Prvýkrát v histórii využíva internetbanking viac ako polovica Slovákov

Podľa Európskeho štatistického úradu Eurostat využíva internetbanking 51 % Slovákov vo veku od 16 do 74 rokov. Hranicu 50 % sa nám podarilo prekročiť prvýkrát v histórii.

28.08.2018 08:52
internet banking, internet, banka, úver,... Foto:
Ilustračné foto.
debata
Počet Slovákov, ktorí bankujú online narástol za posledných desať rokov viac ako trojnásobne. Aktívnych užívateľov pribúda aj vďaka zvyšovaniu dosiahnutého vzdelania ľudí.

„V rámci Európskej únie dosahujeme priemerné výsledky vo využívaní internetbankingu. Zo susedných krajín nás predbehli Česi a Rakúšania (obe krajiny 57 %). Rekordérmi v tomto smere sú Dáni. Až deväť z desiatich Dánov využíva internetbanking,“ povedala Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Rebríčku už dlhé roky kraľujú škandinávske krajiny, naopak najmenej využívajú bankovanie z domu Bulhari (5 %) a Rumuni (7 %), a to kvôli nízkemu internetovému pokrytiu v krajine. Menej ako 30 % ľudí vo veku 16 až 74 rokov používa internetbanking v Grécku či na Cypre. Celkovo počet Európanov používajúcich online bankovníctvo sa za posledných 10 rokov zdvojnásobil.

„V súčasnosti využíva služby internetbankingu osem z desiatich Slovákov s vyšším dosiahnutým vzdelaním, takmer polovica ľudí so stredným vzdelaním a len 13 % ľudí s nižším vzdelaním,“ doplnila Buchláková.

Štatistiky potvrdzujú, že online služby sú doménou mladších vekových kategórií. Internetbanking na Slovensku najčastejšie využívajú mladí ľudia vo veku 25 až 29 rokov, pričom početnejšou skupinou v rámci tejto vekovej kategórie sú muži.

Vďaka internetbankingu nemusia klienti zakaždým navštevovať kamenné pobočky banky, svoje financie vedia spravovať z pohodlia domova cez počítač či mobil. Napríklad George, nová digitálna platforma Slovenskej sporiteľne, ponúka nové šikovné bankovanie. Ľudia v nej nájdu rôzne nástroje zjednodušujúce správu financií. Klienti z pohodlia domova a kedykoľvek môžu prostredníctvom Georgea napríklad požiadať o úver.

Čoraz väčší záujem o využívanie služieb internetového bankovníctva kladie aj dôraz na jeho bezpečnosť. Banky vynakladajú maximálne úsilie na poskytovanie pohodlného a bezpečného bankovania odkiaľkoľvek na svete z ľubovoľného zariadenia. Je však nevyhnutné, aby aj klienti boli obozretní a osvojili si zásady bezpečnej práce s internetovým bankovníctvom.

„Je potrebné byť opatrný pri otváraní príloh alebo neznámych odkazov a e-maily od neznámych osôb vôbec neotvárať. Neinštalovať si aplikácie z neznámych zdrojov a neznáme rozšírenia do internetového prehliadača. Na počítač, notebook, tablet, mobilný telefón si pravidelne inštalovať bezpečnostné aktualizácie a pripájať sa len z overených sietí,“ poradil Ján Adamovský, šéf IT bezpečnosti v Slovenskej sporiteľni.

Ako doplnil, heslo do služieb elektronického bankovníctva je nutné si pravidelne meniť a nepoužívať rovnaké heslo v iných aplikáciách a internetových stránkach najmä v sociálnych sieťach.

„Ak sa zabudnete odhlásiť z internetbankingu alebo spojenie medzi vaším počítačom a bankou nebude určitý čas aktívne, u nás budete automaticky po 15 minútach odhlásení, aby sme iným osobám zabránili získať prístup k vášmu účtu. Takisto posielame informácie o nadlimitnom pohybe na účte prostredníctvom SMS správ alebo e-mailových notifikácií,“ doplnil Adamovský.

debata chyba
Viac na túto tému: #eurostat #internet banking #internetový prehliadač #internetová bezpečnosť #bankovníctvo