Za hlasovalo 100 poslancov, 2 boli proti, zvyšok prítomných poslancov sa zdržal hlasovania. „Dámy a páni 100 hlasov, je jasnou odpoveďou na to, že by sme išli niečo zlé robiť s druhým pilierom. Naopak, táto novela zákona je dobrá a pomôže nie len sporiteľom, ale pomôže aj štátu,“ uviedol po hlasovaní minister práce.
Novela zákona dovolí dôchodkovým správcovským spoločnostiam investovať majetok nielen na burze, ale aj do alternatívnych investičných fondov, ako sú projekty v oblasti nájomného bývania alebo výstavby diaľnic. V súčasnosti sa hodnota majetku v druhom pilieri pohybuje okolo 17 miliárd eur, čo predstavuje značný potenciál na financovanie slovenských infraštruktúrnych projektov.
Zákon však nedovolí použiť všetky peniaze, investovať bude možné 5 % z celkového objemu majetku dôchodkových fondov do projektov, ako sú cestná a železničná infraštruktúra, obnoviteľné zdroje energie, zdravotníctvo či bývanie. "S objemom druhého piliera, ktorý dosahuje približne 17 miliárd eur, by sa do infraštruktúry mohlo investovať 800 až 900 miliónov eur,” uviedol predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností (ADSS) Miroslav Kotov.
Prvým projektom, kde by peniaze mohli byť investované, by mohlo byť štátom podporované nájomné bývanie, ktoré by prinieslo stabilné a dlhodobé výnosy, ale aj pomoc pri riešení problémov s bývaním v krajine.

„Po novom budú môcť dôchodkové správcovské spoločnosti investovať nielen na trhoch USA alebo v Nemecku, ale aj do tzv. alternatívnych investičných fondov. Jednoducho povedané, chceme umožniť, aby sa peniaze z druhého piliera investovali aj na území Slovenska. Pretože Slovensku hrozia vážne hospodárske škody. Vzhľadom na americké clá, ale aj ďalšie negatívne vplyvy. Momentálne je hodnota majetku v druhom pilieri okolo 17 miliárd eur, čiže je to zaujímavý potenciál na to, aby sa z tohto majetku investovalo aj na Slovensku. Kľúčové je, že zostáva zachovaná dobrovoľnosť, to znamená, že dôchodkové správcovské spoločnosti budú naďalej rozhodovať o tom, koľko a kde investujú, a to len v prípade, že to bude výhodné pre sporiteľov v druhom pilieri. Dôchodkové správcovské spoločnosti od začiatku aktívne participovali na príprave tohto zákona a podporujú ho,“ uviedol minister práce Tomáš.
„Oceňujeme, že ministerstvo práce akceptovalo našu zásadnú a základnú pripomienku, aby takéto investície boli naozaj dobrovoľné a plne v réžii dôchodkových správcovských spoločností“, povedal Miroslav Kotov, predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností. „Dôchodkové správcovské spoločnosti nebudú bezhlavo investovať do všetkého, ale každú jednu investíciu budeme dôkladne zvažovať z hľadiska rizika a výnosu, pričom do úvahy budeme brať aj stabilitu systému ako celku,“ spresnil M.Kotov.
Vláda siaha na dôchodkové úspory, no diaľnicu do Košíc stále nemáme
Poslankyňa Simona Petrík (PS) počas rozpravy ostro kritizovala návrh zákona, ktorý umožňuje investovanie úspor z druhého piliera do štátnych projektov. Podľa nej vláda síce tvrdí, že ide o bezpečné riešenie, no realita ukazuje opak.
