Hoci počas záplav rozhoduje každá minúta pri záchrane života a majetku, dôležité je myslieť aj prakticky. Čo sa stane s majetkom, keď voda opadne? Kto škodu nahradí? Koľko to bude trvať? Kryje všetky tieto škody aj moja poistka? Pre čo najrýchlejšie vyplatenie peňazí poisťovňou je potrebné riadiť sa jednoduchými zásadami, ktoré celý proces zefektívnia.
Ako čo najlepšie zdokumentovať škody pre poisťovňu v prípade záplav či iných živelných pohrôm, radí Michal Ďuriš, partner sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group:
„Ideálne je mať video alebo foto záznam majetku aj pred pohromou, aby bolo jednoduchšie porovnať stav pred a po vzniku škody. Dôležitý je každý detail škody, ktorý nafotíte alebo nafilmujete, pomôže rýchlejšiemu plneniu zo strany poisťovne. V prípade záplav, búrky či víchrice bude poisťovňa hradiť škody z poistenia nehnuteľnosti a domácnosti. Automobily sú zase kryté z havarijného poistenia.“
8 rád, ako postupovať v prípade vzniku škody na majetku počas záplav:
1. Poškodený majetok je dôležité ihneď nafotiť alebo vytvoriť video najlepšie smartfónom. Treba zaznamenať interiér aj exteriér, ak je to pre vás bezpečné. Čím viac rôznych uhlov pohľadov na škody bude zdokumentovaných, tým lepšie.
2. Škodu je dôležité nahlásiť čo najskôr po jej vzniku svojej poisťovni, kde máte poistený majetok. Na webstránke alebo v aplikáciách poisťovní nájdete formulár na nahlásenie škodovej udalosti. Môžete zavolať aj na klientsku telefonickú linku, ale rýchlejšia a efektívnejšia je online registrácia škody. Zároveň si klient môže pri online hlásení viac premyslieť všetky detaily vzniku škody. Ak je to pre vás stresujúce, zavolajte svojmu finančnému sprostredkovateľovi, ktorý vám pomôže s celým procesom.
3. Škodu je dôležité nahlásiť ihneď, najviac do 15 dní od jej vzniku.
4. Pri nahlasovaní škody uveďte v opise okrem foto či videa aj detaily ako napríklad rozmery miestností kvôli oprave maľovky, počet hodín a osôb pri odčerpávaní vody, spôsob odčerpávania vody, hodiny sušenia a pod.
5. Zničené veci je dôležité nevyhadzovať až do obhliadky. Ak potrebujete odpratať poškodené veci z bezpečnostných alebo hygienických dôvodov – napríklad zásoby jedla, je dôležité tiež vytvoriť ich foto alebo video dokumentáciu.
6. V prípade škôd väčšieho rozsahu môže zástupca poisťovne urobiť vlastnú obhliadku alebo video obhliadku cez smartfón.
7. Vytvorte si pre zástupcu poisťovne zoznam poškodených vecí spolu s ich nadobúdacou cenou a vekom. Pre poistné plnenie si odložte aj všetky faktúry a doklady za odstránenie škôd.
8. Ak si to situácia vyžaduje, môžete poisťovňu požiadať o preddavok na poistné plnenie.