Ako porovnávať účty v bankách

Ako ušetriť v banke?

07.02.2019 06:00
karta, kreditka, účet, rozpočet, domácnosť,... Foto:
Pokiaľ klient využíva platobné karty aj pre platby cez internet, balík by mal obsahovať kartu umožňujúcu takúto formu platieb.
debata

Porovnávanie účtov v bankách

  • Klient by si mal najskôr spraviť prehľad služieb, ktoré pravidelne každý mesiac využíva, prípadne plánuje využívať.
  • Následne by si mal porovnať bankové balíky, ktoré obsahujú reálne využívané služby. Na trhu už existujú aj voľne prístupné nástroje, ktoré uľahčujú klientom porovnávanie bankových balíkov cez internet.
  • Dôležité je rozhodnutie, či klient operácie realizuje cez internet, alebo osobne v pobočke. Vo väčšine balíkov sú totiž v cene zahrnuté len operácie realizované cez internet.
  • Pokiaľ klient uprednostňuje operácie realizované priamo v pobočke banky, kritériom je aj vzdialenosť k najbližšej pobočke.
  • Väčšina balíkov nemá v cene zahrnuté výbery z cudzích bankomatov, preto by si mali klienti zistiť, aké bankomaty sa nachádzajú v ich okolí a pri rozhodovaní prípadne zohľadniť túto skutočnosť.
  • Pokiaľ klient využíva platobné karty aj pre platby cez internet, balík by mal obsahovať kartu umožňujúcu takúto formu platieb.
  • Ak klient využíva povolené prečerpanie účtu, je dôležité zistiť a porovnať si aj podmienky povoleného prečerpania, ktoré môžu výrazne ovplyvniť cenovú výhodnosť balíkov.

Účet si môžete preniesť podobne ako telefónne číslo

Najprv vyrovnajte dlhy v pôvodnej banke

  • Ak chcete pôvodný bežný účet zrušiť, skontrolujte si, či na ňom nemáte nevysporiadané záväzky, alebo iné povinnosti. Pôvodná banka nemusí povoliť zrušenie bežného účtu, ak ste napríklad na účte v mínuse alebo na účte ešte dobiehajú nákupy cez platobnú kartu, alebo tomu bránia iné povinnosti voči banke. V takom prípade aj po otvorení nového účtu môže byť váš pôvodný bežný účet vedený dovtedy, pokiaľ si nevysporiadate záväzky voči pôvodnej banke. Ak si aj po presune chcete pôvodný bežný účet ponechať, ubezpečte sa, že na ňom máte dosť peňazí na plnenie trvajúcich záväzkov.

Vyberte si nový účet

  • Nájdite si novú banku a opýtajte sa na jej služby spojené s bežným účtom, aby ste si ich porovnali so službami využívanými so svojim doterajším účtom. Čím sú služby podobnejšie, tým je presun bežného účtu jednoduchší. Opýtajte sa, či nová banka realizuje trvalé príkazy v takých intervaloch, aké máte nastavené, alebo či spolupracuje so spoločnosťami, v prospech ktorých máte nastavené inkaso. Ak nie, je možné, že nová banka vás bude musieť požiadať o spoluprácu, napríklad si budete musieť zmeniť interval trvalých príkazov.

Podajte žiadosť

  • V novej banke podáte žiadosť o presun účtu. Pôvodnú banku nemusíte pritom vôbec navštíviť. Rovnako vám váš starý účet bude zrušený bez potreby návštevy pôvodnej banky.

Čakajte na prenos účtu

  • Nová banka a pôvodná banka budú spolupracovať tak, aby celý proces presunu bol bezproblémový a bez neodôvodnených prieťahov. Banky chcú klientov chrániť pre rizikami, ktoré nemôžu ovplyvniť, preto sa môže stať, že celý proces bude trvať aj viac ako mesiac – aby sa napríklad nestalo, že inkaso bude zaplatené z pôvodného aj z nového účtu alebo dokonca nebude zaplatené vôbec len preto, že sťahovanie účtu sa udialo rýchlo, počas jedného kalendárneho mesiaca.

Ako ušetriť za účet?

1.

Zvoliť si taký balík, ktorý čo najviac zodpovedá nášmu využívaniu bankových služieb. Aby sme neplatili extra poplatky za služby nad rámec balíka.

2.

V rámci balíka si zistiť podmienky získania zľavy z poplatku za vedenie balíka.

3.

Maximálne využívať internetbanking alebo mobilbanking. Vyhýbať sa operáciám (zadávaniu, zmenám a rušeniu prevodných aj trvalých príkazov, inkás) priamo v pobočke.

