Juliana Veselá: Finančné sprostredkovanie stojí na dôvere

Ak finančný sprostredkovateľ ponúkne ľuďom nevýhodný produkt, navždy stratí dôveru klienta a už mu nič nepredá. Upozorňuje na to v rozhovore pre Pravdu finančná poradkyňa Juliana Veselá, ktorá ukončila pôsobenie v multileveli a rozhodla sa budovať vlastnú poradenskú sieť. "Moje začiatky boli hlavne o vybudovaní dôvery a dosiahnutí klientom očakávaných výsledkov. Na splnení klientových očakávaní stojí môj biznis finančného sprostredkovania aj dnes. Aj keď za posledných pätnásť rokov sa udiali naozaj veľké zmeny," hovorí.

03.07.2018 20:00
Juliana Veselá Foto: ,
Dobrá analýza vie ľuďom zaistiť, aby mali dosť peňazí nielen vtedy, keď sa im darí, ale aj v ťažších časoch, hovorí finančná poradkyňa Juliana Veselá.
debata (19)

Ako sa za posledných pätnásť rokov zmenilo finančné sprostredkovanie?

Za ten čas sa udiali naozaj obrovské zmeny. Ja som začínala v roku 2002 a v tej dobe ľudia nevedeli, ako im môže pomôcť finančný sprostredkovateľ. Napríklad ja som svojich klientov odhovárala od vloženia peňazí do nebankových spoločností, ktoré síce ponúkali vysoké výnosy, ale každému, kto sa orientoval vo financiách, bolo jasné, že jedného dňa skrachujú. Napriek tomu si niektorí ľudia nedali povedať a zlákala ich vidina vysokých ziskov. Po krachu my mnohí z nich volali a pýtali sa, čo majú teraz robiť, ale po krachu sa už nedalo urobiť nič. Odvtedy už berú vážne moje rady. Takže začiatky boli hlavne o vybudovaní dôvery a dosiahnutí klientom očakávaných výsledkov. Na splnení klientových očakávaní stojí môj biznis finančného sprostredkovania aj dnes. Aj keď sa udiali naozaj veľké zmeny.

V čom konkrétne?

Dnes už sa ma nikto nespýta, čo robí finančný poradca, ľudia sa s nami bežne stretávajú. Banky, poisťovne v pobočkách aj cez web ponúkajú ľuďom veľké množstvo najrôznejších produktov, zároveň existuje obrovské množstvo maklérskych spoločností, ktoré ponúkajú rôzne finančné produkty a výsledkom je obrovský chaos. Ľudia sa v tom väčšinou neorientujú, potrebujú pomoc. Zhodnotiť prínos konkrétneho finančného poradcu však vedia až na základe jeho výsledkov. Zmenou za posledných pätnásť rokov prešli aj finančné produkty. Napríklad pre hypotéky bol bežný aj viac ako desaťpercentný úrok. Dnes vám vie finančný sprostredkovateľ dohodnúť ročný úrok pod jedným percentom.

Prečo by sprostredkovatelia mali ľuďom predávať najvýhodnejšie finančné produkty a nie tie, z ktorých majú najvyššie provízie?

To, čo opisujete, môže spraviť človek, ktorý plánuje pracovať ako finančný sprostredkovateľ pár mesiacov a za krátky čas si chce nahrabať čo najviac. Seriózny sprostredkovateľ pracuje so svojimi zákazníkmi celý ich život a množstvo budúcich klientov získava práve vďaka odporúčaniam. Ak im ponúkne nevýhodný produkt, tak navždy stratí ich dôveru a už s nimi neuzavrie žiadnu zmluvu. Dnes predsa nie je vôbec zložité overiť si výhodnosť úroku na hypotéke, či už prostredníctvom webu, alebo počas rozhovoru v práci s kolegami.

Ministerstvo financií vidí vysoké provízie finančných sprostredkovateľov za vysokými cenami finančných produktov. Nie je to tak?

Takto to môžu vnímať len ľudia, ktorí nemajú informácie o tom, ako funguje sprostredkovanie. Po započítaní všetkých nákladov nemáme iné provízie, ako ľudia predávajúci finančné produkty priamo v banke. Pri internej sieti musí banka či poisťovňa zároveň platiť náklady za prenájom kancelárií a po ich započítaní finančné sprostredkovanie určite nevyjde ako drahá forma uzatvárania zmlúv. Ak by to bolo nevýhodné, ani pre banky, poisťovne či správcovské spoločnosti by nemalo význam spolupracovať so sprostredkovateľmi. My aj pobočky dostávame za uzatvorenie zmlúv rovnakú províziu. Tiež netreba zabúdať na to, že aj sprostredkovateľ platí odvody či náklady na prevádzku kancelárie či automobilu.

