Ľudia rušia životné poistky, prerábajú na nich

Ľudia pre krízu prestali myslieť na budúcnosť. V minulom roku rušili životné poistky, nemali záujem ani o nové zmluvy. Životné poistenie zaznamenalo najväčší historický prepad. Podľa údajov Národnej banky pokleslo o 6,4 percenta.

29.04.2010 06:56
debata

Kríza najviac zasiahla investičné životné poistenie (tzv. unit-linked). Po vysokých nárastoch v predchádzajúcich rokoch spadlo o viac ako 15 percent. Počet novouzatvorených zmlúv so životnými poistkami v porovnaní s rokom 2008 klesol o viac ako 21 percent. Alexandra Palkovič, hovorkyňa ING poisťovne, dodáva, že celkový pokles poistného trhu nie je spôsobený ani tak nezáujmom o uzatváranie nových zmlúv, problémom je skôr rušenie platných zmlúv. „V čase hospodárskej krízy ľudia viac zvažujú každý svoj výdavok.“

„Zrušil som poistku po deviatich rokoch, pretože nasporená suma začala rapídne klesať,“ hovorí Roman Rehák z Bratislavy. Za deväť rokov vložil na účet viac ako 110-tisíc korún, vlani mal však na účte len 30-tisíc korún. „Pri uzatváraní poistky mi finančný poradca vypočítal, že po desiatich rokoch budem mať na účte viac ako 120-tisíc korún. Skutočnosť však bola iná. Z obavy, aby nasporená suma neklesla ešte viac, som sa rozhodol pre vypovedanie zmluvy. Poisťovňa mi vrátila asi 830 eur (25-tisíc korún). Prerobil som,“ dodáva nešťastný.

Rastislav Kočan, konzultant spoločnosti GfK, upozorňuje, že kríza na finančných trhoch spôsobila výrazný pokles hodnoty poistky, teda objemu „nasporených peňazí“. „Pri pohľade na poklesy po niekoľkých rokoch sporenia môžu pôsobiť demotivačne na ďalšie využívanie tohto druhu poistenia,“ povedal k rušeniu zmlúv.

Jozefína Žáková, generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní, si myslí, že časť klientov si až teraz uvedomila rozdiel medzi investičným a kapitálovým poistením. „Pri investičnom poistení znáša riziko investovania iba klient. V kapitálovej poistke je v zmluve dohodnutá pevná suma, ktorú poisťovňa vyplatí bez ohľadu na to, či na trhu s peniazmi klienta zarobila, alebo stratila,“ vysvetlila Žáková.

Prepad poistiek hodnotia poisťovne opatrne. „Je pravda, že sme zaznamenali mierny pokles záujmu o investičné životné poistenie, klienti preferovali v čase krízy garanciu a istotu. Tento stav pretrváva aj v súčasnosti,“ povedala Lucia Muthová, hovorkyňa poisťovne Allianz – Slovenská poisťovňa.

Podľa poisťovní klienti uprednostňovali istejšie kapitálové poistky, ale ani to trh s nimi nezachránilo. Analýza Národnej banky považuje zníženie kapitálového poistenia o 3,5 percenta za ďalší historický prepad. „Počas minulého roka dochádzalo najmä k rušeniu starších zmlúv a prípadne zmlúv uzavretých na vyššie poistené plnenia,“ píše sa v analýze finančného sektora za rok 2009, ktorá je prístupná na stránke NBS. Alexandra Palkovič hovorí, že počet ľudí, ktorí si zrušili zmluvy, nie je vysoký. Vysvetlila, že mnohí klienti si znižovali poistné na zmluvách, využívali prázdniny v platení poistného či rušili pripoistenia.

Životná poistka predstavuje v rodinnom rozpočte pravidelný výdavok, ktorého výhoda nie je viditeľná. „Ak niekto v domácnosti prišiel o zamestnanie alebo jeho príjem poklesol, pravidelný náklad na poistku je jedným z prvých zo zvažovaných, kde sa dá ušetriť,“ hovorí Kočan o správaní ľudí v kríze. „Ak sa zvyšuje naliehavosť riešenia súčasných problémov, tie budúce majú nižšiu prioritu. Je možné, že na kombináciu neistej situácie a otrasenej dôvery vo finančný systém môže trh životného poistenia doplatiť.“

Záujem klientov sa podľa poisťovní presúva na iné typy poistiek. Lucia Muthová upozorňuje, že v kríze viac ako o 150 percent narástol záujem klientov o rizikové poistenie, poisťovne tiež uzatvorili asi o 20 percent viac úrazových poistiek. Zvýšený záujem je aj o nové pripoistenia.

debata chyba