Nemáte v dome revíziu alebo pravidelný servis? Poisťovňa nemusí byť zhovievavá

Poisťovne dostávajú každoročne stovky žiadostí o uplatnenie si nároku na poistné plnenie z dôvodu, že došlo napríklad k požiaru nehnuteľnosti alebo jej poškodeniu, či poškodeniu spotrebičov a zariadení.

29.07.2024 06:00
kotol Foto:
Dotácie na inštaláciu kotlov na fosílne palivá nebudú povolené od 1. januára 2025.
debata (1)

Poisťovňa Allianz a rovnako aj ostatné sa pri tvorbe zmluvných podmienok drží platnej legislatívy. V prípade komínov je dokonca revízia zo zákona povinná a i keď pri bleskozvode alebo elektroinštalácii povinnosť fyzické osoby nemajú, viaceré právne normy hovoria o povinnosti udržiavať zariadenia v dobrom technickom stave.

Preto má Allianz podmienku, že všetky vykurovacie telesá, ktoré majú v rámci poistenia nehnuteľnosti kryté, musia byť pravidelne kontrolované a udržiavané certifikovanou osobou, ktorá o tom vystaví doklad – napríklad revíznu správu.

Ide o právo Nekalé praktiky obchodníkov
Video
Zdroj: TV PRAVDA

„Pravidelnosť vykonávania kontrol pri elektroinštalácii Allianz nekontroluje, ale medzi povinnosti poisteného ako aj poistníka patrí dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy a udržiavať predmety poistenia v dobrom technickom stave. Nedodržanie uvedených povinností môže spôsobiť zníženie alebo zamietnutie poistného plnenia,“ upozorňuje Lucia Strnad Muthová, hovorkyňa poisťovne a zároveň dodáva:

„Ak vznikne poistná udalosť, ktorej príčinou bol oheň, poisťovňa preveruje, či poistený dodržal všeobecne záväzné predpisy a technické normy upravujúce požiadavky požiarnej bezpečnosti. To znamená, či bola na komíne a vykurovacom zariadení vykonaná pravidelná údržba poverenou osobou.

O vykonanej údržbe musí mať poistený aj hodnoverný doklad. V prípade, ak nebol komín pravidelne udržiavaný a vznikol požiar, poisťovňa skúma, či priamou príčinou vzniknutého požiaru bol práve zlý stav komína a vykurovacích telies a v takom prípade môže poisťovňa poistné plnenie znížiť alebo zamietnuť.

Vždy vychádzame zo správy Hasičského a požiarneho zboru (HaZZ), ktorý pri každom požiari oslovujeme. ovinnosť hlásiť každý požiar vyplýva zo zákona.“

Len Allianz hlási, že každoročne evidujú najčastejšie škody po požiari v súvislosti s elektroinšta­láciou, evidujú priemerne štyristo až päťsto poistných udalostí spôsobených požiarom ročne.

Poisťovňa UNIQA eviduje ako najčastejšie dôvody vzniku požiaru v domácnostiach neodborné inštalácie krbov či piecok, zanedbanú revíziu a čistenie komínov, nevhodné umiestnenie vykurovacích zariadení v blízkosti nedostatočne tepelne odolných materiálov, poruchy elektronických zariadení (nabíjačky mobilov, napájacie zdroje notebookov) elektroinštalácií a elektrospotrebičov (najčastejšie chladničky) či ponechanie otvoreného ohňa bez dozoru (horiace sviečky).

„V takýchto prípadoch vedia byť škody naozaj rozsiahle. Majiteľom nehnuteľností preto odporúčame, aby dodržiavali lehoty kontrol komínov a vykurovacích telies podľa platných predpisov a zabezpečili si ich revíziu/čistenie najneskôr pred začiatkom vykurovacej sezóny,“ hovorí Zdeněk Hruška, manažér poistenia majetku a zodpovednosti U­NIQA.

Pri uplatňovaní si nároku na poistné plnenie požadujú v takom prípade rovnako všetky potrebné dokumenty – doklady o revízii alebo čistení komína, či o pravidelných servisných prehliadkach kotla.

Neznamená to však automaticky, že ak doklad o servisnej prehliadke nemáte, poisťovňa vám škody neuhradí. „Poisťovňa sa v takýchto prípadoch zásadne opiera o stanovisko hasičov, ktorí príčinnú súvislosť medzi vznikom poistnej udalosti a zanedbaním revízie odborne posúdia,“ vysvetľuje Zdeněk Hruška z UNIQA.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #revízia #požiar #kotol