Vzdelávacie videá: Nová forma podpory rodín s deťmi so znevýhodnením

Ľudia z centra včasnej intervencie Raná starostlivosť vyrobili počas pandémie tieto videá s cieľom pomôcť rodičom porozumieť svojim deťom.

02.06.2021 10:00
hluchý, nepočujúci, ŤZP, nedoslýchavosť, dieťa,... Foto:
Každodenná prax v rodinách poskytuje inšpiráciu pre ďalšie témy, ktoré sú pre rodičov aktuálne.
debata

Rodičia si po narodení dieťaťa kladú mnoho otázok, ktoré sa týkajú spolunažívania s novým členom rodiny. Pýtajú sa, aká je najdôležitejšia „terapia“, ako pomôcť svojmu dieťaťu zvládnuť emócie v ranom veku a porozumieť im. Rovnako ich zaujíma, akým spôsobom majú venovať pozornosť dieťaťu, ako zistiť, čo od rodičov potrebuje, ako ho viesť k samostatnosti. V prípade súrodencov je potrebné venovať pozornosť všetkým deťom, prepájať ich a učiť ich vzájomnej spolupráci.

Odpovede na tieto otázky hľadalo centrum včasnej intervencie Raná starostlivosť cez novú formu podpory – vzdelávacie videá. Prvé z nich vznikli vďaka projektu VTI – Veď tí interagujú. Nezisková organizácia Raná starostlivosť prevádzkuje Centrum včasnej intervencie pre rodiny s deťmi so zrakovým a viacnásobným znevýhodnením.

„Pandémia koronavírusu nám otvorila nové otázky, ako podporovať rodiny, do ktorých sa narodí dieťatko so znevýhodnením. Počas prvej vlny pandémie bola naša služba v teréne obmedzená. Preto sme začali vyrábať krátke videá s tipmi pre rodičov. Pomáhajú nám komunikovať rodičom najdôležitejšiu myšlienku našej práce, že deti sa lepšie rozvíjajú v naladenej interakcii a každodenných činnostiach,“ hovorí riaditeľka centra Zuzana Krchňavá.

"Rodičom často počas návštev odpovedáme na ich otázky v súvislosti s vývinom dieťaťa. Sú to často zložité témy, ktoré potrebujú svoj čas. Vďaka metóde videotréningu interakcií, ktorú v rodinách využívame, sme zistili, že pre rodičov je efektívnejšie, keď vidia, čo sa im vo vzťahu s dieťaťom deje, ako keď dostávajú rady od iných,“ vysvetľuje psychologička Andrea Ladecká.

„To nás inšpirovalo priniesť rodičom krátke tutoriály, ku ktorým sa môžu kedykoľvek dostať a vrátiť. Sú vstupom do témy kvalitného vzťahu s dieťaťom a dávajú nám príležitosť o nich s rodičmi hovoriť,“ dodáva poradkyňa včasnej intervencie a videotrénerka interakcií Miroslava Ďurajková.

autizmus, chlapec, dieťa, smútok, Čítajte viac Nová aplikácia môže pomôcť odhaliť autizmus u detí

„Našou prvotnou motiváciou bolo podporiť rodiny v našom sprevádzaní. Pri zverejňovaní krátkych videí sme si uvedomili, že sa k nim môžu dostať aj iné centrá včasnej intervencie, ďalší odborníci a prostredníctvom nich aj mnoho ďalších rodín. Preto sme sa rozhodli sprístupniť tutoriály širokej verejnosti,“ hovorí Krchňavá.

Každodenná prax v rodinách poskytuje inšpiráciu pre ďalšie témy, ktoré sú pre rodičov aktuálne. Napríklad čo je to v skutočnosti venovanie pozornosti a ako ovplyvňuje dieťa a jeho vzťah s rodičom. Aká môže byť užitočná zdieľaná pozornosť pre dieťa a jeho rozvoj. Tieto témy sa týkajú širokej škály rodín vrátane rodín s nevidiacimi deťmi a s deťmi s centrálnou zrakovou poruchou (CVI). Preto pripravujú aj témy, ktoré budú ušité na mieru práve pre ne.

porucha zraku, nevidiaci, slepota, dieťa, rozpoznávanie Čítajte viac Deti, ktoré nevidia, hoci oči majú takmer v poriadku. Prečo ich pribúda?

„Chceme rodičom názorne ukázať, ako sprístupniť podnety z okolitého sveta aj deťom, ktoré nevidia ako ich rovesníci. Bežné, spontánne učenie, keď vidiace deti napodobnia to, čo vidia u dospelých, u nevidiacich detí nefunguje. Preto potrebujú podporu,“ hovorí tyflopédka Halka Tytykalová.

"Preto vytvárame na našom webe platformu pre rodičov a odborníkov, pracujúcich s rodinami. Nájdete tam tutoriály a ďalšie vzdelávacie materiály z oblasti zraku, interakcie, pohybu a iných zaujímavých tém. Našimi aktivitami zároveň robíme osvetu pre širokú verejnosť a upozorňujeme na potreby rodín s deťmi so zdravotným znevýhodnením,“ dodala.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výchova detí #videá #centrum včasnej intervencie #deti so zdravotným znevýhodnením