Poplatky v bankách rastú

Až sedem bánk mení a v auguste a v septembri svoje cenníky. Väčšinou sa klienti musia pripraviť na to, že za niektoré služby zaplatia viac ako doteraz.

30.08.2017 10:52
peniaze, kalkulačka Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Z porovnania, ktoré pripravil portál Finančný kompas, vyplýva, že ľudia, ktorí aktívne využívajú svoj účet, zaplatia mesačne banke na poplatkoch od nula až po deväť eur. Bez poplatkov ho môžu mať až v troch bankách. Podobné je to aj v prípade menej aktívnych klientov. Tí takisto môžu zadarmo získať v troch bankách účet bez akýchkoľvek poplatkov. V siedmich bankách však zaplatia mesačne za služby štyri a viac eur.

Klientom sa pritom oplatí zmeny v cenníkoch sledovať. Viaceré banky ponúkajú možnosť, ako si znížiť poplatok za vedenie účtu až na nulu. Od klientov pritom vyžadujú splnenie niektorých podmienok. Najčastejšie je potrebné, aby na účet každý mesiac prišla aspoň stanovená suma a klient vykonal požadovaný počet platieb či už kartou, alebo trvalých platieb, alebo inkás.

„Niekedy aj zdanlivo malé rozdiely v poplatkoch môžu znamenať veľkú úsporu. Hovoríme o poplatkoch, ktoré sa opakujú každý mesiac. Takto, pokiaľ by sme vymenili účet s mesačným poplatkom napríklad päť eur za balík zadarmo, v takom prípade je mesačná úspora päť eur, ročná však 60 eur, ale za päť rokov až 300 eur. Takže sú prípady, keď sa banku kvôli poplatkom skutočne oplatí zmeniť. Ďalším príkladom je hypotéka s rovnakou úrokovou sadzbou vo dvoch rôznych bankách, pričom jedna klientovi vstupný poplatok v rámci akcie odpustí. Aj tu hovoríme o úspore v stovkách eur,“ vraví výkonný riaditeľ portálu Finančný kompas Maroš Ovčarik.

Aj keď veľa ľudí by mohlo zmenou banky ušetriť desiatky eur ročne, väčšinou menia banku len vtedy, ak si chcú vziať úver a inde získajú výhodnejšie podmienky. Mnohí klienti sa totiž obávajú komplikácií v prípade zmeny účtu. Banky však umožňujú preniesť si účet podobne, ako sa prenášajú telefónne čísla. Klientovi stačí vybrať si novú banku, v ktorej si zriadi účet a požiada o presun svojho pôvodného účtu. Obe banky spolu komunikujú a klientovi nastavia na novom účte všetky trvalé platby či inkasá, ktoré platil z pôvodného účtu. Klient musí nové číslo účtu oznámiť len tým, ktorí mu posielajú peniaze – napríklad svojmu zamestnávateľovi.

Ľudia s nízkym príjmom môžu okrem bežných produktov bánk využiť aj základný bankový produkt, ktorý je bezplatný. Zadarmo je vedenie účtu, medzinárodná platobná karta, neobmedzený počet vkladov a výberov v pobočke a z vlastných bankomatov či neobmedzený počet platobných operácií. Banky ho musia bezplatne ponúkať všetkým ľuďom, ktorých príjem je nižší ako 400 eur a zároveň nemajú iný účet na Slovensku. Ak niekto zarába viac, má nárok na účet zo základnými funkciami, ktorý obsahuje aj výbery v zahraničí z rovnakej bankovej skupiny. Tento účet môžu získať všetci ľudia bez obmedzenia príjmu, pričom banky si zaň môžu pýtať najviac tri eurá.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #bankové poplatky