„Dopravné nehody si každoročne vyžiadajú zbytočné straty na životoch a zranenia. Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom. Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky – od prevencie a osvety, cez modernizáciu výučby budúcich vodičov až po prísnejšie kontroly a sankcie,“ povedal minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
Ak návrh prejde vládou a parlamentom, prvé zmeny by mohli začať platiť už od 1. decembra 2025. Posilnenie práv chodcov a sprísnenie opatrení voči recidivistom má nadobudnúť účinnosť od 1. apríla 2026, rozdelenie skúšky na získanie vodičského oprávnenia na dve časti zase od októbra toho istého roka.
Za prekročenie rýchlosti si vodiči „priplatia“ viac. Hoci výška pokút sa v samotnej novele nemení, do vyšších pokutových pásiem sa vodiči dostanú už pri menšom prekročení rýchlosti. Cieľom ministerstva je takto znížiť počet dopravných nehôd a zmierniť ich následky, ktoré majú často tragické dôsledky. Vodič, ktorý v obci prekročí rýchlosť o 16 kilometrov za hodinu, tak môže očakávať výraznejšie sankcie ako doteraz. Dnes sa prísnejšie postihuje až prekročenie o 21 km/h (pokuta od 30 do 400 eur v blokovom konaní, od 150 do 600 eur v riadnom konaní). Nové pravidlá však už posúvajú túto hranicu na nižšiu hodnotu. Ak po novom šofér prekročí rýchlosť o 16 kilometrov za hodinu, už vtedy mu hrozia uvedené pokuty.
Podobné sprísnenie čaká aj vodičov mimo obce, kde bude maximálna pokuta hroziť už pri prekročení rýchlosti o 41 km/h, namiesto doterajších 61 km/h. V takomto prípade zaplatí od 280 do 800 eur v blokovom konaní, od 500 do 1000 eur v riadnom konaní. Zmenia sa pokuty a mení sa pásmo prekročenia rýchlosti a výška pokuty, ktorá sa zvyšuje na dvojnásobok, polícia nemusí využiť celú škálu. „Máme pravidlá 3-krát a dosť, keď prekročí vodič rýchlosť, berie sa to ako závažný priestupok, ak sa to vodičovi stane trikrát, prichádza o vodičák. V skúšobnej dobe už pri dvoch prekročeniach,“ vysvetľuje Jozef Drahovský, dopravný analytik.
„Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti jazdy v obci, zvyčajne jazda rýchlosťou 81 a viac km/h alebo mimo obce o viac ako zvyčajne, teda jazda rýchlosťou 131 km/h a viac alebo na diaľnici 171 km/h a viac takou hrozbou pre bezpečnosť cestnej premávky, ktorá má reálny potenciál vyvolať škodlivý následok na živote alebo zdraví osôb – účastníkov cestnej premávky,“ uviedol pre Pravdu hovorca MV SR Matej Neumann.
Rýchlosť jazdy pritom zohráva najdôležitejšiu úlohu pri vzniku dopravných nehôd a zásadne ovplyvňuje ich následky. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sú dopravné nehody ôsmou hlavnou príčinou úmrtí na svete. Pri náraze vozidla idúceho rýchlosťou 65 km/h je pravdepodobnosť smrteľného zranenia chodca štyrikrát vyššia než pri náraze vozidla rýchlosťou 50 km/h.
Zníženie priemernej rýchlosti o jediný kilometer za hodinu by v celej Európskej únii mohlo ročne zachrániť viac ako dvetisíc životov. Pri vyššej rýchlosti má vodič menej času na reakciu, jeho zorné pole sa zužuje a zvyšuje sa aj riziko nehodového konfliktu s ostatnými účastníkmi premávky. Riziko smrteľného zranenia pre cestujúcich vo vozidle výrazne rastie pri rýchlostiach nad 50 km/h, pričom pri náraze rýchlosťou 80 km/h sa pravdepodobnosť smrti pre pasažierov a chodcov zvyšuje až na viac než 60 percent.
Prekročenie rýchlosti bude posudzované prísnejšie
V obci | Mimo obce | Výšky pokút | |||
Súčasnosť | Návrh | Súčasnosť | Návrh | Blokové konanie | Riadne konanie |
do 20 | do 15 | do 30 | do 25 | do 50 € | do 100 € |
21–50 | 16–30 | 31–60 | 26–40 | 30 – 400 € | 150 – 600 € |
51 a viac | 31 a viac | 61 a viac | 41 a viac | 280 – 800 € | 500 – 1000 € |
Sprísnenie pokút je teda krokom, ktorý by mal prispieť k vyššej disciplíne na cestách, zvýšeniu bezpečnosti a predovšetkým záchrane ľudských životov. Ministerstvo vnútra zároveň upozorňuje, že hoci sa očakáva nárast príjmov z pokút, dôležitejším cieľom je zníženie počtu dopravných priestupkov a tragických udalostí na slovenských cestách.
