Vodiči, pozor: EÚ mení pravidlá a od budúceho roka vás čakajú výrazné zmeny. Táto sa dotkne iba vybraných áut. Týka sa aj vás?

Cestná doprava v Európskej únii prechádza v posledných rokoch veľkými zmenami. Európska legislatíva sa snaží nastaviť rovnaké pravidlá pre všetkých dopravcov, zlepšiť podmienky vodičov a zároveň posilniť bezpečnosť na cestách. Súčasťou tohto procesu je aj balík mobility I, ktorý od roku 2020 postupne zavádza nové povinnosti.

06.10.2025 06:00
debata (10)
Najbezpečnejšie krajiny na cestovanie
Video
Zdroj: TV Pravda

Od 1. júla 2026 začne platiť nová povinnosť, ktorá rozšíri používanie inteligentných tachografov aj na ľahké úžitkové vozidlá s hmotnosťou od 2,5 do 3,5 tony. Zmena sa dotkne všetkých vozidiel, ktoré jazdia cez hranice alebo vykonávajú kabotážnu prepravu v rámci EÚ. Tým sa ukončí prechodné obdobie a pravidlá, ktoré doteraz platili iba pre nákladné autá nad 3,5 tony, sa rozšíria na ďalšiu kategóriu vozidiel.

Nové pravidlá

Právny základ tejto zmeny vychádza z nariadení (EÚ) č. 165/2014 a (ES) č. 561/2006, ktoré boli doplnené nariadením (EÚ) 2020/1054. Cieľom je zaviesť jednotné štandardy v celej Európskej únii, posilniť bezpečnosť cestnej premávky a chrániť vodičov pred neprimeranou záťažou., informujú aj na portáli Európskej únie.

muž, zamestnanec, výpoveď Čítajte viac Zamestnanci aj firmy si priplatia, rodičov čakajú nové pravidlá. Koniec výnimiek z odvodov

Tachograf je technické zariadenie, ktoré sleduje a zaznamenáva:

  • koľko času vodič strávi za volantom,
  • kedy si robí prestávky,
  • kedy oddychuje,
  • kedy vykonáva inú prácu súvisiacu s cestnou dopravou.

Prostredníctvom tachografu sa overuje, či vodiči dodržiavajú pravidlá EÚ, ktoré majú chrániť pred nadmernou únavou. Zároveň prispieva k tomu, aby mali vodiči lepšie pracovné podmienky, aby bola premávka na cestách bezpečnejšia a aby medzi dopravnými spoločnosťami panovali férové podmienky podnikania.

V súčasnosti je montáž tachografu povinná vo všetkých nových vozidlách s hmotnosťou nad 3,5 tony určených na prepravu tovaru. Rovnako platí aj pre nové autobusy a minibusy, ktoré prepravujú viac ako deväť osôb vrátane vodiča.

Podrobnosti o fungovaní tachografov upravuje nariadenie (EÚ) č. 165/2014, ktoré stanovuje technické požiadavky a základné prvky systému. Tieto pravidlá zaručujú, že zariadenie je použiteľné a jednotné vo všetkých členských štátoch.

Moderné digitálne tachografy dokážu detailne zaznamenávať činnosť vodiča aj spolujazdca. Vďaka pokročilým technológiám a ochrane proti manipulácii sú údaje uložené bezpečne a presne. Pred začiatkom jazdy vodič vloží do zariadenia osobnú čipovú kartu, ktorá zaznamenáva jeho pracovnú aktivitu najmenej 28 dní. Tieto údaje môžu následne jednoducho skontrolovať príslušné orgány.

Najnovšie vyhotovenie inteligentného tachografu

Od augusta 2023 začala platiť nová verzia inteligentného tachografu, a to tzv. verzia 2. Táto aktualizácia vznikla po zmene nariadenia (EÚ) č. 165/2014 nariadením (EÚ) 2020/1054 a priniesla viacero vylepšení.

účet, platenie, platobná karta, debetná karta, Čítajte viac Od októbra menia banky pravidlá, kontrolovať budú isté údaje. IBAN už nebude stačiť na odoslanie platby

Nový tachograf vie sám uložiť informácie o prekročení hraníc aj o tom, kde sa auto nakladá alebo vykladá. Dáta o práci vodiča sa môžu posielať kontrolným úradom cez krátky bezdrôtový prenos, čo im uľahčí sledovanie dodržiavania európskych pravidiel pre dopravu.

Verzia 2 je zároveň odolnejšia voči manipulácii. Ve overovať pravosť satelitných signálov a má zabudovaný vlastný interný snímač pohybu, nezávislý od externých zariadení. Ako sme spomínali aj vyššie, táto verzia bude povinná aj pre ľahšie vozidlá s hmotnosťou nad 2,5 tony od 1. júla 2026.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #cestovanie #šoféri #nové pravidlá
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"