Adresu trvalého bydliska dôchodcu, či jej zmenu Sociálna poisťovňa registruje, ale o zmene jeho pobytu bez nahlásenia sa nemá odkiaľ dozvedieť. Vďaka oznámeniu adresy sa informácie, ktoré Sociálna poisťovňa zasiela, dostanú do rúk dôchodcu riadne a včas.
„Sociálnu poisťovňu by mal dôchodca informovať o zmene adresy, na ktorej sa zdržiava, predovšetkým vo vlastnom záujme, a to do ôsmich dní. Ak sa dôchodca presunie na inú adresu bez zmeny trvalého či prechodného pobytu a novú adresu Sociálnej poisťovni neoznámi, môže sa stať, že nedostane do rúk poštovú zásielku, ktorú očakáva, pretože prišla na adresu nahláseného pobytu,“ vraví hovorkyňa Sociálnej poisťovne Zuzana Dvoráková.
V období začiatku kalendárneho roka sa Sociálna poisťovňa stretáva s tým, že niektorí poberatelia dôchodkových dávok nedostanú napríklad rozhodnutia o valorizácii dôchodku alebo aj samotnú dôchodkovú dávku, ak ju poberali v hotovosti, pretože sa zdržiavajú mimo svojho trvalého bydliska. „O takejto zmene sa Sociálna poisťovňa dozvie len vtedy, ak jej ju oznámi sám dôchodca. Čo sa týka adresy trvalého alebo prechodného pobytu, tie Sociálna poisťovňa získava z Registra fyzických osôb a nie je potrebné ich oznamovať,“ dodala hovorkyňa.
Ako dôchodca oznámi zmenu adresy, na ktorej sa zdržiava?
Zmenu adresy oznámi písomne. Môže tak urobiť jedným zo spôsobov, ktorý si vyberie:
- neformálnou žiadosťou o zmenu adresy, ktorú odovzdá vo svojej pobočke Sociálnej poisťovne
- listom adresovaným ústrediu Sociálnej poisťovne (Sociálna poisťovňa, ústredie, Ul. 29. augusta č. 8, 813 63 Bratislava 1)
- prostredníctvom e-schránky (ak ju má aktivovanú a využíva elektronický občiansky preukaz – eID)
- počas pandémie aj podpísanou žiadosťou (skenovanou) a jej zaslaním prostredníctvom formulára pre otázky alebo v prílohe mailu na adresu podatelna@socpoist.sk
Sociálna poisťovňa následne zaregistruje novú adresu, na ktorej sa dôchodca zdržiava. Takto si ho zásielka zo Sociálnej poisťovne vždy nájde a vyhne sa nedorozumeniam s nedoručenou poštou.