Obsah vyúčtovania
Legislatíva nestanovuje, ako má vyúčtovanie vyzerať, aké náležitosti má obsahovať. Základným podkladom vyúčtovania je schválený zálohový predpis, ktorý by mal každý vlastník bytu dostať koncom roka s platnosťou od 1. 1. nasledujúceho roka.
Vyúčtovania by mali byť jednoduché a spotrebiteľom zrozumiteľné i napriek tomu, že legislatíva nestanovuje, ako musí vyúčtovanie vyzerať. Forma, ako aj obsah vyúčtovania tepla a teplej vody sú upravené vyhláškou Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (URSO).
Plnenia/služby podliehajú ročnému vyúčtovaniu podľa skutočných nákladov fakturovaných od dodávateľov za uplynulý rok. Každá položka plnenia musí mať vo vyúčtovaní údaje o nameranej spotrebe za bytový dom a jej finančnom vyúčtovaní z faktúry od dodávateľa služby.
Čítajte viac Vlastníte byt? Musíte prispievať do fondu opráv?V hlavičke vyúčtovania by mali byť uvedené údaje správcu resp. spoločenstva (názov, adresa, IČO, kontakty a pod.). V úvode vyúčtovania by mali byť: údaje o dome, vlastníkovi, číslo bytu ako variabilný symbol, počet osôb v dome, počet osôb žijúcich v byte a dátum spracovania vyúčtovania.
Pri každej službe by mali byť uvedené údaje za bytový dom, za byt vo forme doplatku alebo nedoplatku za danú službu. Vlastníci bytov sa v zmluve o výkone správy alebo v zmluve o spoločenstve musia dohodnúť, akým spôsobom sa budú jednotlivé plnenia/služby účtovať, a to vždy hlasovaním na schôdzi vlastníkov bytov.
Zmluva by mala uvádzať konkrétny spôsob rozpočítavania jednotlivých položiek vo vyúčtovaní. Dôležité pre vlastníkov je, aby boli v zmluve o výkone správy/SVB jasne stanovené pravidlá, podľa ktorých sa jednotlivé položky rozpočítavajú.