4.

Vyhýbať sa hotovostným operáciám (vkladom a výberom priamo v pobočke). Maximum operácií vykonávať elektronicky a platobnou kartou.

5.

Uprednostniť platby kartou pred výbermi z bankomatov. Pri výbere z bankomatov uprednostniť bankomaty vlastnej banky.

6.

Nezabudnúť že banky si účtujú vysoké poplatky za rôzne mimoriadne služby, ako napríklad blokovanie stratenej karty, vydávanie duplikátov výpisov, urgentné prevody.

7.

Pri platbách do zahraničia existujú SEPA prevody, ktoré sú rýchle a lacné. Je lepšie sa informovať priamo v pobočke, aké majú tieto platby náležitosti.

8.

Pokiaľ vyberáme hotovosť alebo platíme kartou v zahraničí mimo eurozóny, stáva sa, že môžeme mať na výber zúčtovanie transakcie s konverziou (t. j. v eurách) alebo v domácej mene. V takom prípade výhodnejšie je voliť možnosť bez konverzie (t. j. v mene krajiny, kde sme). Kurz je pre nás zvyčajne výrazne výhodnejší.

9.

Pokiaľ plánujeme čerpať úver, nestačí si porovnať len úrokovú sadzbu. Vždy je potrebné porovnať si ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN), ktorá zohľadňuje okrem úrokovej sadzby aj všetky poplatky spojené s úverom.

10.

Ak plánujeme využívať akýkoľvek produkt banky, vždy si porovnávajme ponuky čo najväčšieho počtu bánk, nespoliehajme sa len na vlastnú banku. To je najbezpečnejšia cesta, ako v bankách ušetriť.

Zdroj: Finančný kompas

Bezplatný účet môže získať viac ľudí

Od januára tohto roku je bezplatný legislatívny účet prístupný pre viac ľudí. Kým doteraz ho mohli získať ľudia s príjmom do 400 eur mesačne, od tohto roku je určený pre všetkých, ktorých čistý príjem nepresahuje 1,3-násobok minimálnej mzdy, čo je 572 eur.

Okrem príjmu musí žiadateľ o tento účet splniť aj ďalšie podmienky

  • dovŕšil vek 18 rokov
  • nemá žiadny iný bežný účet v banke na Slovensku

Čo je v cene základného bankového produktu za 0 eur?

V rámci základného bankového produktu sa poskytujú tieto bankové služby:

  • zriadenie platobného účtu, vedenie platobného účtu a zrušenie platobného účtu,
  • vydanie jednej medzinárodnej debetnej platobnej karty a každá automatická obnova po skončení jej platnosti,
  • neobmedzený počet vkladov v hotovosti v pobočke,
  • neobmedzený počet výberov v pobočke,
  • neobmedzený počet výberov z bankomatov vlastnej banky,
  • neobmedzený počet prevodov finančných prostriedkov z platobného účtu alebo na platobný účet, úhradou vrátane trvalého príkazu na úhradu alebo inkasom vrátane trvalého príkazu na inkaso, a to v pobočke i prostredníctvom technických zariadení umožňujúcich vzdialený prístup k účtu,
  • neobmedzený počet platieb kartou.

Kto zarába viac, má nárok na účet za tri eurá

Ľudia, ktorí nespĺňajú podmienku na získanie základného účtu, ktorý je bezplatný, môžu požiadať o štandardný účet. Aj tento účet prikazuje bankám zriadiť zákon, pričom jedinou podmienkou je, že klient nemôže mať iný účet na Slovensku. Cena štandardného účtu je tri eurá.

V rámci platobného účtu so základnými funkciami sa poskytujú tieto bankové služby:

  • zriadenie platobného účtu, vedenie platobného účtu a zrušenie platobného účtu,
  • neobmedzený počet vkladov v hotovosti v pobočke,
  • neobmedzený počet výberov v pobočke,
  • neobmedzený počet výberov z bankomatov vlastnej banky a z bankomatov, ktoré patria do rovnakej bankovej skupiny,
  • neobmedzený počet prevodov finančných prostriedkov z platobného účtu alebo na platobný účet, úhradou vrátane trvalého príkazu na úhradu alebo inkasom vrátane trvalého príkazu na inkaso v rámci členských štátov Európskej únie, a to v pobočke i prostredníctvom technických zariadení umožňujúcich vzdialený prístup k účtu,
  • neobmedzený počet platieb kartou,
  • vydanie jednej medzinárodnej debetnej platobnej karty a každá automatická obnova po skončení jej platnosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #banky #šetrenie #bankové poplatky