Podľa Nariadenia Európskeho parlamentu budú banky povinne poskytovať službu overenia príjemcu. Hlavným cieľom opatrenia je zvýšenie bezpečnosti a spoľahlivosti realizovaných platieb. Ak klienti pri SEPA štandardných a SEPA okamžitých platbách zadajú názov príjemcu, banka platiteľa v spolupráci s bankou príjemcu potvrdí, či zadaný názov naozaj prislúcha k IBANu.
"Ak klienti budú chcieť, aby banka overila názov príjemcu, pri platbe na účet fyzickej osoby bude potrebné uviesť aj jej meno a priezvisko, pri právnickej osobe názov spoločnosti. Overenie prebehne v banke príjemcu okamžite, čas spracovania platby sa nepredĺži. Následne klient – odosielateľ platby pred autorizovaním platobného príkazu obdrží informáciu s výsledkom overenia. Novú službu budú môcť využiť všetci klienti – fyzické osoby, živnostníci aj právnické osoby – ktorí realizujú SEPA štandardné či okamžité platby, " informuje Tatra banka.
Čo ak vyplnte názov príjemcu nekorektne?
Banky budú výsledky overenia posudzovať rôzne. Tatra banka pri overovaní príjemcu rozlíši drobný preklep od zásadnej chyby. Ak pôjde len o drobnú chybu, systém automaticky opraví názov príjemcu na ten, ktorý eviduje banka príjemcu. Klient tak bude pokračovať v platbe bez potreby opravy príjemcu.
Ak sa názov príjemcu nebude dostatočne zhodovať, obdrží klient informáciu, ktorá ho upozorní na možné riziko prevodu peňazí na účet, ktorý nevlastní ním uvedený príjemca. Aj v tomto prípade sa bude môcť klient rozhodnúť, že si želá pokračovať v realizácii platby. Odporúčame však, aby si predtým opätovne overil platobné údaje s príjemcom platby.
Čo ak nevyplníte názov príjemcu?
"Ak klient nevyplní názov príjemcu pri platbe na účet vedený na Slovensku, banka ho upozorní, že bez uvedenia tejto informácie nebude možné vykonať jeho overenie. Klient napriek tomu môže platbu autorizovať, avšak s rizikom, že finančné prostriedky môžu byť zaslané na účet, ktorý nevlastní ním zadaný príjemca, " dodáva Tatra banka.