Účet si možno preniesť do lacnejšej banky

To, za čo v jednej banke zaplatíte vyše päť eur, v druhej môžete mať úplne zadarmo. Banky si za vedenie účtu pýtajú rôzne vysoké poplatky. Okrem ceny sa však líši aj obsah jednotlivých balíkov služieb.

02.10.2013 10:15
dôchodca, dôchodok, penzia, dôchodcovia, účet,... Foto:
Ilustračné foto.
debata

Lacnejšie účty zvyčajne obsahujú menej služieb ako drahšie balíky. Klient by si tak mal najprv spočítať, či sa mu vyplatí zvoliť si bezplatný, alebo lacnejší účet. Ak totiž využije viacero služieb ako tie, ktoré má predplatené v balíku, bude musieť za ne doplácať. V konečnom dôsledku ho tak lacný účet môže stáť viac, ako keby si hneď zvolil drahší balík.

„Prvým krokom pri výbere banky by mala byť kontrola výpisu z účtu za posledné dva až tri mesiace. Z výpisu človek veľmi ľahko zistí, či platí za balík len mesačný poplatok, alebo si každý mesiac pripláca aj za služby, ktoré sú mimo balíka,“ povedal Maroš Ovčarik z portálu FinančnáHitpa­ráda.sk, ktorý porovnáva produkty jednotlivých bánk.

PIANO

Užitočné informácie nájdete aj v článku Ako zmeniť banku.

Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Bezplatné účty ponúkajú najmä internetové banky. „Naši klienti neplatia mesačné poplatky za vedenie účtu,“ vraví hovorca Zuno Banky Lukáš Tomis. Klient s bezplatným účtom má zadarmo aj platobnú kartu, všetky prichádzajúce i odchádzajúce domáce platby a SEPA platby, ako aj trvalé platby a inkasá. Zadarmo sú tiež platby kartou a jeden výber z bankomatu Tatra banky mesačne.

Drahšie balíky obsahujú predovšetkým viacero výberov z bankomatov. Napríklad Tatra banka v balíku, ktorý stojí päť eur, ponúka všetky výbery z vlastných bankomatov či povolené prečerpanie. Ak by niekto mal v Zuno účet bez mesačných poplatkov a urobil by za mesiac osem výberov z bankomatov Tatra banky, zaplatil by banke celkovo 5,60 eura. Teda o 60 centov viac, ako si pýta Tatra banka za vedenie svojho účtu.

Vo viacerých bankách majú klienti navyše možnosť znížiť si mesačný poplatok za vedenie svojho účtu jeho aktívnym využívaním až na nulu. „Podmienky sú buď nadviazané na aktívne využívanie balíka, alebo na využívanie aj ďalších produktov danej banky, prípadne produktov celej bankovej skupiny,“ tvrdí Ovčarik. Slovenská sporiteľňa, Prima banka a Poštová banka vrátia klientom pol percenta z každej platby kartou, Tatra banka zase zníži mesačný poplatok na polovicu, ak klient zaplatí kartou aspoň desaťkrát bez ohľadu na výšku platby. Vo VÚB môžu zase klienti získať nadštandardný úrok, ak uskutočnia potrebný počet operácií.

Ľudí, ktorým sa nepáči, koľko si ich banka pýta za vedenie účtu, väčšinou od zmeny banky odrádza náročnosť celého procesu. Nové číslo účtu treba nahlásiť svojmu zamestnávateľovi, zmeniť treba všetky trvalé príkazy či oznámiť nové číslo firmám, ktorým platíme na základe inkasa. Proces zmeny banky výrazne zjednodušuje možnosť preniesť si účet. Funguje na podobnom princípe ako prenos telefónneho čísla od jedného operátora k druhému. Klientovi stačí prísť do novej banky, ktorá následne komunikuje s pôvodnou bankou a nastaví všetky trvalé príkazy či inkasá, ako mal na starom účte. V prípade, že tento klient nechce vôbec ísť do svojej doterajšej banky, potrebuje overený podpis. Kto sa chce vyhnúť nákladom na overenie podpisu u notára či na matrike, môže žiadosť do svojej pôvodnej banky odniesť sám.

Klient sa pri presune účtu môže rozhodnúť, či si ponechá aj pôvodný účet, alebo nie. V prípade, že si ho chce nechať, musí počítať s tým, že zaň bude musieť naďalej platiť poplatky. Preto by mal na účte nechať dostatočnú sumu, aby sa nedostal do nepovoleného mínusu.<pe>

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zmena banky