„Aj napriek všetkým zásahom má indexový fond za roky 2012 až 2025 výnos 239 %, zatiaľ čo garantovaný fond Ficových vlád len 5 %. To je neporovnateľné,“ uviedla Petrík. Vytkla vláde, že rieši ekonomické problémy úsporami ľudí na dôchodok: „Mne by to bolo blbé. Úspory chcete presúvať na predražené projekty s neistým výsledkom.“
Poukázala na dlhodobé zlyhania pri realizácii infraštruktúrnych projektov: „Diaľnica do Košíc tu stále nie je ani po dvadsiatich rokoch. Takto Poľsko nedobehneme, ani keby sme mu išli naproti.“
Petrík zároveň predložila pozmeňujúci návrh, ktorého cieľom je posilniť II. pilier cez postupné zvyšovanie príspevkov z 4 % na 7 % do roku 2030. „Je to jediná záchranná sieť pre dnešných pracujúcich. Vašimi krokmi im beriete nádej na dôstojný dôchodok,“ odkázala vláde.
Bývalý minister práce Ján Richter (Hlas-SD) reagoval na vystúpenie poslankyne Simony Petrík (PS) s výhradou, že sa podľa neho z veľkej časti netýkalo prerokovanej novely zákona. „Hovorili ste najmä o minulosti a nie o návrhu, ktorý máme pred sebou,“ uviedol.
Zároveň obhajoval svoje pôsobenie vo funkcii ministra v čase, keď došlo k viacerým zmenám v druhom dôchodkovom pilieri. Podľa neho každé otvorenie systému bolo sprevádzané legislatívnou zmenou a bolo nevyhnutné najmä preto, že pôvodný zákon z dielne Ľudovíta Kaníka bol podľa Richtera „nevykonateľný“. „Nebolo možné vyplácať dôchodky z II. piliera tak, ako bol zákon nastavený,“ tvrdil.
Richter tiež kritizoval zavedenie automatického vstupu mladých ľudí do druhého piliera za predchádzajúcej vlády. „Popiera to slobodu rozhodovania. Mladý človek je automaticky zaradený, ak výslovne neodmietne,“ uviedol a označil to za tému, ktorou by sa mali zaoberať poslanci aj ministerstvo.
V závere svojho vystúpenia pripomenul, že väčšina krajín V4 – Poľsko, Maďarsko aj Česko – obdobu slovenského druhého piliera zrušili, a to aj pod pravicovými vládami. „Slovensko ako jediné s ľavicovou vládou pilier ponechalo, aj keď prešiel viacerými korekciami v prospech bezpečnosti úspor,“ dodal Richter.

Poslanec Ivan Štefunko (PS) v pléne podporil myšlienku investícií do infraštruktúry, no kritizoval spôsob, akým vláda návrh predložila. Podľa neho ide o vážnu tému, ktorá si zaslúži riadne legislatívne konanie, nie skrátený proces.
„Som za rozvoj infraštruktúry – po Slovensku chodím a vidím, že v niektorých regiónoch diaľnice končia v poli. Do Revúcej či Rožňavy sa dostanete len po rozbitých cestách. Ak budeme diaľnice stavať draho, postaví sa ich len polovica,“ povedal Štefunko s tým, že rozvoj regiónov závisí aj od efektivity výstavby.
Za dôležité označil aj nájomné bývanie a spomenul príklad Bratislavy, kde primátor Matúš Vallo už realizuje vlastné projekty. Podľa Štefunka ide o pozitívny príklad, že sa to dá aj efektívne a progresívne.
Ostrejšie sa vyjadril k deklarovaným cieľom v oblasti zelenej infraštruktúry. „Ministerstvo tvrdí, že zákon nemá vplyv na životné prostredie, no pritom má ísť o investície do zelenej infraštruktúry. Ako je to možné?“ pýtal sa s iróniou. Upozornil tiež na problémy s pripájaním zelených zdrojov do siete a pôsobenie bývalého regulátora Jozefa Holjenčíka, ktorý podľa neho zeleným projektom bráni.
Záver svojho vystúpenia venoval vtipnej poznámke k doložke vplyvov: „Tvrdíte, že zákon nemá vplyv na manželstvo. Ale všetky štúdie ukazujú, že nájomné bývanie ľuďom pomáha osamostatniť sa, plánovať budúcnosť – a teda má pozitívny vplyv aj na manželstvá.“