Nový zákon prináša aj zmenu v tom, ako sa bude poskytovať pomoc ľuďom, ktorým narástli splátky hypoték. Od decembra prevezmú túto zodpovednosť namiesto štátu samotné banky. Podľa novej úpravy by mal tento systém fungovať ešte približne dva roky. Počas tohto obdobia sa bude vyhodnocovať, aký dosah má na klientov aj na samotné banky.
Novela zákona o spotrebiteľských úveroch
Nový zákon o spotrebiteľských úveroch prináša prepracované pravidlá pre poskytovanie pôžičiek a úverov bežným ľuďom. Jeho cieľom je zosúladiť slovenské zákony s novými požiadavkami Európskej únie, ktoré vyplývajú zo smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2225. Táto smernica nahrádza staršiu európsku úpravu a určuje jednotné pravidlá, ktoré majú chrániť spotrebiteľov pri uzatváraní úverových zmlúv. Slovensko je povinné tieto pravidlá zapracovať do svojej legislatívy, aby boli v súlade s právom EÚ, informujú v dôvodovej správe.
Táto európska smernica má zabezpečiť, aby mali spotrebitelia vo všetkých členských štátoch rovnakú úroveň ochrany a aby trh s úvermi fungoval spravodlivo a prehľadne. Tam, kde únia neurčuje presné pravidlá, môžu jednotlivé štáty ponechať alebo doplniť vlastné zákony, ktoré budú ešte viac prispievať k ochrane klientov.
Medzi hlavné ciele zákona okrem iného patria:
- Zjednodušenie a modernizácia poskytovania úverov: Týmto krokom sa reaguje na rozvoj digitálnych služieb aj na skúsenosti z obdobia pandémie COVID-19
- Zlepšiť fungovanie trhu s pôžičkami: Ide o to aby ľudia aj firmy mohli využívať úvery rovnako v rámci celej EÚ
- Lepšie chrániť spotrebiteľov: Posilniť dôveru spotrebiteľov vo finančné inštitúcie a zabrániť neférovým praktikám
- Podporiť zdravú súťaž medzi bankami a veriteľmi: Nastaviť rovnaké podmienky pre všetkých poskytovateľov úverov
Digitalizácia mení spôsob poskytovania úverov
Od roku 2008 sa spôsob poskytovania spotrebiteľských úverov výrazne zmenil vďaka rýchlemu rozvoju technológií. Ľudia dnes očakávajú, že pôžičku vybavia jednoducho a bez zbytočných papierov, často priamo cez internet.
Na trhu pribúdajú nové spoločnosti, ktoré ponúkajú úvery v rôznych formách, aj krátkodobé pôžičky s vyššími poplatkami. Digitalizácia zároveň mení spôsob, akým sa posudzuje finančná situácia žiadateľov. Banky aj nebankové firmy čoraz viac využívajú automatizované systémy na preverenie ich schopnosti splácať.
Štátnu pomoc s hypotékami prevezmú banky
Zákon po schválení pozmeňujúceho návrhu v Národnej rade SR tiež presunul štátnu pomoc s navýšenými splátkami hypoték zo štátu na banky, a to od decembra tohto roka. Fungovať by mala ešte dva roky, píše TASR.
„Z dôvodu, že ide o fakultatívnu pomoc zo strany banky, klientom bude doručená hypotekárna pomoc až po tom, ako sa banka rozhodne takúto pomoc poskytovať, samozrejme, po splnení zákonných podmienok, a to do 30. novembra 2027. Ak sa banka rozhodne hypotekárnu pomoc poskytovať, klientom, ktorí doteraz poberali príspevok z úradu práce, bude banka vyplácať hypotekárnu pomoc automaticky,“ priblížili predkladatelia, na ktorých sa odkazuje aj TASR.
Ostatným klientom bude banka vyplácať pomoc po podaní žiadosti a po splnení zákonných podmienok, najmä podmienky zvýšenia splátky z dôvodu refixácie úrokovej sadzby a podmienky výšky príjmu.
Väčšina zákona bude účinná od 20. novembra 2026, časť týkajúca sa pomoci so splátkami hypoték od 1. decembra tohto roka.
Dohľad nad tým, ako banky a finančné inštitúcie poskytujú spotrebiteľské úvery, má na starosti Národná banka Slovenska. Jej úlohou je kontrolovať, či veritelia postupujú v súlade so zákonom a európskymi pravidlami a či sú podmienky úverov pre klientov férové.
Finančné subjekty musia Národnej banke Slovenska pravidelne zasielať prehľadné výkazy, správy a ďalšie údaje o svojej činnosti. Ak sa pri kontrole objavia nezrovnalosti alebo nejasnosti, NBS si môže vyžiadať doplňujúce informácie. Veritelia sú povinní všetky podklady predložiť a poskytnúť vysvetlenie. Cieľom dohľadu je chrániť spotrebiteľa a udržať transparentnosť finančného trhu, dodávajú predkladatelia v dôvodovej správe.