Opäť sa záhradkárči. Americký boom to však nie je

Osivá, sadivá a výpestky ovocných stromčekov sa na začiatku jari predávajú lepšie ako po iné roky.

19.03.2014 19:29
záhrada, jar, pozemok Foto: ,
Ľudia sa vracajú k dopestovaniu si aspoň časti zeleniny či ovocia najmä pre čerstvosť a zdravotnú neškodnosť.
debata (6)

Výrobcovia a obchodníci si všímajú, že o záhradkárčenie prejavuje záujem nielen staršie pokolenie, ale aj generácia tridsiatnikov. Motívom k dopestovaniu vlastnej zeleniny a ovocia nie ja ani tak snaha za každú cenu ušetriť, ako úsilie mať na stole čerstvé a zdravé produkty.

Za lepším predajom môže byť podľa výrobcov osív a sadív skorší nástup jari, ktorý vytiahol ľudí do záhrad, ale aj množstvo potravinových afér. Až na treťom mieste sa za tohtoročným o 10 až 20 percent vyšším predajom zeleninových semien, zemiakového sadiva vidia ekonomické dôvody.

„Marec je teplý, záhony obschli a ľudia s radosťou začali zakladať novú úrodu,“ hovorí Vladimír Dugovič zo spoločnosti Zelseed, ktorá dodáva na trh osivá zeleniny. Vlani trvala zima až do apríla a podľa Dugoviča sa to odrazilo aj na predaji. Čím je sezóna dlhšia, tým viac času majú ľudia na to, aby stihli postupne vysiať plodiny prvého aj druhého sledu.

Oproti minulosti sa zmenila skladba pestovaných plodín. Vladimír Dugovič si všimol, že v ostatných rokoch „hobby“ záhradkári pestujú menej papriky a karfiolu. Vidí za tým celoročnú ponuku zeleniny, ale aj náročnosť týchto plodín na ochranu. Viacročným trendom je tiež podľa Evy Sedlákovej zo spoločnosti Sedos uľahčiť si pestovanie vysievaním zeleniny na tzv. výsevných pásikoch.

Hlavným dôvodom, pre ktorý sa ľudia rozhodujú opäť si dopestovať aspoň časť zeleniny či ovocia, je čerstvosť a zdravotná neškodnosť. Z tohto dôvodu prichádzajú k pultom zeleniny predovšetkým mladí ľudia, ktorí si založili rodiny. „Nemusia mať práve záhradu pri rodinnom dome, niektorým stačí balkón, iní sa združujú a budujú v mestách komunitné záhrady,“ pomenúva nový trend Eva Sedláková.

Pre začínajúcich záhradkárov na rozdiel od generácie rodičov je príznačné veľké nadšenie, ale chýbajú im pestovateľské zručnosti. „Nečudujem sa tomu, nemali ich kde získať. Školy zrušili záhrady, deti nemajú kde získať základné poznatky o pestovaní,“ hovorí Vladimír Dugovič.

Profesionálni ovocinári a zeleninári hovoria, že ich zákazníkmi sa stáva internetové pokolenie. „Ich predstavy sú ovplyvnené katalógmi, ale krok za krokom sa učia,“ opisuje svojich klientov ovocinár Marián Varga z Plantexu Veselé. Novým trendom v ovocinárstve je zvýšený dopyt po drobnom ovocí – teda po malinách, černiciach, čučoriedkach, ale aj menej známych druhoch, ako je zemolez kamčatský.

Marián Varga konštatuje, že on a jeho spolupracovníci musia ľudí upozorňovať, aby rastliny nezabudli okrem zalievania aj prihnojovať. „Ekologické pestovanie ešte neznamená, že ľudia úplne vynechajú ochranu a výživu rastlín. Bez nej sa jednoducho nedočkajú dobrej úrody,“ pripomína skúsený pestovateľ.

Priemerné nákupy osív a sadív idú do desiatok eur. Možno len pri zemiakoch časť malopestovateľov nakupuje sadivo s cieľom ušetriť, ale pri ostatných druhoch zeleniny a ovocia chcú mať ľudia istotu, že si dopestovali úrodu, ktorá nebola zbytočne atakovaná chemickými ochrannými prostriedkami.

Kríza na Slovensku neporodila jav typický pre Spojené štáty, kde sa ľudia, ktorí prišli o prácu, vrhli na obrábanie záhrad. „V Amerike sa hobby záhradkárčenie počas krízy zvýšilo o 20 až 30 percent. Na Slovensku sme takýto vzostup nezaznamenali, čo je zrejme dané aj tým, že veľa mladých ľudí odišlo za prácou do cudziny alebo ju našlo v Bratislave. Návrat do záhrad je tak pozvoľný a limitovaný jednak možnosťami bývania v rodinných domoch, ako aj vyznávanou životnou filozofiou,“ myslí si Dugovič.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba