Výmena zdravotnej poisťovne? Máte čas len do konca septembra

Už ôsmy raz sa môžu poistenci rozhodnúť pre výmenu svojej zdravotnej poisťovne. Na rozhodnutie a podanie prihlášky im zostáva čas do 30. septembra.

11.09.2013 06:30
Všeobecná zdravotná poisťovňa, VšZP Foto:
Ilustračné foto.
debata (3)

"V roku 2012 z celkového počtu poistencov 5 216 035 využilo možnosť prepoistiť sa 187 341 poistencov, z toho 10 181 prihlášok úrad neakceptoval,“ približuje Soňa Valášiková, hovorkyňa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Najviac, takmer 30-tisíc ľudí, sa vlani rozhodlo prestúpiť do Union zdravotnej poisťovne.

„Počet ľudí, ktorí si podali prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne, dosiahol k 26. augustu tohto roka 65 350,“ informovala Valášiková. Upozornila však, že ak poistenci nepodali prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne osobne a boli prepoistení bez ich súhlasu a vedomia, môžu požiadať novú zdravotnú poisťovňu o zrušenie poistného vzťahu, ale uvedenú skutočnosť musia preukázať. S požiadavkou na preverenie správnosti postupu sa poistenec môže obrátiť aj na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. "V záujme rýchlejšieho prešetrenia však odporúčame poistencom najprv kontaktovať ich novú zdravotnú poisťovňu,“ hovorí Soňa Valášiková.

PIANO

Užitočné informácie nájdete aj v článku Aký je postup pri zmene zdravotnej poisťovne.

Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Poistenec, ktorý si podal prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne a svoje rozhodnutie zmenil, ju môže vziať späť do 30. septembra bez uvedenia dôvodu. Späťvzatie musí byť podané písomne v zdravotnej poisťovni, v ktorej bola podaná prihláška, pričom táto musí žiadateľovi vyhovieť.

Ľudia zvyčajne menia poisťovňu podľa toho, či ich lekár má s danou poisťovňou uzavretú zmluvu, ale aj podľa toho, či poisťovňa uhrádza napríklad plánovaný operačný zákrok. Zmenu si však treba dobre zvážiť a netreba sa unáhliť. Každý poistenec má právo podať prihlášku v zdravotnej poisťovni podľa svojho vlastného výberu. Môže si porovnať ich ponuky a posúdiť, ktorá mu najviac vyhovuje.

Poistenci majú na výber „zdravotky“ rôzne kritériá. Pre niekoho je dôležitá dostupnosť pobočky poisťovne, pre iného možnosť elektronickej komunikácie. Nemenej dôležité býva pre ľudí je aj to, či ošetrujúci lekári majú zmluvu s vybranou zdravotnou poisťovňou.

Vplyv na výber môžu mať aj skúsenosti rodiny či známych. Rozhodnutie môžu ovplyvniť aj reklamné kampane či ponuka nadštandardných produktov či služieb. Pri výbere si však treba overiť napríklad aj to, koľko má poisťovňa zmluvných poskytovateľov v regióne, ako dlho sa v nej čaká na zákrok, ako hospodári s vybraným poistným a podobne.

Prihlášku je možné podať len do jednej zdravotnej poisťovne. Ak ju podáte do viacerých zdravotných poisťovní, prihlášku vám potvrdí tá zdravotná poisťovňa, v ktorej ste ju podali ako v prvej.

"Človek, ktorý zmení zdravotnú poisťovňu, musí potom do 8 dní od zmeny preukázateľne vrátiť preukaz poistenca, ako aj európsky preukaz zdravotného poistenia, ak mu bol vydaný, svojej predchádzajúcej zdravotnej poisťovni. Pri nesplnení tejto povinnosti mu hrozí pokuta od úradu pre dohľad až do výšky 165 eur,“ upozorňuje Valášiková. Úrad v roku 2012 a 2013 ku koncu augusta uložil spolu 196 pokút za jeho nevrátenie.

Zmenu by ste mali oznámiť aj svojmu zamestnávateľovi tiež do 8 dní od zmeny, za nesplnenie povinnosti môže úrad pre dohľad uložiť pokutu až do výšky 331 eur.

O zmene treba informovať aj všetkých svojich lekárov. Zákon nestanovuje lehotu, v ktorej sa má táto zmena nahlásiť, je však dobré tak urobiť čo najskôr, hlavne u lekárov, ktorí dostávajú od zdravotnej poisťovne tzv. kapitáciu – pravidelnú mesačnú platbu (všeobecný lekár pre dospelých, všeobecný lekár pre deti a dorast, gynekológ). Neoznámenie tejto zmeny môže spôsobiť problém pri úhrade zdravotnej starostlivosti. Ak si však poistenec nesplní povinnosť, pokiaľ ide o nahlásenie zmeny zdravotnej poisťovne lekárovi, úrad mu pokutu udeliť nemôže.

Čo však v prípade, ak je poistenec neplatič? "Ak je poistenec neplatič, môže zmeniť zdravotnú poisťovňu. Nezbavuje sa však dôsledkov, ktoré vyplývajú z jeho dlhu v pôvodnej zdravotnej poisťovni, ktorá dlh naďalej eviduje a vymáha,“ informovala hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážová. "V prípade, ak je poistenec neplatičom, môže si podať prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne a jej potvrdením mu vznikne poistný vzťah v príslušnej zdravotnej poisťovni. Ale aj napriek tomu, že sa prepoistí, je povinný uhradiť všetky záväzky v zdravotnej poisťovni, z ktorej odchádza, a tieto povinnosti nezanikajú prepoistením,“ vraví Veronika Hauswaldová, manažérka odboru externej komunikácie a budovania vzťahov s verejnosťou Union zdravotná poisťovňa. "Platobná disciplína poistenca nemá vplyv na slobodnú voľbu zdravotnej poisťovne. Neznamená to však, že sa takto automaticky zbavia dlhov vo svojej bývalej poisťovni. Tá ich má povinnosť od nich vymáhať,“ dodala Monika Šimunová z Dôvery.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #zdravotná poisťovňa #zmena zdravotnej poisťovne