Podnikanie po revolúcii: firmy lákala nezávislosť

12.11.2019 12:30
ľudia, skupina, práca
Takmer každého druhého podnikateľa viedla k súkromnému podnikaniu nezávislosť. Autor:

Každá piata firma (19%) spomedzi tých, ktoré na Slovensku ešte aj dnes pôsobia, začínala podnikať už v skorých porevolučných rokoch, v Česku takmer každá tretia (32%).

V priemere 4 z 10 firiem na Slovensku podnikajú viac ako 20 rokov a pätina dokonca dlhšie ako štvrťstoročie Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu spoločnosti Datank pre ČSOB na reprezentatívnej vzorke 617 spoločností. Takmer štvrtina stavebných firiem podniká 20–24 rokov a ďalších 17% dokonca viac ako 25 rokov. V priemere 4 z 10 (43%) firiem z oblasti veľkoobchodu a maloobchodu funguje 10 až 19 rokov .

„V rámci najmenších firiem s obratom do 50.000 eur ročne majú najväčšie zastúpenie tie, ktoré začali podnikať medzi rokmi 2005 až 2009. Najvyšší podiel firiem podnikajúcich viac ako 25 rokov je v radoch väčších podnikov s ročným obratom nad 200.000 eur, a to 23 %,“ uviedol na dnešnej tlačovej konferencii Koloman Buzgó, riaditeľ Divízie riešení pre korporátnych klientov ČSOB. O niečo väčšie zastúpenie firiem začínajúcich v skorých porevolučných rokoch je v Českej republike.

V priemere každý tretí podnikateľ tam podniká dlhšie ako 25 rokov (32% oproti 19% na Slovensku). „Rýchla malá a rozsiahla veľká privatizácia, spočiatku aj veľkorysé možnosti financovania, nenasýtenosť českého trhu a súčasne aj blízkosť toho nemeckého boli silnými stimulmi k rozvoju súkromného podnikania v Českej republike. Netreba zabúdať ani na nízky stupeň regulácie a ochotu podnikanie na „vlastné triko“ skúsiť,“ vidí dôvody rozdielov Peter Dufek, analytik ČSOB v Českej republike.

Motiváciou bola nezávislosť

Motivácia začať na vlastnú päsť bola v prípade oboch krajín rovnaká. Takmer každého druhého opýtaného (46%) viedla k súkromnému podnikaniu nezávislosť. Pre necelých 18% to bola vidina vyššieho zárobku. „Nie je prekvapením, že väčšine podnikateľov sa darilo najlepšie až po zabehnutí podnikania, čo potvrdilo 45% z nich. Zaujímavosťou je, že 17 % opýtaným sa darilo najlepšie hneď na začiatku. Často išlo o podnikateľov, ktorí na trh poznačený dlhodobým nedostatkom a vysokým dopytom priniesli niečo nové,“ dodal Buzgó.

Problémom bolo najmä financovanie

Ekonomické ukazovatele po novembri '89 neboli zďaleka ideálne. „Inflácia v roku 1991 presiahla 50 %. Dovtedy prakticky neexistujúca nezamestnanosť držaná umelo na nulovej úrovni sa okamžite dostala na dvojciferné hodnoty a v roku 1992 dosiahla takmer 12%,“ uviedol hlavný ekonóm ČSOB Marek Gábriš.

Pre porovnanie, nezamestnanosť v Českej republike sa v tom istom čase pohybovala na úrovni asi 4%. To ovplyvnilo aj najväčšie prekážky, s ktorými sa podnikatelia museli v začiatkoch vysporiadať. Kým na Slovensku sa ako najčastejší problém ukazovalo zabezpečenie financovania, v Česku to bol práve nábor zamestnancov a administratíva.

Úver od banky

Viac ako štvrtine podnikateľov pri financovaní ich podnikania najviac pomohol úver od banky. Ďalšia štvrtina zástupcov firiem financovala podnikanie pôžičkou od rodiny alebo známych. „Treba si uvedomiť, že financovanie pre podnikateľov, obzvlášť tých začínajúcich nebolo zďaleka dostupné. Úroky na úveroch pre firmy sa v druhej polovičke 90.rokov pohybovali na dvojciferných úrovniach. Napríklad v roku 1998 dosahoval priemerný úrok pre firmy takmer 20%, dnes je to 2,2% p.a.,“ pripomenul Koloman Buzgó.

Tak slovenskí ako aj českí podnikatelia označili za najväčší míľnik svojho podnikania spokojného zákazníka „Jednou z výziev, ktorú majú pred sebou slovenské firmy, je generačná výmena. Zatiaľ iba 16 % z opýtaných podnikateľov odovzdalo podnikanie niekomu zo svojich príbuzných. Vzhľadom na stále krátku tradíciu súkromného podnikania tu ešte dlhodobé skúsenosti s generačným odovzdávaním firiem chýbajú, no po prvých troch dekádach sa táto otázka stáva čoraz aktuálnejšou,“ dodala Dáša Polláková, manažérka MicroSME segmentu ČSOB.

#podnikanie #17. november 1989
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku