„Z pohľadu praxe vnímame sprísnenie posudzovania prekročenia rýchlosti ako nevyhnutný a logický krok. Dlhodobo sa stretávame s tým, že práve rýchlosť je jedným z kľúčových faktorov pri vzniku dopravných nehôd a rozsahu ich závažnosti,“ uviedol pre Pravdu Peter Habara z Policajného zboru SR.
Pokuta aj za menšie prekročenie
Zatiaľ čo dnes dostane vodič v obci pokutu až pri prekročení o viac ako 20 kilometrov za hodinu, po novom bude stačiť aj 16 km/h nad limit. V praxi to znamená, že ak niekto pôjde v obci 66 km/h, už mu hrozí bloková pokuta od 30 do 400 eur, v správnom konaní od 150 do 600 eur. Pri jazde mimo obce sa posúva hranica pre maximálnu pokutu zo 61 km/h na 41 km/h nad povolený limit. Sankcia môže dosiahnuť až 800 eur v blokovom konaní.

Ministerstvo týmto spôsobom reaguje na štatistiky, podľa ktorých je rýchla jazda dlhodobo jednou z hlavných príčin dopravných nehôd. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského ide zároveň o ďalší prvok v systéme sprísnenej zodpovednosti. „Máme pravidlá trikrát a dosť – ak vodič prekročí rýchlosť trikrát, prichádza o vodičák. V skúšobnej dobe už pri dvoch prekročeniach,“ vysvetľuje.
Polícia pritom upozorňuje, že aj zníženie rýchlosti o pár kilometrov má preukázateľne pozitívny vplyv na počet nehôd a najmä na zmiernenie ich následkov. „Čím vyššia rýchlosť, tým dlhšia brzdná dráha, kratší čas na reakciu vodiča a vážnejšie následky nehody,“ vysvetľuje Habara.
Vodiči naprieč všetkými skupinami
Sprísnenie pravidiel by podľa polície mohlo zmeniť správanie vodičov v dlhodobom horizonte. „Cieľom nie je vybrať viac pokút, ale predovšetkým vychovať zodpovednejších vodičov, ktorí budú rešpektovať pravidlá,“ dodáva Habara. Vyššia disciplína by sa tak mohla prejaviť v bezpečnejšom prostredí pre všetkých účastníkov premávky.
Na otázku, ktoré skupiny vodičov najčastejšie prekračujú rýchlosť, polícia odpovedá, že to prechádza celým spektrom – od mladých neskúsených vodičov, cez profesionálov pod tlakom termínov, až po vodičov s dlhoročnou praxou, ktorí si za volantom až príliš veria. „Vysoká rýchlosť je univerzálny problém, ktorý sa týka každej skupiny a každého úseku cesty,“ dodáva.
Objektívna zodpovednosť ako moderný nástroj
Novela zákona zároveň posilňuje aj nástroj tzv. objektívnej zodpovednosti, teda postihu nie samotného vodiča, ale držiteľa vozidla. Polícia považuje tento systém za efektívny a účinný – a to nielen z pohľadu zjednodušenia dokazovania, ale aj ako prevenciu. „Význam objektívnej zodpovednosti spočíva v znižovaní úmrtnosti, ochrane slušných vodičov, postihu cestného pirátstva a zjednodušení vymáhania pokút,“ uviedol Habara.
Dôležité je podľa neho aj to, že takto nastavený systém eliminuje selektívnosť a zaručuje rovnosť pred zákonom. Pravidlá tak platia rovnako pre každého – bez ohľadu na postavenie, zamestnanie alebo spoločenský status.
Kapacity zostávajú rovnaké
Hoci sa pravidlá sprísňujú, personálne kapacity polície sa nemenia. „Zmeny nemajú vplyv na kapacity Policajného zboru,“ konštatuje Habara. V praxi sa teda bude viac spoliehať na existujúce radary a systémy objektívnej zodpovednosti.
Sprísnenie pravidiel tak stavia viac na prevencii a zodpovednosti vodičov ako na zvyšovaní počtu hliadok. Či bude mať novela reálny efekt na správanie vodičov, ukážu najbližšie mesiace a štatistiky dopravných nehôd. Výrazná zmena v legislatíve však vysiela jasný signál: tolerancia k rýchlej jazde sa na slovenských cestách končí.