Trikrát a dosť!
Ministerstvo vnútra pripravuje aj zmeny v posudzovaní opakovaného porušovania pravidiel cestnej premávky. Po novom by vodiči, ktorí trikrát v priebehu dvoch rokov závažným spôsobom porušia predpisy, museli absolvovať doškoľovací kurz, preskúšanie vedomostí aj rehabilitačný program. V prípade ďalšieho priestupku im bude vodičský preukaz odobratý. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a účinnejšie identifikovať rizikových vodičov, ktorých správanie predstavuje hrozbu pre ostatných účastníkov premávky.
„Predlžuje sa lehota evidovania troch závažných priestupkov z 12 mesiacov na 24 mesiacov, čo pomôže zachytiť dlhodobejšie vzorce riskantného správania a uplatniť u takýchto vodičov nápravné opatrenia skôr, než spôsobia dopravnú nehodu s následkami na životoch a zdraví,“ informuje ministerstvo vnútra. V prípade, že by vodič v tejto lehote 24 mesiacov štvrtýkrát závažným spôsobom porušil pravidlá cestnej premávky, bude mu odobraté vodičské oprávnenie. Vrátiť mu ho bude možné až po splnení podmienok (rehabilitačný program pre vodičov, doškoľovací kurz, preskúšanie odbornej spôsobilosti a preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti).
„Súčasné pravidlá sú podľa odborníkov príliš benevolentné. Trestá sa až po troch porušeniach v priebehu jedného roka, pričom vodiči môžu rizikové správanie dočasne potlačiť, aby sa vyhli sankciám,“ vysvetľuje rezort.
Nový zákon pribrzdí šoférov
Pripravovaná novela zákona o cestnej premávke prinesie aj výraznú zmenu v ochrane najzraniteľnejších účastníkov, a to chodcov. Novinkou je, že vodiči budú musieť dať prednosť nielen chodcom, ktorí už vstúpili na priechod pre chodcov, ale aj tým, ktorí sa na priechod zjavne chystajú vstúpiť. „Za najzávažnejšiu vec pokladám to, že vodiči budú mať povinnosť približovať sa k priechodu len takou rýchlosťou, aby vedeli zastaviť,“ vysvetľuje Drahovský.
Chodec bude mať zvýšenú ochranu už v momente, keď jasne dáva najavo svoj zámer prejsť cez cestu a vodič to musí „vycítiť“ – napríklad si musí všimnúť, že chodec dáva signály o svojom úmysle prejsť cez cestu. Môže ísť napríklad o očný kontakt (chodec sa pozerá smerom na priechod a zároveň sleduje dopravu), postoj (chodec sa zastaví na kraji chodníka a pripravuje sa na krok vpred), pohyb (chodec urobí niekoľko krokov smerom k priechodu, čím dáva jasne najavo svoj zámer). Vodič musí jazdiť takou rýchlosťou pred priechodom, aby bol súčasne schopný rozpoznať tieto signály a prispôsobiť svoje správanie tak, aby predišiel kolízii s chodcom. Zjavným spôsobom je teda ľahko rozpoznateľný a nezanecháva priestor na pochybnosti o úmysle chodca. Nezjavný spôsob je menej zrejmý a vyžaduje od vodiča väčšiu pozornosť. Napríklad, chodec môže len stáť na kraji chodníka bez toho, aby urobil nejaké zjavné pohyby.
„Stále ide o návrh, ktorý ide do parlamentu, môže tam dôjsť ku zmenám. Viem, že niektorí poslanci chcú týmto zákonom meniť fyzikálne zákony. A to tak, aby chodec mohol vstupovať na priechod bez pozretia sa,“ upozorňuje Drahovský. Pričom dopĺňa, že ak novela zákona prejde v takomto znení, môže pomôcť bezpečiu na cestách. Ak sa však do návrhu dostanú deštruktívne úpravy, to môže mať presne opačný efekt.
Návrh vychádza z tragických štatistík z minulého roka, ktoré ukazujú, že v roku 2024 došlo na slovenských cestách k 974 nehodám s chodcami, čo je o 110 menej ako v roku 2023. Napriek poklesu ostáva situácia vážna – 383 nehôd sa stalo priamo na priechode alebo v jeho blízkosti. Na priechode pritom chodci zavinili 89 nehôd.
