Nie všetci dopravcovia používajú rovnaké pravidlá. Kým v Bratislave je zapnutie klimatizácie pri vonkajšej teplote 25 °C povinnosťou, v Košiciach sa stáva nevyhnutnou až pri prekročení 27 °C. U vlakov ZSSK je systém väčšinou automatizovaný, pričom nastavenie zodpovedá konštrukcii a veku vozňa.
Bratislava: povinnosť už od 25 stupňov
Dopravný podnik Bratislava (DPB) má podľa hovorcu Jozefa Vozára presne stanovené interné pokyny: „Po dosiahnutí vonkajšej teploty 25 °C sú vodiči povinní zapnúť klimatizačnú jednotku. Ak vozidlo klimatizáciou nedisponuje alebo je porucha, vodiči musia zabezpečiť vetranie otvorením okien a strešných otvorov.“
V nových vozidlách sa klimatizácia zapína automaticky – systém na základe senzorov vyhodnocuje podmienky a upravuje intenzitu chladenia. Staršie vozidlá vyžadujú zásah vodiča, ktorý koná podľa pokynov dispečingu.
Všetky nové autobusy a trolejbusy DPB už klimatizáciou disponujú, problémom však ostávajú staršie električky. „Prioritou v lete je vypravovať prednostne klimatizované vozidlá, servis klimatizačných jednotiek sme posilnili,“ dodáva hovorca. O nefunkčnej klimatizácii môžu cestujúci podať podnet e-mailom na klima@dpb.sk, cez infocentrum alebo priamo u vodiča. Hoci klimatizácia musí byť v prípade funkčnosti vždy zapnutá, ak ju vodič neaktivuje, môže čeliť sankciám podľa interných predpisov.
Košice: hranica je vyššie, rozhoduje aj dispečing
V Košiciach sa klimatizácia zapína podľa uváženia vodiča, no od určitej teploty je povinná. „Ak vonkajšia teplota presiahne 27 °C, používanie klimatizácie je povinné,“ uviedla hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Vladimíra Bujňáková.
Dispečer môže nariadiť jej zapnutie aj skôr, ak predpokladá nárast teplôt. Problémom však môže byť aj funkčnosť systémov – ak sa klimatizácia pokazí, vozidlo má byť vyradené z premávky. „Sťažnosti vybavujeme čo najskôr, no vzhľadom na rozsah výpravy a náročnosť opráv môže oprava trvať,“ dopĺňa DPMK.
Správne používanie klimatizácie je súčasťou pravidelnej kontroly, vodiči dostávajú pokyny a v niektorých prípadoch môže nastať aj preverovanie ich konania. Cestujúci môžu poruchy nahlasovať na dispečing (055 6407 407). Infografiky vo vozidlách zároveň upozorňujú, že otváranie okien výrazne znižuje účinnosť klimatizácie.
Vlaky ZSSK: väčšinou automatika, no všetko závisí od typu vozňa
Vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) závisí spôsob klimatizovania od typu súpravy a veku vozidla. „Systémy klimatizácie sú nastavené výrobcom podľa legislatívy platnej v čase výroby. Väčšina vozňov má plne automatické systémy, ktoré reagujú na vonkajšiu i vnútornú teplotu či obsadenosť vlaku,“ uviedla spoločnosť.
Klimatizácia sa teda zapína automaticky a v niektorých starších vozňoch ju vôbec nenájdeme. ZSSK zároveň uvádza, že jednotná cieľová teplota nie je nastavená – odvíja sa od nastavení výrobcu a možností konkrétneho systému.
Čo robiť, keď klimatizácia nefunguje?
Dopravcovia sa zhodujú, že nefunkčná klimatizácia je technickou poruchou. Ak sa v priebehu dňa pokazí, jej oprava si často vyžaduje odborný zásah a doplnenie chladiaceho média, čo nie je možné vyriešiť okamžite. Vo väčšine prípadov je klimatizované vozidlo nahradené iným alebo čaká na servis.
Ak cestujúci zistí, že klimatizácia nefunguje alebo je slabá, mal by problém nahlásiť. Čím viac hlásení dopravcovia dostanú, tým lepšie vedia reagovať. V Bratislave sa sťažnosti podávajú e-mailom alebo cez infolinku, v Košiciach telefonicky. ZSSK umožňuje nahlásiť podnety cez oficiálny kontaktný formulár alebo telefonicky.