Ako reklamovať vyúčtovanie nákladov na bývanie

Dostali ste už ročné vyúčtovanie a výsledné čísla s vám nezdajú? Dokument dôkladne skontrolujte a reklamujte.

26.05.2022 10:00
mladý muž, laptop, vyúčtovanie, rozučtovanie,... Foto:
Ilustračné foto.
debata

Do 31. mája by si mali vlastníci bytov a nebytových priestorov v poštových schránkach nájsť ročné vyúčtovanie nákladov za bývanie. Obsahovať by malo reálne náklady za teplo, vodu, plyn, rôzne služby spojené s prevádzkou a so správou bytového domu alebo nebytového priestoru, úhrady za všetky služby, ktoré súvisia s užívaním bytov a nebytových priestorov, príspevky do fondu opráv a poplatky za správu. Zákon presnú podobu vyúčtovania neprikazuje, jednotlivé listiny sa môžu líšiť v každom bytovom dome.

Video
Ide o peniaze: O ročnom vyúčtovaní nákladov na bývanie s Monikou Šamkovou, prezidentkou Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku. Odvysielané 16. 6. 2021.

Pri kontrole vyúčtovania sa zamerajte najprv na údaje ako počet osôb, výmeru bytu a vykurovaných spoločných priestorov v dome, stavy meračov studenej vody, teplej vody a meračov tepla. Skontrolovať si môžete či vyúčtovanie jednotlivých služieb je také, aké si vlastníci dohodli a sú aj uvedené buď v zmluve o výkone správy, alebo v zmluve o spoločenstve. V prípade ak máte pocit, že ročné vyúčtovanie nesedí alebo obsahuje vážne chyby, máte právo ho reklamovať do 30 dní od jeho doručenia. Na každom vyúčtovaní musí byť uvedený dátum, dokedy ako vlastník môžete vyúčtovanie reklamovať. Túto reklamáciu je potrebné doručiť v písomnej forme správcovi. V reklamácii treba jasne uviesť, čo je predmetom reklamácie a treba doložiť všetky doklady súvisiace s reklamovanou službou a na základe ktorých možno preukázať chyby vo vyúčtovaní.

dom, rodina, bývanie, šetrenie, energie, fotovoltika, slnečná energia Čítajte viac Energie: Účty rastú, ako ušetriť

Reklamovať vyúčtovanie treba vždy u toho, kto vyúčtovanie vyhotovil, teda u správcu alebo u predsedu spoločenstva. Obrátiť sa treba najprv na správcovskú spoločnosť, ak dom spravuje spoločenstvo vlastníkov bytov, reklamáciu treba adresovať rade, ktorá je dozorným orgánom. Ak sa so spoločenstvom vlastník nedohodne, o spore môže rozhodnúť súd. Ak sa vlastník so správcom nedohodne, môže sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) alebo spor môže riešiť súdnou cestou. SOI robí kontrolu aj v prípade, ak správca nepredložil vyúčtovanie zálohových platieb do konca mája. Ak inšpekcia zistí pochybenie, uloží správcovi pokutu, a ten musí nesprávne vyúčtovanie opraviť. Reklamáciu si môžete uplatniť aj neskôr, maximálne však do troch rokov od vyúčtovania. Toto právo však majú iba tí vlastníci, ktorých bytovky spravuje správca na základe zmluvy, ktorú možno považovať za spotrebiteľskú zmluvu. ŠOI posúdi celý rozsah vyúčtovania všetkých zabezpečovaných služieb, resp. tých, ktoré vlastník spochybnil vrátane nákladov na teplo na vykurovanie a ohrev vody. Vlastníci bytov a nebytových priestorov v bytových domoch, ktoré spravuje spoločenstvo na základe zmluvy o spoločenstve, sa môžu obrátiť na ŠOI iba v prípade nejasností alebo pochybností o vyúčtovaní nákladov na teplo na vykurovanie a ohrev vody.

Pozor však, podanie reklamácie nemá vplyv na povinnosť vlastníka uhrádzať zálohové platby alebo povinnosť uhradiť nedoplatok z ročného vyúčtovania.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vyúčtovanie