Spolujazdec nesmie byť pod vplyvom alkoholu
Nová novela zákona o cestnej premávke zakazuje požitie alkoholu alebo iných návykových látok nielen vodičom, ale aj spolujazdcom, ktorí môžu aktívne ovplyvňovať priebeh jazdy. Ide napríklad o osoby prepravované na viacmiestnych bicykloch, elektrických vozidlách určených pre viac osôb alebo v prívesných vozíkoch.
Alkohol u spolujazdca môže rozptyľovať vodiča alebo spôsobovať nepredvídateľné pohyby, čo ohrozuje bezpečnosť jazdy. Preto novela zavádza povinnosť podrobiť sa dychovej skúške aj spolujazdcom, ak je dôvodné podozrenie na ovplyvnenie.
Porušenie pravidla bude považované za priestupok, za ktorý hrozí pokuta až do 100 eur. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a znížiť riziká spojené s alkoholom vo vozidle.
Prísnejšie pravidlá pre kolobežky
Taktiež by mala byť zavedená nová kategória malé elektrické vozidlá, ktorá zahŕňa e-kolobežky, segway a podobne. Budú musieť mať výrobný štítok, nesmú mať sedadlo a dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h. Používanie vozidiel, ktoré nespĺňajú tieto požiadavky, bude závažným priestupkom. Detailne návrh rieši elektrické kolobežky, bicykle s menším motorčekom do 25 km za hodinu. Takmer všetko ostáva po starom, ale nad túto hodnotu musí mať človek vodičské oprávnenie. Vrátane toho, že musí mať zákonné poistenie. Kolobežky nebudú zakázané, len držiteľ musí splniť všetky náležitosti,“ vysvetľuje analytik.
Podľa ministerstva vnútra sa obmedzí používanie elektrických kolobežiek len na osoby nad 15 rokov. Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba. Na vodičov e-kolobežiek sa budú vzťahovať podobné práva a povinnosti, ako majú cyklisti.
Jazda v protismere, nezapnutý pás či nedodržaná vzdialenosť?
Rozšíriť by sa mal aj okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré možno riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Pôjde aj o jazdu v protismere, vjazd do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu počas jazdy, nezapnutie bezpečnostného pásu.
Držiteľ vozidla sa už nebude môcť vyviniť zo zodpovednosti za nezabezpečenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky formou oznámenia vodiča. Zruší sa možnosť podať odpor proti rozkazu, držiteľ si však bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty. Zmenou sa reaguje na špekulatívne správanie niektorých držiteľov vozidla. Nové pravidlá budú obdobné ako napríklad v prípade diaľničných známok.
Rozdelenie vodičského kurzu a skúšky
Novela zákona o cestnej premávke okrem iného navrhuje rozdeliť skúšku z odbornej spôsobilosti u žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia. „Žiadateľ najskôr absolvuje teoretickú časť vodičského kurzu a potom urobí teoretickú skúšku. Až po jej úspešnom absolvovaní bude pokračovať v praktickej časti vodičského kurzu (jazdy na autocvičisku a v skutočnej premávke) a následne sa prihlási na praktickú časť skúšky. Žiadatelia budú mať možnosť sami sa prihlásiť elektronicky na skúšku,“ informuje rezort vnútra.
S tým, že cieľom je dosiahnuť, aby v praktickom výcviku pokračoval len taký účastník vodičského kurzu, ktorý teoreticky ovláda pravidlá cestnej premávky. Polícia môže preskúšať vodičov skôr. Ak sa vodič dopustil priestupku, o ktorom tvrdí, že netušil, že ide o priestupok, tak polícia mu môže nariadiť na mieste preskúšanie. Čo znamená, že v najbližšej dobe sa bude musieť vodič dať preskúšať. „Ak toto budú policajti využívať vo väčšom rozsahu, môže to zvýšiť bezpečnosť na cestách,“ dopĺňa analytik.
Ďalšie pripravované zmeny v cestnom zákone
- Skracuje sa čas zákazu jázd nákladných vozidiel nad 7,5 t cez sviatky a rozširuje sa okruh vozidiel, ktoré majú zo zákona výnimky z tohto zákazu.
- Pre taxíky sa ruší všeobecná možnosť jazdiť vo vyhradených BUS pruhoch, bude to možné tam, kde im to dovolí dopravná značka.
- Ruší sa zákaz otáčania na riadenej križovatke, upravuje sa zákaz predbiehania v križovatke na hlavnej ceste.
- Navrhuje sa opätovne zaviesť do zákona záväznosť stanovísk orgánov Policajného zboru (dopravného inšpektorátu) pre príslušný cestný správny orgán pri určovaní dopravného značenia, obchádzkach, povoľovaní na zvláštne užívanie ciest a podobne.