Bude nová daň férová?

Prišiel vám list z poisťovne? Upozorňuje v ňom na zmeny v neživotnom poistení.

23.10.2018 11:15
poistenie, muž, oblek, Foto:
Klienti majú pár týždňov na to, aby zmeny v poistení zakceptovali alebo odmietli.
debata
Klienti poisťovní majú čas už len do konca roka, aby sa vyjadrili k tomu, či akceptujú nové zmeny v platbách za nežitovné poistenie. Nová osempercentná daň bude platiť od januára 2019 a dotkne sa všetkých produktov nežitovného sporenia, okrem povinného zmluvného poistenia (PZP). 



„Každý klient si môže vybrať, či tieto zmeny zakceptuje a bude platiť viac za to isté alebo nezakceptuje a tým pádom sa stavia do situácie, kedy bude jeho zmluva zrušená a prípadné škody na jeho majetku mu nebudú preplatené. Môže sa stať aj to, že klient list od poisťovne odignoruje a v tomto prípade bude poistenie trvať ešte ďalší mesiac. Po mesiaci obdrží ďalší list, v ktorom bude klientovi oznámené, že toto poistenie mu bolo zrušené, ale nakoľko trvalo ešte jeden mesiac, bude musieť alikvótnú čiastku za daný mesiac doplatiť,“ vysvetľuje predseda predstavenstva TOWER Finance, Mário Markech.

Podľa vyjadrení ministerstva financií dôjde k náhrade osempercentného odvodu z neživotného poistenia, ktorý v súčasnosti platia poisťovne, za novú poistnú daň. Ak je niečo nahradené, tak by sa logicky nič nemalo navyšovať. V prípade 8 percentného odvodu išli peniaze do fondu poisťovne, z ktorého poisťovňa vyplácala klientov v prípade nejakej škodovej udalosti. Pri tento dani pôjdu peniaze do štátneho rozpočtu. To, kam peniaze pôjdu budú klienti vedieť, to na čo sa použijú, je otázne.

Osempercentný odvod sa zavádzal len nedávno, v roku 2017 a spôsobil, že odvod síce poisťovne platia, no z peňazí svojich klientov. Ceny za poistky sa teda pravdepodobne zdvihnú aj od budúceho roka, pričom u každého klienta to bude individuálne k výročiu zmluvy. "Poisťovne majú v pláne zvyšovať ceny plošne na všetky produkty alebo segmentovo, čo by v konečnom dôsledku znamenalo rôznu mieru zvýšenia poistného, individuálne pre každého klienta. Viaceré poisťovne zvyšujú ceny už teraz, k 1. novembru. Klienti by sa mali pripraviť na to, že okrem 8 % zvyšovania cien poisťovne budú brať do úvahy aj infláciu a škodovosť v danom segmente,” dodal Mário Markech.

Klienti, ktorí majú svoje zmluvy založené po roku 2017 a tým pádom už platia svoje poistné s 8 % odvodom by mali nárast ceny pocítiť len minimálne. Avšak pri klientoch, ktorých zmluvy sú založené skôr ako v roku 2017, kedy ešte nepodliehali tomuto odvodu sa poistné zvýši o niečo viac.

Ministerstvo financií hovorí o daňovej férovosti pri poskytovaní tovarov a služieb, pretože poisťovacie služby na základe smernice nepodliehajú dani z pridanej hodnoty. Poskytnutím poistného plnenia sa však netvorí nová pridaná hodnota, ale je to zdroj, ktorý umožňuje obnoviť poškodené alebo zničené hodnoty.

Aj keď v zahraničí je takýto finančný nástroj síce bežný, „tieto dane sa využívajú na prevenciu, teda na plynulosť cestnej premávky, podporu hasičov, tiesňových liniek a mnoho ďalších odvetví, ktoré majú na starosti zamedzenie udalostiam, ktoré sú predmetom poistenia. V tomto prípade sa iba zvýši príjem v štátnom rozpočte,“ vyjadril sa Markech.

debata chyba
Viac na túto tému: #zmeny #poistenie #Poisťovne #klienti #neživotné poistenie