Po novom si živnostníci, dobrovoľne poistené osoby a ďalší jednotlivci môžu priamo v Elektronickom účte poistenca (EUP) skontrolovať výšku nedoplatkov na poistnom – vrátane penále – a cez platobnú bránu ich aj uhradiť. Doteraz bola táto možnosť prístupná len zamestnávateľom.
V roku 30. výročia svojho fungovania Sociálna poisťovňa kontinuálne zlepšuje svoje služby. Platobná brána je služba, ktorú od jesene minulého roka využíva na úhradu poistného a prípadných nedoplatkov skupina zamestnávateľov. V týchto dňoch k nim pribúdajú aj fyzické osoby – živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) a tiež dobrovoľne poistené osoby. „Platobná brána sa stáva rýchlou a pohodlnou cestou k úhrade poistného a nedoplatkov. Veríme, že našim poistencom zatraktívni a zjednoduší plnenie si povinností. Vďaka našej novinke si ich môžu vybaviť pár klikmi v užívateľsky prívetivom online prostredí,“ zdôraznil generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Tariška.
Prostredníctvom EUP v záložke „Platby“ sa odvádzateľovi zobrazia všetky evidované neuhradené položky, ktorými môžu byť poistné pred splatnosťou, dlžné poistné, zostávajúce položky na úhradu zo schváleného splátkového kalendára, penále alebo pokuty. Zostáva už len na rozhodnutí odvádzateľa, ktoré položky si zvolí na zaplatenie. Platba prebieha prostredníctvom Štátnej pokladnice, ktorá umožňuje online platby s využitím platobnej karty, platobnej metódy Google Pay alebo Apple Pay. Zaúčtovanie platby v informačnom systéme Sociálnej poisťovne prebehne spravidla v pracovných dňoch do 48 hodín.
Ako dodala Lucia Haraštová, riaditeľka odboru správy aplikácií poistného a pohľadávok Sociálnej poisťovne, platobná brána „je ďalším proklientskym preventívnym opatrením, ktoré pomáha už aj fyzickým osobám vyhnúť sa chybám pri zadávaní identifikačných údajov na úhradu, možným sankciám a prípadnému vymáhaniu dlžným súm“. Sociálna poisťovňa od rozšírenia platobnej brány preto očakáva zvýšenie úhrad poistného a dodržiavanie platobnej disciplíny (pravidelnosť v platení odvodov) aj v skupine SZČO a dobrovoľne poistených osôb.
Medzi novinky patrí aj online kalkulačka na výpočet dávky v nezamestnanosti. Záujemcom, ktorí prišli o prácu, pomôže aspoň orientačne zistiť, akú podporu by mohli dostávať. Stačí, ak vyplnia základné údaje – bez potreby návštevy pobočky. „Výpočet dennej dávky v nezamestnanosti je totiž orientačný a informatívny, keďže nárok na dávku Sociálna poisťovňa v zmysle zákona posudzuje až po zaevidovaní žiadosti – dôležitý je dátum doručenia žiadosti o dávku Sociálnej poisťovni,“ vysvetlila riaditeľka odboru poistenia v nezamestnanosti a garančného poistenia Janette Trudmanová. Klient tiež musí splniť podmienku aspoň 730 dní poistenia v nezamestnanosti v posledných štyroch rokoch.
Ďalšia zmena sa týka žiadostí o dôchodok. Klienti už nemusia telefonovať na infolinku alebo osobne zisťovať, v akom štádiu vybavovania je ich žiadosť. Aktuálny stav budú môcť sledovať priamo vo svojom EUP. Na posúdenie žiadosti má Sociálna poisťovňa 60 dní, v niektorých prípadoch, keď je potrebné vyžiadať a doplniť chýbajúce údaje o dôchodkovom poistení, možno túto lehotu predĺžiť o ďalších 60 dní, resp. prerušiť konanie o dávke. Aj túto informáciu si žiadatelia o dôchodok nájdu vo svojom EUP. Rovnako sú v ňom pre občanov vo veku 39 rokov a starších prístupné aj údaje o evidovaných obdobiach dôchodkového poistenia i neevidovaných (chýbajúcich) obdobiach a bývalých zamestnávateľoch.
„Ak si podáte žiadosť o dôchodok, môžete sledovať, kedy bude vybavená,“ uviedol minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš.
Prognóza dôchodku aj mobilná aplikácia
Minister zároveň oznámil ďalšie pripravované novinky. V máji budúceho roka má byť do systému doplnená funkcia s názvom dôchodková prognóza. Klientovi ukáže, koľko dní mu chýba do dôchodku, v akom veku naň získa nárok a aká bude jeho predpokladaná výška.
„Ak nebudete spokojní s vyhliadkou výšky dôchodku, môžete s tým ešte niečo urobiť – napríklad zmeniť zamestnanie,“ povedal Tomáš.
Na jeseň tohto roka by mal EUP dostať aj vlastnú mobilnú aplikáciu, v ktorej bude možné realizovať platby prostredníctvom služieb ako Apple Pay alebo Google Pay. Minister ju nazval „bombou“ medzi pripravovanými zmenami.
„Chceme, aby ľudia čo najmenej chodili na pobočky. Aby si všetko vedeli vybaviť online. Koniec byrokracie,“ vyhlásil Tomáš. Kompletné prepojenie služieb do online prostredia plánuje rezort do apríla 2026.
Účet si už zriadilo viac než 400-tisíc ľudí
Elektronický účet poistenca si doteraz aktivovalo viac než 400-tisíc občanov. Sociálna poisťovňa aj ministerstvo ich vyzývajú, aby túto možnosť využili aj ďalší. V účte majú prehľad o zaplatených odvodoch, obdobiach poistenia či aktuálnom stave žiadostí.
Stiahnuť účet si môžete dvoma spôsobmi, a to pomocou elektronického občianskeho preukazu s čipom, alebo na pobočke Sociálnej poisťovne.