Tento prvok, doteraz v podstate nelegálny pre chýbajúcu legislatívu, sa tak stáva dobrovoľnou výbavou vozidiel. Odborníci očakávajú, že novinka môže ročne zachrániť desiatky životov.
Čo je predné brzdové svetlo a prečo ho doteraz autá nemali?
Predné brzdové svetlo (PBS) je dodatočný svetelný prvok umiestnený v prednej časti vozidla, ktorý sa aktivuje súčasne so zadnými brzdovými svetlami. Vo väčšine testovaných verzií má zelenú farbu a je diskrétne umiestnené, napríklad pod evidenčným číslom.
Kým zadné brzdové svetlá sú celosvetovým štandardom, tie predné neboli v slovenskej (a európskej) legislatíve upravené. To v praxi znamenalo, že akékoľvek dodatočné inštalovanie bolo v rozpore so zákonom o cestnej premávke, keďže chýbala jeho výslovná legalizácia a technické špecifikácie.
Schválená novela zákona túto dieru upcháva a technológiu legalizuje. Inštalácia však zostáva dobrovoľná – nebudú hroziť pokuty za jeho absenciu, no výrobcovia ho môžu montovať do nových modelov a majitelia vozidiel si ho budú môcť legálne nainštalovať dodatočne formou tzv. „retrofitu“.
Prečo je to dobré a v čom má pomôcť?
Hlavným cieľom zavedenia PBS je zlepšiť komunikáciu medzi účastníkmi cestnej premávky a tým pádom zvýšiť bezpečnosť. Predné brzdové svetlo má priniesť včasnú a jednoznačnú informáciu o tom, že auto spomaľuje, najmä pre tých, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo prichádzajú z protismeru.
Tento vizuálny signál je kľúčový najmä v troch kritických situáciách:
- Na priechodoch pre chodcov: Chodci okamžite vidia, že vodič brzdí a pravdepodobne ich púšťa. To znižuje neistotu a možné zdržania.
- Pri odbočovaní vľavo: Vodič prichádzajúci z protismeru dostáva skorú informáciu, že protiidúce auto spomaľuje, čo je zásadné pre vyhodnotenie, či môže bezpečne odbočiť.
- Na križovatkách: Zvyšuje to plynulosť a bezpečnosť pri vjazde do križovatky a pri náhlom brzdení.
Výskum potvrdzuje prínos
Novela sa opiera aj o rozsiahly výskum a testovanie, ktoré prebehlo na slovenských cestách. Podľa analýz, na ktoré sa odvoláva dôvodová správa, by inštalácia PBS len na 10 % vozidiel mohla viesť k poklesu dopravnej nehodovosti až o 15 %.
Fakty z výskumu: Pri optimistickom scenári by toto opatrenie mohlo každoročne zachrániť desiatky ľudských životov a priniesť úsporu v celospoločenských nákladoch presahujúcu 160 miliónov eur.
Aj keď niektorí odborníci upozorňujú na možné problémy, napríklad s akceptáciou svetla v zahraničí, ak sa táto prax nerozšíri do medzinárodných dohovorov, pre Slovensko ide o významný krok vpred. Legislatívny posun otvára dvere k zavádzaniu prvku, ktorý má potenciál stať sa novým prvkom aktívnej bezpečnosti.
Kedy novinka vstúpi do platnosti? Novela nadobúda účinnosť k 1. júlu 2026, čím poskytuje dostatočný čas pre výrobcov, servisy a Technickú kontrolu (STK) na prípravu a implementáciu nových pravidiel.