Poisťovne kritizujú vodičov, vodiči poisťovne

Po slovenských cestách stále jazdí 160-tisíc cestných pirátov s nepoistenými automobilmi. Pri priemernej cene povinného zmluvného poistenia vo výške 125 eur prichádzajú poisťovne každý rok približne o 20 miliónov eur.

07.10.2013 13:40
pzp, povinné zmluvné poistenie, vodič Foto:
Ilustračné foto.
debata (9)

Poisťovne tvrdia, že ak by neexistoval žiadny nepoistený vodič, mali by viac priestoru na znižovanie cien povinného zmluvného poistenia, z čoho by profitovali všetci vodiči platiaci zákonnú poistku.

„Na nepoistených vodičov sa skladajú všetci šoféri s platne uzatvoreným povinným zmluvným poistením,“ povedal výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete. Za vysoké číslo nepoistených vodičov môže málo efektívny sankčný systém. Dnes sa totiž nepoistené vozidlá hlásia obvodným úradom, ktoré môžu nezodpovedným vodičom uložiť pokutu v rozmedzí od 16,60 do 3 320 eur. Máloktorý starosta si však chce pohnevať svojich budúcich voličov a v praxi sa tak prípadné pokuty pohybujú na spodnej hranici zákona.

V prípade, ak nepoisteného vodiča pri jazde prichytia policajti, zaplatí pokutu 60 eur. Na porovnanie – v Nemecku je takéto vozidlo zhabané a vo Veľkej Británii hrozí až zošrotovanie. Na Slovensku sa poisťovne už niekoľko rokov neúspešne snažia vyriešiť problém s nepoistenými automobilmi presadením takzvaného švédskeho modelu. Podľa neho by peniaze z nepoistených vozidiel mohla vyberať priamo Slovenská kancelária poisťovateľov formou sankčného poistného. Hrozba sankcií od poisťovní úspešne znížila počet nepoistených vozidiel v susednej Českej republike.

Na druhej strane aj poistení vodiči sa často stretávajú s neochotou poisťovní preplatiť vzniknuté škody. „Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou predbiehal vodič v strednom pruhu šoféra v pravom jazdnom pruhu. Pri predbiehaní spod jeho kolesa vyletel kameň tak nešťastne, že vodičovi v pravom jazdnom pruhu rozbil čelné sklo,“ povedal dopravný analytik Jozef Drahovský.

Obidvaja vodiči na základe gestikulácie odstavili vozidlá na najbližšom odpočívadle, spísali potrebné formality, na základe ktorých sa malo z povinného zmluvného poistenia preplatiť rozbité čelné sklo. „Poisťovňa odmietla zaplatiť opravu, lebo podľa nej mal vodič zastaviť okamžite po spôsobení nehody a zavolať políciu. Ak by tak urobil a naozaj odstavil vozidlo v pravom pruhu diaľnice, tak podľa mňa by už dnes nežil,“ dodal Drahovský. Ten tak nechápe, ako môže poisťovňa nabádať vodičov k porušeniu bezpečnosti cestnej premávky a ešte na tomto argumente stavať nesplnenie poistného plnenia.

„V tomto prípade zrejme išlo o pochybenie konkrétneho zamestnanca. Navyše poškodení vodiči nespokojní s konaním poisťovne majú vždy možnosť obrátiť sa na slovenské súdy,“ reagovala Jozefína Žáková, generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #povinné zmluvné poistenie