Slovensko legalizuje predné brzdové svetlá. Bude za ich nepoužívanie hroziť pokuta? A čo autá, ktoré ich nemajú?

Národná rada Slovenskej republiky urobila krok k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Schválila totiž novelu zákona, ktorá oficiálne legalizuje používanie predných brzdových svetiel.

02.11.2025 06:00
debata (16)
Polícia začala trestné stíhanie. Takáč: Kotlár je slušný človek. „Základnú úlohu“ nesplnil, odkazuje Hlas
Video
Zdroj: TV Pravda

Tento prvok, doteraz v podstate nelegálny pre chýbajúcu legislatívu, sa tak stáva dobrovoľnou výbavou vozidiel. Odborníci očakávajú, že novinka môže ročne zachrániť desiatky životov.

Čo je predné brzdové svetlo a prečo ho doteraz autá nemali?

Predné brzdové svetlo (PBS) je dodatočný svetelný prvok umiestnený v prednej časti vozidla, ktorý sa aktivuje súčasne so zadnými brzdovými svetlami. Vo väčšine testovaných verzií má zelenú farbu a je diskrétne umiestnené, napríklad pod evidenčným číslom.

Kým zadné brzdové svetlá sú celosvetovým štandardom, tie predné neboli v slovenskej (a európskej) legislatíve upravené. To v praxi znamenalo, že akékoľvek dodatočné inštalovanie bolo v rozpore so zákonom o cestnej premávke, keďže chýbala jeho výslovná legalizácia a technické špecifikácie.

Schválená novela zákona túto dieru upcháva a technológiu legalizuje. Inštalácia však zostáva dobrovoľná – nebudú hroziť pokuty za jeho absenciu, no výrobcovia ho môžu montovať do nových modelov a majitelia vozidiel si ho budú môcť legálne nainštalovať dodatočne formou tzv. „retrofitu“.

zväčšiť Predné brzdové svetlá zaujali aj politikov... Foto: TASR/Radovan Stoklasa
predné brzdové svetlo Predné brzdové svetlá zaujali aj politikov (zľava predseda TSK Jaroslav Baška, poslanec EP Ivan Štefanec a primátor Partizánskeho Jozef Božik).

Prečo je to dobré a v čom má pomôcť?

Hlavným cieľom zavedenia PBS je zlepšiť komunikáciu medzi účastníkmi cestnej premávky a tým pádom zvýšiť bezpečnosť. Predné brzdové svetlo má priniesť včasnú a jednoznačnú informáciu o tom, že auto spomaľuje, najmä pre tých, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo prichádzajú z protismeru.

Tento vizuálny signál je kľúčový najmä v troch kritických situáciách:

  • Na priechodoch pre chodcov: Chodci okamžite vidia, že vodič brzdí a pravdepodobne ich púšťa. To znižuje neistotu a možné zdržania.
  • Pri odbočovaní vľavo: Vodič prichádzajúci z protismeru dostáva skorú informáciu, že protiidúce auto spomaľuje, čo je zásadné pre vyhodnotenie, či môže bezpečne odbočiť.
  • Na križovatkách: Zvyšuje to plynulosť a bezpečnosť pri vjazde do križovatky a pri náhlom brzdení.

Výskum potvrdzuje prínos

Novela sa opiera aj o rozsiahly výskum a testovanie, ktoré prebehlo na slovenských cestách. Podľa analýz, na ktoré sa odvoláva dôvodová správa, by inštalácia PBS len na 10 % vozidiel mohla viesť k poklesu dopravnej nehodovosti až o 15 %.

Fakty z výskumu: Pri optimistickom scenári by toto opatrenie mohlo každoročne zachrániť desiatky ľudských životov a priniesť úsporu v celospoločenských nákladoch presahujúcu 160 miliónov eur.

Aj keď niektorí odborníci upozorňujú na možné problémy, napríklad s akceptáciou svetla v zahraničí, ak sa táto prax nerozšíri do medzinárodných dohovorov, pre Slovensko ide o významný krok vpred. Legislatívny posun otvára dvere k zavádzaniu prvku, ktorý má potenciál stať sa novým prvkom aktívnej bezpečnosti.

Kedy novinka vstúpi do platnosti? Novela nadobúda účinnosť k 1. júlu 2026, čím poskytuje dostatočný čas pre výrobcov, servisy a Technickú kontrolu (STK) na prípravu a implementáciu nových pravidiel.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 16 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #svetlá #brzdy #predné brzdové svetlo
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"