Zadlžení ľudia musia strpieť rast poplatkov

Zadlžení klienti bánk ťahajú pri zvyšovaní poplatkov za kratší koniec. Banky v poslednom čase dvíhajú poplatky s tvrdením, že im rastú náklady. Klienti sa môžu brániť tým, že zmenia banku. Najmä internetové banky fungujú často bez poplatkov. Horšie sú na tom však ľudia, ktorí zároveň berú od banky úver. Úroková sadzba pri úvere môže byť nadviazaná na podmienku, že spotrebiteľ má v banke osobný účet.

26.08.2013 12:55
banka, poplatky, faktúra, klient, dane, odvody,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (5)

Ak sa teda klient odchodom z banky vyhne zdražovaniu poplatkov, príde o výhodný úrok na úvere a v konečnom dôsledku prerobí ešte viac. S nedávnou zmenou cenníka nesúhlasil napríklad klient Slovenskej sporiteľne Peter, ktorý sa obrátil na Pravdu s tým, že si želá zostať v anonymite. Jeho banka od augusta zvýšila mesačný poplatok za vedenie osobného účtu zo 4,90 na 5,90 eura. Peter chcel svoj účet zrušiť, ale narazil na problém. Vďaka tomu, že svoj účet aktívne využíva, mu banka znížila úrokovú sadzbu na hypotéke o 0,7 percentu­álneho bodu. Ak by účet zrušil, o toto zvýhodnenie by prišiel a celkovo by prerobil ešte viac. „Už pôvodná cena účtu sa mi zdala vysoká, no rýchlo som si spočítal, že musím nateraz akceptovať aj vyšší poplatok,“ vraví.

Slovenská sporiteľňa tvrdí, že vždy veľmi citlivo zvažuje všetky zmeny v sadzobníku a ich dosah na klientov. "Aj preto sme napriek zvyšujúcim sa nákladom poplatok za Osobný účet štyri roky nemenili,“ vysvetľuje hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer. Dodáva, že banka nemôže zvýšiť poplatky na akúkoľvek úroveň. „Jednak v rámci Obchodného zákonníka platia všeobecné pravidlá obchodného styku, zároveň banka vždy citlivo zvažuje dopady úpravy poplatkov na klientov,“ tvrdí.

Ak by sa spomínaný klient rozhodol pre inú banku, jeho terajší finančný dom by mu mohol zvýšiť úrokovú sadzbu aj vtedy, ak sa mu ešte neskončila fixácia. Ide totiž o vernostný program, ktorým banka odmeňuje klientov za ich lojalitu, a je na dobrovoľnom rozhodnutí klienta, či chce dané podmienky dodržiavať alebo nie. „Samozrejme, klient má právo rozhodnúť sa, že účet nechce. Po zrušení účtu sa jeho úroková sadzba vráti na štandardnú úroveň, akú majú bežní klienti, a ktorá je porovnateľná s úrokovými sadzbami na slovenskom trhu,“ vraví Frimmer.

Ak by klient chcel predčasne splatiť úver napríklad hypotékou z inej banky a nebolo by to v čase, keď sa končí viazanosť úroku, musel by zaplatiť poplatok podľa cenníka. Bez poplatkov možno úver vyplatiť len pri skončení viazanosti úrokovej sadzby. To znamená, že sa tomuto klientovi oplatí radšej počkať do konca fixácie a potom môže zistiť, či mu niektorá banka neponúkne výhodnejšie podmienky.

Ani klienti, ktorí využívajú bezplatný účet, nemajú garantované, že v budúcnosti im banka vedenie účtu nespoplatní. „Takúto zmenu by bolo možné vykonať zmenou cenníka,“ tvrdí Mária Kecsoová zo Zuno Banky. Cenník môže banka zmeniť aj bez súhlasu klienta. Rovnaké je to aj v mBank. „Sadzobník poplatkov je súčasť zmluvy medzi bankou a zákazníkom. Zmeny poplatkov je potrebné oznámiť dva mesiace predtým, ako nadobudnú účinnosť. Zákazník má tak dva mesiace na to, aby zmeny v poplatkoch buď akceptoval, alebo od zmluvy s bankou odstúpil,“ vraví hovorca mBank Matej Kubinec.

Ľudia musia pri zakladaní účtu súhlasiť s tým, že banka môže zmeniť svoj cenník. V prípade, že niekto nie je ochotný nové ceny akceptovať, nezostáva mu väčšinou nič iné, ako z banky odísť.

„Banka je oprávnená sadzobník kedykoľvek meniť z dôvodu zmien v obchodnej politike banky alebo zmien právnych predpisov, alebo na základe vývoja na bankovom trhu alebo vývoja na peňažnom či kapitálovom trhu,“ píše sa vo Všeobecných obchodných podmienkach Slovenskej sporiteľne. Ak klient s novými cenami nesúhlasí, môže podľa týchto pravidiel do 15 dní písomne odstúpiť od zmluvy s bankou. S týmito pravidlami súhlasia všetci klienti už pri podpise zmluvy. Podobne to majú v obchodných podmienkach naformulované aj iné banky.

Možnosť zmeniť ceny aj bez súhlasu klienta potvrdzuje aj Národná banka Slovenska, ktorá vykonáva dohľad nad bankami. „Poplatková politika banky nie je predmetom zákonnej regulácie, je ponechávaná na banke, ako sa dohodne s klientom,“ povedala vedúca tlačového oddelenia NBS Jana Kováčová. Jedinou výnimkou je, že si banky nemôžu účtovať poplatok za zriadenie a vedenie úverového účtu spotrebiteľského úveru a stavebného úveru.

Kováčová vraví, že banka by mala každú zmenu v cenníku klientom vedieť odôvodniť. „Na druhej strane však platí, že pokiaľ klient akceptuje pri uzavretí zmluvy podmienky zvyšovania poplatku, banka už takýto postup odôvodňovať nemusí – ak sa pohybuje v rámci dohodnutých podmienok,“ povedala Kováčová.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #úver #Slovenská sporiteľňa #bankové poplatky