Dnes sa dajú všetky informácie nájsť na webe. Aký je váš názor na predaj prostredníctvom sociálnych sietí?

Do pracovného života prichádza čoraz viac mladých ľudí, ktorí sú na sociálnych sieťach každý deň, a preto si nikto nemôže dovoliť ignorovať internet. Je to miesto, kde zákazníci vyhľadávajú informácie, získavajú a porovnávajú ponuky, pýtajú si odporúčanie od známych. Nehovorím, že to je jediná cesta, ako robiť finančné sprostredkovanie, ale je to veľmi dobrý spôsob prvého kontaktu. Určite však nebudem o pár rokov viac četovať, ako stretávať sa ľuďmi.

Prečo?

Pár rokov dozadu si aj banky mysleli, že všetok predaj skončí na webe a banky nakoniec nebudú potrebovať ani vlastnú sieť pobočiek. Lenže väčšina ľudí je ochotná si prejsť cez web len pár otázok, získať základné informácie a nakoniec aj tak klikne na dohodnutie osobného stretnutia. Prečo je to tak? Zoberme si napríklad hypotéku, ktorá je tridsaťročný záväzok a najväčší dlh v živote väčšiny pracujúcich ľudí. Zásadné finančné rozhodnutie je málokto ochotný vybaviť len pár klikmi na webe. Ľudia totiž potrebujú počuť odpovede na svoje konkrétne otázky a nechcú sa rozprávať so strojom. Je preto dobré prepojiť online a offline – poskytnúť online informácie o produktoch a možnostiach, ale byť pre klienta rýchlo dostupný, aby sa o svojich rozhodnutiach mal s kým poradiť.

Viete dostať ľudí z ich dlhov?

Ak ide o racionálne uvažujúcich ľudí, ktorí sa do dlhov dostali vplyvom nepriaznivej životnej situácie, tak áno. No ľuďom, ktorí svoju výplatu prehrajú na automatoch, sa z dlhov pomôcť nedá a tí sa musia v prvom rade zbaviť svojej závislosti. Dobre spravená analýza klienta vie ľuďom zabezpečiť, aby mali dosť peňazí nielen v období, keď sa im darí, ale aj v ťažších časoch. Zároveň sa pravidelným sporením dá našetriť na auto alebo rýchlejšie splatenie hypotéky. Konkrétny cieľ samozrejme závisí od preferencií každého jedného klienta.

Ako sa podniká žene vo finančnom biznise?

Veľmi zaujímavo, keďže financie sú určite mužský svet a mňa práve to motivovalo. Sama sebe som chcela dokázať, že túto prácu zvládnem lepšie ako chlapi. Z mojich skúseností sú práve ženy lepšie obchodníčky, keďže sú viac empatické a dokážu sa vcítiť do pocitov klientov. Na druhej strane muži zas bývajú lepšími manažérmi, keďže tak nepodliehajú emóciám. Finančné sprostredkovanie je určite pre ľudí túžiacich po úspechu.

Vy osobne aktuálne rozbiehate vlastnú poradenskú sieť a zanechali ste za sebou úspešnú kariéru okresnej riaditeľky. Je ťažké začať od nuly?

Nie, všetko je o motivácií a ja mám obrovskú motiváciu. Dlhé roky som pôsobila v multileveli, verila som, že budujem svoju vlastnú sieť, svoju firmu, že moji klienti sú skutočne moji a pritom to tak nebolo. Preto som odišla. Chcem využívať nové spôsoby, mať k dispozícii technológie, ktoré sú v dnešnej dobe nutné, aby som poskytla klientom najlepší servis. Je výhodou, že nových klientov získavame cez web, v telefonickom rozhovore zistíme ich požiadavky a na prvé stretnutie ideme pripravení, čo klientovi šetrí čas. Pre mňa je zmena výzvou, ktorú musím zvládnuť. Teraz pracujem sama na seba, to, čo vybudujem, bude len moje a mojich spolupracovníkov. V novej sieti chcem zmeniť aj spôsob spolupráce. Ľuďom, ktorí budú s nami spolupracovať, garantujeme ich klientov, ktorých im nebude môcť nikto zobrať. Teda to bude ich vlastné podnikanie. A v tom sa odlišujeme od konkurencie.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #hypotéka #sporenie #finančný poradca #finančné zabezpečenie #finančné služby