrádzajú klasické čítačky
Aplikácia eIdentita zároveň nahrádza aj doterajšie fyzické čítačky občianskych preukazov. Umožňuje prihlasovanie do elektronických služieb štátu bez potreby zadávať bezpečnostný osobný kód (BOK) či pripájať čítačku k počítaču. Digitálnym podpisom v aplikácii bude možné aj elektronicky podpisovať dokumenty.
Bezpečnosť a súkromie
Podľa ministerstva vnútra sú digitálne doklady bezpečnejšie než tie fyzické. Ich zneužitie je náročnejšie, keďže aplikácia je chránená biometriou (tvár, odtlačok prsta) a v prípade straty alebo krádeže mobilu možno doklady na diaľku zneplatniť.
Skúsenosti používateľov však ukazujú, že prihlásenie do aplikácie eDoklady zatiaľ nevyžaduje biometrické overenie, postačuje zadať heslo na odomknutie obrazovky.
Obmedzenia a realita v teréne
Používanie elektronických dokladov je dobrovoľné a bezplatné, no má aj určité obmedzenia:
- Digitálny doklad si možno vytvoriť len vtedy, ak už fyzický doklad vlastníte.
- Policajné hliadky zatiaľ disponujú len 700 skenermi, ktorými môžu QR kód overiť – tie sú rozmiestnené najmä vo väčších mestách.
- V prvej fáze nie sú digitálne doklady uznávané pri hraničných kontrolách, kde sa podľa predpisov stále vyžaduje fyzický doklad.

Budúcnosť digitálnych dokladov
Zavedenie digitálnych dokladov na Slovensku je súčasťou projektu Európska digitálna peňaženka, ktorého cieľom je, aby do roku 2027 všetky členské štáty EÚ akceptovali elektronické formy identifikácie.
Ministerstvo vnútra plánuje v najbližších mesiacoch rozšíriť počet skenerov, zintenzívniť informačnú kampaň a zaškoliť aj seniorov či menej technicky zdatných občanov.