Banka by bez súhlasu klienta debet zvyšovať nemala

Kontokorentný úver alebo aj takzvané povolené prečerpanie účtu - debet je služba, ktorú ponúkajú banky takmer všetkým klientom, ktorí majú u nich vedený účet.

24.02.2014 10:06
bankomat, výber, kreditka, karta, banka, účet Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Klientovi dáva možnosť pokračovať vo vyberaní prostriedkov z účtu, ako aj platieb kartou a používaní internetbankingu, aj keď nemá dostatok vlastných financií na účte. Kontokorent však treba chápať ako jednu z foriem úverov, ktorú sprevádzajú úrokové sadzby počas celej doby prečerpania účtu. Väčšina z nich je účtovaná v premenlivých úrokových sadzbách, nie je preto možné presne uviesť, na koľko vás debet na účte vyjde.

Výška poskytnutého debetu závisí od rozhodnutia banky. Podmienené je spravidla výškou príjmu, prostriedkov na účte, výške prípadných úverov a schopnosťou ich splácať. Pri vyhodnocovaní klienta pri poskytovaní kontokorentného úveru sa používajú podobné postupy ako pri vyhodnocovaní poskytnutia napríklad spotrebného úveru. Banka teda nastaví debetný limit podľa schopnosti splácať, ak sa však zmenia vaše finančné pomery, banka ich zohľadní v usporiadaní tohto úveru. Okrem iného má banka právo úver zrušiť a požadovať jeho splatenie. V prípadoch, ak vám na účet začnú prichádzať vyššie sumy ako v čase poskytovania debetu, môže banka výšku kontokorentného úveru zmeniť a poskytnúť viac financií v rámci voliteľného prečerpania. S tým však nie každý klient súhlasí. Aké sú v takýchto prípadoch praktiky bánk na Slovensku?

PIANO

Užitočné informácie nájdete aj v článku Kedy sa oplatí kontokorentný úver.

Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

„Prima banka bez súhlasu klienta svojvoľne nenavyšuje výšku limitu povoleného prečerpania. Ak aj klientovi bol pri prehodnotení limitu povoleného prečerpania vypočítaný vyšší limit, ako mal doteraz, dostane informáciu, že má vypočítaný predschválený limit na povolené prečerpanie vo vyššej výške. Zmena limitu povoleného prečerpania na účte sa však realizuje až na základe žiadosti klienta o zmenu povoleného prečerpania,“ hovorí Eva Čonková z Prima banky. „Klient ovplyvňuje výšku nastaveného debetu. V žiadosti uvádza, v akej výške ho chce mať nastavený. Ak má záujem o navýšenie existujúceho povoleného prečerpania, môže o to požiadať v ktorejkoľvek pobočke. Navyšovanie povoleného prečerpania bez súhlasu klienta aktuálne nevykonávame,“ vysvetľuje Alena Walterová z VÚB banky. Bez súhlasu nenavyšuje výšku rezervy ani banka ZUNO. „Klient si sám určí výšku rezervy pri zadaní žiadosti,“ informuje Maria Kecsoova z tejto banky.

Podľa Maríny Masárovej z Tatrabanky si klient môže sám v Internet bankingu, prostredníctvom Dialog Live alebo v akejkoľvek pobočke voliteľné prečerpanie znížiť, respektíve úplne zrušiť a opätovne povoliť, napríklad v čase dovolenky. Limit prečerpania nezvyšuje bez súhlasu klienta ani UniCredit banka. „Maximálnu výšku povoleného prečerpania si určuje klient v rámci povolených produktových podmienok zo strany banky. Aktuálne banka zvýši limit povoleného prečerpania len na základe žiadosti klienta,“ hovorí Zuzana Ďuďáková z UniCredit Bank.

Podľa informácií Štefana Frimmera zo Slovenskej sporiteľne sa bez súhlasu klienta a bez uzatvorenej zmluvy úver nenavyšuje ani v tejto banke. Obávať sa nevyžiadaného navýšenia sa nemusia ani klienti ČSOB. „Banka navyšuje limit len na základe klientom podpísanej žiadosti, čím vyjadrí súhlas s navýšením limitu,“ uvádza Zuzana Eliášová z ČSOB. „OTP Banka sa riadi podmienkami stanovenými v zmluve s klientom, čiže bez súhlasu klienta vyjadreného podpisom zmluvy nie je navyšovanie limitu realizované,“ dodáva Katarína Gajdošíková z OTP banky.

Sberbank môže klientovi ponúknuť povolené prečerpanie v určitej výške, čo môže klient odmietnuť. Takisto má podľa Ľubomíry Chmelovej z tejto banky možnosť stanoviť si nižšiu výšku debetu, než akú mu je banka schopná poskytnúť.

„Pri požiadaní o poskytnutie povoleného prečerpania si môže klient určiť aj nižšiu sumu povoleného prečerpania, ako je jeho maximum. V takomto prípade k navyšovaniu debetu nedochádza. Z praxe však vieme, že prípadné navýšenie povoleného prečerpania klienti oceňujú. O prípadnom navýšení debetu banka informuje klienta napríklad vo výpise z účtu alebo formou listu,“ hovorí Naďa Urbanová z Poštovej banky.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #kontokorent