Zákon bude riešiť nevýhodné pôžičky a viac chrániť spotrebiteľa

Na Slovensku je podľa štatistík až 60 % domácností odkázaných na úvery a pôžičky. Realitou však je, že množstvo dlžníkov nestíha splácať svoje záväzky a dostáva sa do bezvýchodiskovej situácie a na splatenie starého dlhu si musia znova požičiavať.

02.05.2014 13:05
úver, starosti, problém, problémy, smútok,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Podľa štátnej tajomníčky ministerstva spravodlivosti Moniky Jankovskej sú príčinou tejto situácie neúmerne predražené pôžičky a úvery. Často sú nesplatiteľné, aj keď ich spotrebiteľ priebežne spláca, jeho dlh naďalej nekontrolovateľne narastá.

„Úžera sa stala prirodzenou súčasťou života bežných občanov a ľudia si zvykli, že za úver v nebankovej spoločnosti sa musí zaplatiť často viac ako 20, 30, 40 a viac percent ročne. Toto však v žiadnom prípade nie je v poriadku. Možno je to podľa úverových zmlúv dohodnuté, ale rozhodne nie zákonné a spravodlivé,“ podotýka Jankovská.

Základom presadzovania úžery pri požičiavaní peňazí sú nemorálne zmluvy, ktoré sa opierajú o nedokonalé zákony a medzery v práve, ktoré dokážu využiť a zneužiť silné subjekty na trhu, ktorými sú práve poskytovatelia úverov a pôžičiek. „Zákon nie vždy znamená spravodlivosť a som presvedčená, že ak zákony čo i len nepriamo umožňujú úžeru, musia sa pomocou dobrých mravov vykladať tak, aby zmluvy pripravované poskytovateľmi úverov a pôžičiek nikomu neškodili a neumožňovali presadzovanie úžery a poškodzovanie práv subjektu, ktorý je v zmluvnom vzťahu slabší,“ hovorí štátna tajomníčka.

Jankovská odmieta aj dve v práve dlhodobo zaužívané zásady. Prvou je, že neznalosť zákona neospravedlňuje. Toto tvrdenie je v praxi už prekonané potrebou chrániť práva slabšieho. Spotrebiteľovi nemôže ani poskytovateľ úveru alebo pôžičky, ani súd vyčítať, že má poznať všetky svoje práva, čo potvrdil aj Najvyšší súd SR vo svojich rozhodnutiach z roku 2012. Druhou dlhodobo presadzovanou zásadou je, že všetko, čo je napísané v zmluve, platí – právnickým jazykom povedané pacta sunt servanda (zmluvy sa musia dodržiavať). Zisťuje sa však, že početné zmluvné podmienky, ale niekedy aj celé zmluvy sú od začiatku neplatné a nemôžu spotrebiteľa zaväzovať k nemorálnym plneniam. „V praxi som sa stretla s množstvom prípadov, keď podľa môjho názoru zmluvy boli neplatné pre úžeru, neprimerané podmienky a nekalé obchodné praktiky. Skryté poplatky v zmluvách spôsobujú, že od spotrebiteľa sa niekedy požaduje celková odplata až 70 a viac percent navyše,“ dodáva štátna tajomníčka.

Situácia sa však má zmeniť, do slovenského právneho poriadku sa po marcovej novele po viac ako šesťdesiatich rokoch zavádza definícia úžery, ktorá bude slúžiť práve na ochranu slabších a zabezpečí im, aby ich nezaväzovala zmluva, pri ktorej niekto zneužije tieseň, neskúsenosť, rozumovú slabosť, rozrušenie, dôverčivosť, ľahkomyseľnosť, finančnú závislosť alebo neschopnosť plniť záväzky druhej strany.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #úžera #nebankovky #úrokový strop